196412
۲۸ بهمن ۱۳۹۷

یک روز دیدنی از تحولات شگفت‌انگیز آموزشی در گردهمایی فعالان تعلیم و تربیت

علاقه‌مندان و فعالان تعلیم و تربیت دور هم جمع شدند و با اجرای برنامه‌های متنوع چون ارائه ایده و تجربه ناب آموزشی، آشنایی با استارتاپ‌های حوزه آموزش، ساخت فیلم مستند توسط دانش‌آموزان، ثبت آرزوهای آموزشی و شبکه‌سازی، روز دیدنی را در عرصه تعلیم و تربیت ایران به نمایش گذاشتند.

به گزارش کودک پرس ، روز عجیب و دوست داشتنی در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در عرصه تعلیم و تربیت ایران رقم خورد.

مدت‌هاست که مسؤولان آموزش و پرورش از تحول در نظام آموزشی کشور سخن می‌گویند و بر تزریق شادی و نشاط بر مدارس تأکید دارند اما هنوز دانش‌آموزان با شنیدن زنگ پایان مدرسه با شادی از کلاس‌های درس بیرون می‌دوند و با خوشحالی به استقبال روز تعطیل می‌روند.

امروز جمعه 26 بهمن ماه و یک روز تعطیل بود اما تعدادی از دانش‌آموزان، خانواده‎های آنها و جمع گسترده‌ای از فعالان تعلیم و تربیت به این مکان آمدند و روز بانشاطی را ساختند؛ روزی که پر از انرژی بود و حرف‌های شنیدنی و امیدوارکننده در عرصه تعلیم و تربیت کشور.

دیگر باید گفت نسل جدید معلمان، محیط‌های یادگیری را با روش‌های ابتکاری و دوست‌داشتنی مدیریت می‌کنند. مجموعه‌های نوپا، با نوآوری‌های جذاب روش‌های تربیت و یادگیری را کارآمدتر کرده‌اند؛ پژوهشگران و متفکرینِ دغدغه‌مند، به دنبال یافتن پاسخ‌های مؤثر برای مسائل نظام تعلیم و تربیت هستند.

الگوهای آموزشی و تربیتی نوینِ بومی، در شهرها و روستاهای مختلف کشور سر برآورده‌اند و زنان و مردانی بزرگ، با عزمی راسخ فرصت‌هایی کم‌نظیر برای رشد کودکان در روستاهای دورافتاده و مناطق صعب‌العبور فراهم آورده‌اند.

*اینجا چهارسوق تعلیم و تربیت ایران است

چهارسوق، اجتماعی است برای تجلی حرکت‌های امیدبخش و نوآورانه آموزشی و تربیتی؛ و محلی برای اشتراک‌گذاری ایده‌ها و تجارب؛ چهارسوق شبکه فعالان تحول‌خواه تعلیم و تربیت است برای شبکه‌سازی و هم‌افزایی میان معلمان، دانشجویان، مدیران، فعالان فرهنگی، مدارس، مؤسسات، اهالی رسانه و حتی دانش‌آموزان و والدین دغدغه‌مند در حوزه تعلیم و تربیت.

چهارسوق در سال ۱۳۹۲ توسط جمعی از فعالان حوزه آموزش کشور برای ارائه تجارب بومی تعلیم و تربیت در قالبی شایسته و تأثیرگذار متولد شد؛ به‌تدریج رشد کرد و اکنون کانون شکل‌گیری یک شبکه مردمی گسترده و اثرگذار در حوزه آموزش شده است.

امروز یازدهمین رویداد چهارسوق برگزار شد؛ چهارسوق در مسیر تکامل خود و با فراتر رفتن از قالب رویداد، در آستانه تبدیل‌شدن به یک جریان اجتماعی آموزشی تحول‌خواه است.

 

*ارائه 8 ایده و تجربه ناب آموزشی

در این رویداد، 8 ایده و تجربه ناب آموزشی توسط معلمان، اساتید دانشگاهی و فعالان آموزشی ارائه شد؛ سخنرانان چهارسوق از میان افرادی انتخاب ‌شدند که در حوزه تعلیم و تربیت دارای نظریه، تجربه یا ایده بومیِ نوآورانه، ارزشمند و امیدبخش هستند.

انتخاب سخنرانان از طریق فراخوان عمومی و نیز جستجو در جامعه فعالان تعلیم و تربیت صورت گرفته است؛ پس از انتخاب هر سخنران، فعالیت‌های طراحی ساختار سخنرانی، نوشتن متن و تمرین سخنرانی، با همراهی و مربی‌گری راهبر سخنران صورت گرفته است تا بهترین و جذاب‌ترین ارائه ممکن آماده شود. در نهایت، هر یک از سخنرانان طی ۱۵ دقیقه ماحصل تجارب و ایده‌های‌شان را با مخاطبین رویداد چهارسوق در میان گذاشتند.برخی ارائه‌ها آنقدر جذاب بودند که ما بین ارائه‌ها، مخاطبان پیوسته تشویق می‌کردند.

در یازدهمین رویداد نوآوری‌های آموزشی چهارسوق، خسرو باقری استاد دانشگاه تهران، حسین غفاری کارشناس سواد رسانه‌ای، محمود مهرمحمدی استاد دانشگاه تربیت مدرس، علی یونسی دبیر کار و فناوری، طوبی کرمانی استان دانشگاه تهران، عزیز محمدی‌منش معلم عشایر، محمد تابش طراح فضاهای آموزشی و رضا مهدوی استاد راهنما به ارائه ایده و تجربه خود ‌پرداختند.

در 10 نشست گذشته چهارسوق، ۷۶ سخنرانی توسط طیف وسیعی از افراد مرتبط با حوزه آموزش نظیر معلمان موفق، مدیران ارشد نظام آموزشی، اساتید دانشگاه، نویسندگان و طراحان ارائه‌ شده است.

*ثبت آرزوهای آموزشی

در این رویداد، در «پویش آرزوها»، فعالان و علاقه‌مندان تعلیم و تربیت، آرزوهای آموزشی خود را ثبت کردند.

در پویش آرزوها مطرح شده است: هر یک از ما نقشی را در نظام آموزشی بر عهده داریم؛ ممکن است معلم، دانشجو، مدیر مدرسه، استاد دانشگاه، مربی، مسؤول یک موسسه تعلیم و تربیتی، یا حتی دانش‌آموز یا پدر یا مادر باشیم؛ فرقی نمی‌کند نقشی که در نظام آموزشی داریم بزرگ است یا کوچک؛ کافی است به‌فکر تحول در نظام آموزشی باشیم و اولین گام در این مسیر خواستن است. خواستن آن‌چه باید باشد.

پویش آرزوهای چهارسوق، حرکتی جمعی است که قصد دارد خواسته‌های تحولی جامعه فعالان آموزش را جمع‌آوری کرده و نمایش دهد.

پویش آرزوها جهت‌گیری آینده نظام آموزشی را نشان خواهد داد، چراکه تحول از تک‌تک افراد آغاز می‌شود.‌ اگر برای ۵ سال آینده نظام آموزشی آرزوهایی داریم، کافی است آنها را باهشتگ #پویش_آرزوها در صفحه چهارسوق خودمان ثبت کنیم و آن ‌را با دوستان و همکاران‌مان به اشتراک بگذاریم. چهارسوق به دیده‌شدن آرزوها و صاحبان‌شان کمک خواهد کرد.

*شبکه‌سازی

مهم‌ترین کارکرد جامعه چهارسوق برقراری ارتباط میان فعالان تعلیم و تربیت برای توانمندسازی و هم‌افزایی اعضای این جامعه است.

در چهارسوق یازدهم فضاسازی ویژه‌ای اجرا ‌شد تا شبکه‌سازی مؤثر را میان شرکت‌کنندگان در رویداد تسهیل کند؛ به‌طوری‌که شرکت‌کنندگان توانستند افراد فعال را در موضوعات مورد نظرشان پیدا کنند و با یکدیگر گفت‌وگو کنند. در این فضا جمعی از سخنرانان رویدادهای پیشین، صاحب‌نظران و فعالان حوزه تعلیم و تربیت نقش‌آفرینی کردند.

*بازی و فعالیت‌های فردی و گروهی

در رویداد «چهارسوقِ» یازدهم از بازی‌ها و فعالیت‌های متنوعی برای ایجاد نشاط و انرژی و تسهیل فرآیند شبکه‌سازی استفاده شد.

آموزش و پرورش کشور، این روزها طرح «بازی و یادگیری» را در دوره دبستان به صورت آزمایشی در دستور کار دارد اما رویداد یازدهم چهارسوق به این موضوع از مدت‌ها پیش فکر کرده است و این موضوع را عملی کرده است.

طراحی این بخش ناظر به ارزش‌هایی مانند نشاطِ حاصل از یادگیریِ جمعی، حس خوب ناشی از ساختنِ چیزی، لذت از زیبایی بصری رنگ‌ها، توجه به سبک‌های یادگیری، تجربۀ یادگیری و بازی با اسباب‌بازی‌های باکیفیتی از تولیدکنندگان داخلی است.

*فرصت ناب برای آشنایی با استارتاپ‌های حوزه آموزش در «میدان کار و بار»

در این رویداد، فرصت نابی برای آشنایی با فضای کسب و کار، کارآفرینی و استارتاپ‌های حوزه آموزش در «میدان کار و بار» فراهم شد.

حوزه آموزش، حوزه نسبتا نوپایی در فضای نوپای استارتاپی کشور است. یکی از مسائل این حوزه ارتباط کم‌رنگ فعالان استارتاپی با فعالان آموزشی است. بخش استارتاپ‌های آموزشی رویداد چهارسوق، با هدف دیده شدن فضای استارتاپ‌های آموزشی به‌طور عام و تقویت ارتباط فعالان آموزشی و فعالان استارتاپی برگزار شده است.

 این بخش شامل دو برنامه اصلی بود؛ برنامه استندآپ ایده که طی فرآیندی افراد و تیم‌هایی که بالقوه توان راه‌اندازی یک استارتاپ آموزشی را دارند شناسایی و توانمند می‌کند و دورهمیاستارتاپ‌های باسابقه‌تر حوزه آموزش که با هدف تبادل تجریبات و برقراری ارتباطات جدید برگزار شد.

 

*ساخت فیلم مستند توسط دانش‌آموزان

در این رویداد ابتدا دانش‌آموزان در کارگاه آموزش‌ فیلم‌سازی شرکت ‌کردند و پس از فراگیری اصول اولیه ساخت مستند و فیلم‌برداری، در گروه‌های ۴ نفره و در فضای برگزاری رویداد چهارسوق به صورت عملی به تصویربرداری و تدوین یک فیلم کوتاه پرداختند.

گروه‌هایی که موفق به ساخت فیلم شدند، آثارشان در سالن  اصلی رویداد و بعد از ارائه‌ها، جهت اکران عمومی به نمایش گذاشته شد.

* اهدای اولین جایزه خبر تعلیم و تربیت ایران

جامعه فعالان تعلیم و تربیت چهارسوق با توجه به اهمیت نشر اخبار و اطلاع‌رسانی خبری از رویدادها، مسائل و چالش‌های عرصه‌ تعلیم و تربیت و ضرورت ایجاد جریان خبری از حرکت‌های امیدآفرین و پیشرو در فضای آموزش و پرورش ایران، اولین دوره اهدای «جایزه خبر تعلیم و تربیت ایران» را برگزار کرد.

هیأت اجرایی اولین جایزه خبر تعلیم و تربیت ایران بعد از بررسی حدود ۶۰ اثر رسیده به دبیرخانه رویداد چهارسوق، هشت اثر را به عنوان نامزدهای دریافت جایزه اعلام کرد.

و در نهایت مریم عابدینی از خبرگزاری فارس  با گزارش «حالتان در مدرسه «نرجس» خوب می‌شود»، اعظم پویان از روزنامه شرق با گزارش «چرا زور وزیر به مافیای کنکور نمی‌رسد؟» و سعیده باقری از رشد معلم با گزارش «اندیشه زیبا، مدرسه زیبا» موفق به کسب اولین جایزه خبر تعلیم و تربیت شدند.

* برگزاری نشست مسؤولیت اجتماعی نرم حوزه تعلیم و تربیتی

یکی از عرصه‌های حضور موفق خیرین و فعالان عرصه نیکوکاری در دهه‌های گذشته، حرکت «مدرسه سازی» بوده که با همتی بلند، آثار و برکات فراوانی در کشور به همراه داشته است.

زودبازده‌تر بودن لایه‌های عملیاتی، ناخودآگاه توجه را به سمت پدیده‌های موجود در این لایه جلب می‌نماید. لذا پدیده‌هایی چون ساختمان مدرسه، تجهیزات آموزشی و نوشت‌افزار به‌علت ملموس‌تر بودن‌شان بیشتر مورد توجه نیک‌اندیشان و مدیران نظام آموزشی قرار گرفته است.

از‌ آن‌جا که محرومیت سخت‌افزاری بیش‌تر به چشم می‌آید، توجه بسیاری از علاقه‌مندان به نقش‌آفرینی در بهبود نظام تعلیم و تربیت، بر نیازهای سخت‌افزاری مناطق کم‌برخوردار از نظر اقتصادی متمرکز می‌شود.

«نشست مسؤولیت اجتماعی نرم حوزه تعلیم و تربیت» به‌عنوان یکی از اجزای یازدهمین رویداد نوآوری‌های چهارسوق، اهمیت و لزوم سوق پیدا کردن تدریجی توجه و پشتیبانی‌های خیرین و بنگاه‌های اقصادی به سمت لایه‌های نرم نظام تعلیم و تربیت را موضوع ارائه صاحب‌نظران این حوزه و گفت‌وگوی علاقه‌مندان قرار داده است.

*نقش پررنگ دانش‌آموزان در پذیرایی

وعده‌های پذیرایی این رویداد توسط دانش‌آموزان تهیه، بسته‌بندی و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

آرینا عروجی دانش‌آموز پایه سوم دوره متوسطه اول است که از پذیرایی ‌کنندگان است؛ او و تعدادی از همکلاسی‌هایش برای پذیرایی در میهمانان این مراسم داوطلب شدند.

 

آرینا می‌گوید: دو روز است که من و دوستانم برای درست کردن غذا داریم کار می‌کنیم و خوشحالیم که میهمانان از سالاد الویه‌ای که ما درست داریم، خوششان آمده است.

* میز ارائه دستاوردهای مؤسسات و سازمان‌های مردم نهاد آموزشی

در حاشیه رویداد یازدهم چهارسوق، تعدادی از مؤسسات و سازمان‌های مردم نهاد آموزشی به ارایه دستاوردهای خود پرداختند و نمایشگاه جالبی نیز برگزار شده بود.

* رویداد چهارسوق، یک رویداد عام‌المنفعه است

پیشبرد گام‌به‌گام و صحیح جریان اجتماعی تحول‌خواهی در آموزش، به‌گونه‌ای که منجر به هم‌افزایی و هم‌آهنگی فعالان آموزشی کشور شده و به‌تدریج اثرگذاری خود را بر نظام آموزشی کشور آشکار کند، نیازمند مشارکت جدی و گسترده همه دغدغه‌مندان حوزه تعلیم و تربیت است.

 امید است با مشارکت همه فعالان این حوزه، به‌زودی شاهد آینده روشن‌تر نظام تعلیم و تربیت کشور باشیم.

رویداد چهارسوق، یک رویداد عام‌المنفعه است، و بنیانگذاران و برگزارکنندگان این رویداد هیچ‌گونه سودی از محل درآمدهای رویداد ندارند و مازاد احتمالی منابع مالی رویداد به‌طور کامل در توسعه چهارسوق و حمایت از نوآوری و تحول‌خواهی در حوزه تعلیم و تربیت مصرف می‌شود.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار