195100
۱۴ بهمن ۱۳۹۷
یک کارگردان تئاتر:

تئاتری از نوجوانان اصلاح و تربیت در تالار هنر/ سینمای کودک مخاطب ندارد

کاظمی با بیان اینکه تئاتر کودک و نوجوان زنده و در جریان است، گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باید دبیری پنج ساله داشته باشد اما آیین نامه آن ثابت نباشد.

به گزارش کودک پرس ، «مریم کاظمی» در نشست «کارکرد فرهنگی هنری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان؛ الزامات و اقتضائات» که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: کودک و حقوق اجتماعی سوال امسال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بود. امسال در این جشنواره کارهایی از بچه های کار، بچه های دارای معلولیت و بچه های تحت پوشش جمعیت امام علی (ع) داشتیم. یک کار از کانون اصلاح و تربیت دیدم که خیلی خوب بود. قرار است با حمایتی که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کرده است این نمایش با عنوان اولیورتوییست 10 روز آینده در تالار هنر اجرای عمومی شود. ما می خواهیم با این کار یک نوع فرهنگ سازی کنیم و بگوییم پیشگیری بر درمان مقدم است. علاوه بر اینکه بازیگران این نمایش دوره زندانی خود را گذراندند و باید دیه پرداخت کنند. امیدواریم با پولی که از اجرایب نمایش جمع می شود، بتوانیم دیه را پرداخت کنیم و آنها آزاد شوند.

دبیر بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در مورد آیین نامه برای کارهای هنری اظهار داشت: شخصا قایل به آیین نامه نیستم چون خشک است. در کار تئاتر نمی شود دستورالعمل نوشت. سلیقه آدم ها تغییر می کند، ایده آل ها عوض می شود و اهداف هنری و اجتماعی نیز تغییر می کند. دستورالعمل باید در شیوه اجرایی باشد نه در بخش هنری. مثلا تاریخ، قوانین، قواعد و حمایت های جشنواره باشد مشخص باشد.

کاظمی اظهار داشت: دبیرهای جشنواره از بخش هنری انتخاب می شوند. علت اینکه دبیر هنری برای جشنواره می گذارند، این است که جشنواره دید هنری را از دست ندهد و دبیر رویکرد مستقل از رویکرد دولتی داشته باشد تا بتواند رویکردهای هنری را وارد جشنواره کند. همه جای دنیا دبیر جشنواره از بخش هنری انتخاب می شود تا جشنواره حرکتی رو به جلو داشته باشد.

این نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: بسیاری از دولتمردان در دنیا تئاتر می بینند تا با مشکلات اجتماعی آشنا شوند. موضوع ربودن بچه ها در حال حاضر موضوع جهانی یونیسف است . ما امسال در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نمایشی با این مضمون از یکی از کشورها داشتیم به هر حال هر کاری مخاطب خود را دارد. وزارت امور خارجه در این جشنواره هیچ کمکی به ما نکرد. یک گروه آلمانی داشتیم که نتوانست به جشنواره بیاید، قرار بود رایزن فرهنگی ایران برای ورورد ایمن گروه آلمانی به ما کمک کند که متاسفانه کمکی نشد.

وی تصریح کرد: تقریبا هزینه بخش بین الملل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان امسال چهار برابر سال گذشته بود زیرا دلار چهار برابر شده بود. هزینه یک گروه نمایشی خارجی شامل بلیت رفت و برگشت، ویزا، ترانسفر داخلی و خارجی، پذیرایی، اسکان و پرداختی برای تعداد اجراها است.

دبیر بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه این جشنواره باید دبیرخانه دایمی داشته باشد، بیان کرد: دبیر این جشنواره باید به مدت پنج سال انتخاب شود که بتواند برنامه ریزی کند و آیین نامه ثابت و از پیش تعیین شده نباشد. بخش اجرایی باید ثابت باشد نه بخش هنری، در این صورت کمکی به رشد جشنواره می شود.

کاظمی با بیان اینکه هر پدیده ای که تماشاچی دارد زنده است و جریان دارد، گفت: امروزه بچه ها را با اتوبوس از مدارس به تئاتر می آورند، اکثر مدارس مربیان تئاتر استخدام کردند، اکثر سالن های تئاتر کودک پر است و این یعنی تئاتر زنده است. سینمای کودک مخاطب ندارد چون سینمای کودک استمرار نداشت به همین منظور تولید آن متوقف شد اما جریان مخاطب در تئاتر وجود دارد. جشنواره تئاتر کودک و نوجوان متاثر از اجراهای عموم و فعالیت های تئاتر کودک و نوجوان است.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار