199182
۱۰ فروردین ۱۳۹۸

پلیس فتا طرح کودک اینترنت را اجرا می‌کند/ افزایش ۴۸ درصدی جرایم سایبری در ۱۱ ماهه امسال

رئیس پلیس فتا خراسان شمالی گفت: جرایم سایبری در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه حدودا ۴۸ درصد افزایش پیدا کرده که حدود ۸۹ درصد منجر به کشف شد.

به گزارش کودک پرس ، سرگرد شاکری مهم ترین ماموریت پلیس فتا را افزایش دانش رسانه، ارائه هشدارهای امنیتی، پیشگیری از کلاهبرداری و وقوع جرایم، حفظ ارزش ها و مقابله با جرایم در فضای مجازی دانست.

به گفته وی کارشناسان پلیس فتا برابر برنامه های تنظیم شده توسط معاونت اجتماعی استان با همکاری اموزش و پرورش طرح کودک اینترنت را در مدارس استان اجرا نمودند.

شاکری در ادامه افزود: در این طرح در جوامع هدف از قبیل مدارس، مساجد، دانشگاه ها و هیئت های مذهبی حضور داشتیم و بیش از 120 مورد مشاوره و راهنمایی در خصوص کلاس های آموزشی انجام دادیم که آشنایی با شبکه های اجتماعی از طریق استفاده از اینترنت و آموزش سواد رسانه ای از جمله این آموزشها بود تا بتوانند از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی استفاده بهینه ای کنند.

رئیس پلیس فتا با بیان این که در بحث مبارزه با جرایم سایبری در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه حدودا 48 درصد افزایش جرایم را داشتیم گفت: حدود 89 درصد از پرونده ها منجر به کشف شد. بیشترین جرایم سایبری که در حوزه فضای مجازی داریم برداشت اینترنتی حدودا 37 درصد، کلاهبرداری رایانه ای حدود 36 درصد، جرایم اخلاقی و هتک حیثیت در حدود 15 درصد و سایر جرایم هم حدودا 12 درصد است. سایر جرایم دسترسی غیرمجاز، نشر اکاذیب و توهین به مقامات سیاسی امنیتی استان یا کشور را شامل می شود.

 

وی ضمن اینکه شناسایی و دستگیری عاملین برداشت وجه از طریق دستگاه های اسکیمر را از مهم ترین پرونده هایی دانست که در سال ۹۷ تشکیل شده است هشدار داد: با توجه به خرید اکثر اقشار جامعه در ایام سال نو این تذکر جدی تر گرفته شود چون یک سری تراشه هایی را روی دستگاه های پز استفاده می کنند که اکثرا بصورت سیار است و با آن نسبت به کپی برداری اطلاعات کارت های اعتباری و عابر بانک اقدام وسپس از وجوه موجود در کارت بانکی افراد را برداشت می کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که هم استانی ها از ارائه رمز به فروشنده دقت لازم را داشته باشند و حتما خودشان رمز را وارد کنند رمزی که در اختیار فروشنده قرار گیرد که دیگر رمز نیست. همچنین اگر کپی برداری هم انجام شود و رمز را نداشته باشند سرقتی صورت نمی گیرد و اگر با دستگاه پز کپی برداری از عابربانک انجام بدهند و شما رمز را به آنها بگویید در اسرع وقت نسبت به برداشتن وجه از حساب شما اقدام می کنند.

رئیس پلیس فتای خراسان شمالی شناسایی و دستگیری عامل تبلیغ و فروش اجناس ممنوعه در شبکه های اجتماعی مانند داروهای غیر مجاز و … شناسایی عوامل کاشت و فروش مواد مخدر ماری جوانا در استان را از دیگر فعالیتهای این پلیس برشمرد.

 

وی با بیان این که برداشت های غیر مجاز و هتک حیثیت در فضای مجازی بیشترین امار را به خودشان اختصاص داده اند گفت:  به مردم هشدار می دهیم که از ارائه اطلاعات شخصی به دیگران حتما خودداری کنند  و از بارگذاری این اطلاعات در فضای مجازی شبکه ها، کانال ها و همچنین ارائه این اطلاعات به افراد ناشناس پرهیز نمایند و در هنگام خرید نیز عملیات بانکی را خودشان انجام دهند.

وی با بیان اینکه  با توجه به کشفیات 89 درصدی امکان نظارت وجود دارد افزود:  اینکه برداشت ها از حساب چه کسی، در کجا و از کدام ای تی ام باشد همه اینها رصد می شوند و همچنین  بیشترین برداشت های غیرمجاز از طریق اینترنت صورت گرفته است.

وی گفت: چند وقتی است که با همشهریان ما تماس می گیرند که ما از شرکت مخابرات تماس می گیریم شما برنده خودروی 206 شدید شما مبلغ 280 یا 300 هزار به فلان حساب بریزید وقتی پول را به حساب ریختید به همراه مدارک شناسایی بیایید خودروتان را تحویل بگیرید که این مورد کاملا شایع است که از همشهریان تقاضا داریم که به این موارد توجه نداشته باشید.

 

وی در پایان گفت:  بعضی از مردم یکسری کارت هایی در اختیار دارند که مجرمان نسبت به خرید این کارت ها اقدام می کنند حتی اگر هم مبلغی در کارت وجود ندارد بعد با این کارت و شماره حساب کلاهبرداری اینترنتی انجام می دهند. هشدار پلیس به مردم این است که کارتهای خود را در اختیار کسی قرار ندهند.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار