196620
۲۹ بهمن ۱۳۹۷
مدیر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

اولین تغذیه نوزاد، تماس زود هنگام با مادر است

مدیر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه اولین تغذیه نوزاد، تماس زود هنگام با مادر است، گفت: شناخت اهمیت واجرای برنامه تماس پوست با پوست مادر و نوزاد ظرف نیم ساعت اول تولد (ترجیحاً ۵ دقیقه اول) و تداوم آن تا یک ساعت از مهم‌ترین برنامه‌های بیمارستان‌های دوستدار کودک است.

به گزارش کودک پرس ، مهدی ذکائی، اظهار کرد: اهمیت تغذیه مطلوب شیرخواران و کودکان خردسال برای بقا رشد و تکامل آنها به خوبی شناخته شده و به عنوان یک موضوع مهم بهداشت عمومی در طول دهه‌های گذشته پذیرفته شده است.

وی با اشاره به فواید شیر مادر، تصریح کرد: شیر مادر برای شش ماه اول عمر، فواید بی‌نظیری را به شیرخواران و مادران اعطا می‌کند و همچنین برای کودکانی که زودتر و نارس متولد می‌شوند مناسب‌ترین غذا است.

مدیر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه جان بیش از یک و نیم میلیون نوزاد با شیر مادر نجات پیدا کرده است، افزود: شیر مادر، روابط عاطفی مادر و شیرخوار را ارتقا می‌بخشد، تکامل احساسات و روابط خویشاوندی مطلوب را در کودکان پرورش می‌دهد و ابتلاء زنان را به سرطان‌های پستان، رحم، تخمدان و پوکی استخوان کاهش می‌دهد.

 

وی بیان کرد: تعدادی از بیماری‌های کودکان با تغذیه شیر مادر بهبود می‌یابد از جمله کم‌کاری مادرزادی تیروئید،اوتیت حاد و مزمن، عفونت ادراری، پوسیدگی دندان‌ها و نیاز به ارتودنسی، رفلاکس معده به مری، برفک، یبوست و دل درد و سو تغذیه، که معمولاً در این کودکان کمتر مشاهده شده است.

ذکائی گفت: رشد و تکامل بهتر، وزن گیری بهتر و قد بلندتر، محافظت معده به دلیل وجود ویتامین E در شیر مادر، تکامل فک، صورت، هضم بهتر غذا به دلیل آنزیم‌ها و غیره در کودکانی که شیر مادر می‌خورند بیشتر دیده می‌شود.

وی عنوان کرد: شیر مادر دارای مزایای بی‌شمار دیگری از جمله حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک است و همچنین برای خانواده و جامعه نیز به صرفه است.

 

ذکائی یادآور شد: شروع به موقع غذاهای کمکی مناسب، کافی و سالم از پایان شش ماهگی به رفع کمبودهای رژیم غذایی و تأمین نیازهای شیرخواران در این سن کمک کرده و تداوم تغذیه با شیر مادر در دو سال اول عمر، سلامت جسمی و روانی شیرخواران و مادران را به ارمغان می‌آورد.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار