195217
۱۵ بهمن ۱۳۹۷
گفتگو با مجتبی فرآورده تهیه کننده فیلم سینمایی «۲۳نفر»؛

قصه این فیلم بیشتر به افسانه شبیه است تا واقعیت

تهیه کننده فیلم سینمایی «۲۳نفر» گفت: یکی از مشکلات این فیلم در کنار امکانات ژانر دفاع مقدس نگهداری از تعداد نوجوان به مدت ۴ماه در تهران بود.

به گزارش کودک پرس ، فیلم سینمایی « ۲۳نفر» به نویسندگی و کارگردانی مهدی جعفری و تهیه کنندگی مجتبی فرآورده یکی از فیلمهایی است که به بخش مسابقه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده است. این فیلم روایتگر داستان ۲۳نفر از نوجوانان ۱۳تا ۱۸ساله در عملیات مقدماتی (آزادسازی خرمشهر) بیت‌المقدس است که اسیر می‌شوند و صدام پس از شکست در خرمشهر به‌دنبال سوءاستفاده از این ماجرا بود. به این انگیزه با فرآورده به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

 

* این فیلم ظاهرا هیچ بازیگر چهره‌ای ندارد. این تعداد بازیگر نوجوان به چه شکلی انتخاب شدند.

** این طبیعی است. مگر شما ۲۳بازیگر نوجوان در سینما سراغ دارید؟ به همین دلیل باید می‌رفتیم سراغ به اصطلاح نابازیگران یا بازیگرانی که کمتر شناخته شده باشند.

به علاوه اینکه با توجه به قصه فیلم به نوجوانانی نیاز داشتیم که بتوانند به لهجه‌های مختلف صحبت کنند لهجه هایی مثل کرمانی، آذری، مشهدی، مازندرانی، قشمی و… و. به همین علت به شهرهای مختلفی سفر کردیم و از بین کسانی که تست زدیم به این ۲۳نفر رسیدیم. در کنار این‌ها ما به تعدادی هم بازیگر عراقی هم نیاز داشتیم که باید به این زبان اشراف می‌داشتند و این از بازیگران سینما ساخته نبود.

پس برای این کار می‌بایست به سراغ بازیگران تئاتر خوزستان میرفتیم از همه این‌ها گذشته طراوت و تازگی کار و سوژه ایجاب می‌کرد که بازیگر چهره‌ای در این پروژه حضور نداشته باشد پس همه این‌ها دست به دست هم داد و این ترکیب را برای بازیگران فیلم رقم زد.

 

*آیا این بازیگران نوجوان تحت تعلیم خاصی هم قرار گرفتند؟

**بله ما از اوایل مرداد ۹۷پیش تولید کار را شروع کردیم و طی ۷۸جلسه فیلمبرداری کار به اتمام رسید بازیگران نوجوان ما هم یک ماه قبل ازشروع فیلمبرداری در تهران مستقر شده بودند و تحت آموزش قرار گرفتند و بعد جلو دوربین رفتند.

*این فیلم با چه مشکلاتی ساخته شد؟

**این فیلم هم مشکلات خاص خودش را داشت بخصوص اینکه ژانر دفاع مقدس دارد از همه این‌ها که بگذریم وقتی بخواهید این تعداد نوجوان را به مدت ۴ماه در تهران نگهداری کنید خودش مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

*فیلم سینمایی ۲۳نفر چه ویژگی منحصر به فردی دارد؟

** خود قصه منحصر به فرد است در واقع قصه این فیلم بیشتر به افسانه شبیه است تا واقعیت. بعید می‌دانم نه تنها در ۸سال جنگ و دفاع مقدس ما که در هیچ جنگی گمان نمی‌کنم چنین قصه‌ای وجود داشته باشد.

*دخل و تصرفی هم در داستان داشته اید؟

**طبعاً تلاش کردیم تا روایتی سینمایی از این داستان ارائه دهیم.

*مطمئنا ۲۳نفر جلوه‌های ویژه‌ای خاصی هم دارد.

**بله. جلوه‌های ویژه متفاوتی برای این پروژه طراحی شده بود که البته بخشی از این سکانس‌ها به دلیل نبود زمان کافی از فیلم حذف شد و نتوانستیم آن طور که می‌خواهیم روی این اثر سینمایی کار کنیم و نسبت به چیزی که از خودم توقع داشتم کمتر بود.

*حضور سردار سلیمانی در پشت صحنه این فیلم آن را به یکی از خبرسازترین آثار امسال تبدیل کرده است.

** در دهه شصت سردار سلیمانی فرمانده آزادگانی بود که قصه پیرامون آن‌ها روایت می‌شود لذا به جهت اینکه این فیلم راوایتگر قصه نیروهای تحت امر ایشان بود محبت کردند و به پشت صحنه فیلم آمدند.

*پیش بینی هم برای موفقیت فیلم در جشنواره دارید؟

**به نظرم فیلم خوبی شده است و ارتباط خوبی هم با مخاطب برقرار می‌کند.

 

 

 

 

منبع: قدس آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار