194044
۰۴ بهمن ۱۳۹۷
پشت پرده کودکان خیابانی چیست؟

کرمان ۱۴۰۰ بدون کودک متکدی با اجرای طرح «نهال امید»

مدیرعامل موسسه خیریه اسرا آسیب‌شناسی و درخواست‌های خیران و مردم در ارتباط با کودکان خیابانی را به عنوان اولویت مجموعه تحت نظارت خود عنوان می‌کند و می‌گوید: بر اساس طرح «نهال امید» تا سال ۱۴۰۰ دیگر در سطح شهر کرمان کودک متکدی نخواهیم داشت.

به گزارش کودک پرس ، موسسه خیریه اسرا از سال 1395 با دریافت مجوز از اداره کل بهزیستی استان کرمان، فعالیت خود را بر اساس طرح بیمه عمر و سرمایه‌گذاری جهت کودکان نیازمند، بی‌بضاعت، بدسرپرست و بی‌سرپرست آغاز کرده و در حال حاضر با کمک 3 هزار و 500 خیر کار خود را دنبال می‌کند.

محمدرضا مشایخی مدیرعامل این موسسه، آسیب‌شناسی و درخواست‌های خیران و مردم در ارتباط با کودکان خیابانی را به عنوان اولویت مجموعه تحت نظارت خود عنوان می‌کند.

وی اظهار داشت: کودکان خیابانی، کودکان بی‌خانمانی هستند که برهه‌ای از زندگی خود را در خیابان‌ها می‌گذرانند و در شغل‌های کاذبی همچون گل‌فروشی، شیشه پاک کنی و … در حال تکدی‌گری هستند.

مشایخی با بیان اینکه تعدادی از کودکان خیابانی و کار، عضو مافیای تکدی هستند و روزانه درآمدی بین 50 تا 200 هزار تومان دارند، افزود: این کودکان مورد سوءاستفاده باندهای مافیایی در زمینه تکدی و بزه‌کاری قرار می‌گیرند.

 

60 تا 70 درصد کودکان خیابانی اتباع بیگانه و مهاجران هستند

مدیرعامل موسسه اسرا به ورود کودکان خیابانی به سرقت وسایل خودرو اشاره داشت و با بیان اینکه بعضی از این بچه‌ها مدرسه جیب‌بری دارند و انواع و اقسام آموزش‌ها را می‌بینند، اضافه کرد: گروه‌های مافیایی برای اینکه از این بچه‌ها بیشتر استفاده ببرند با معتاد کردن این بچه‌ها آنها را به خود وابسته می‌کنند.

وی عنوان کرد: 60 تا 70 درصد کودکان خیابانی اتباع بیگانه و مهاجران هستند که اکثرا یا اجاره، دزیده و یا خریداری شده‌اند و اکثرا هم بزهکاران آینده محسوب می‌شوند.

مشایخی، کمک‌های مستقیم مردمی به کودکان خیابانی را گره‌گشای مشکلات این افراد ندانست و اضافه کرد: این کار بیشتر موجب توسعه و افزایش تعداد کودکان خیابانی می‌شود.

مدیر موسسه اسرا بیان داشت: پول و درآمد بیشتر این کودکان به معنی افزایش بیشتر ساعت کاری و تعداد آنها در خیابان‌ها می‌شود، اما درآمدی که به دست می‌آورند به جیب خودشان نمی‌رود.

وی به سوءاستفاده‌های سارقان و توزیع کنندگان مواد مخدر از کودکان خیابانی پرداخت و گفت: موسسه اسرا طرحی با عنوان «نهال امید» نوشته است که مورد موافقت سازمان بهزیستی نیز قرار گرفته و پروتکلی هم در این رابطه بسته شده است.

مشایخی در ادامه مدت زمان اجرای این طرح را سه ساله اعلام کرد و افزود: بر اساس این طرح تا سال 1400 دیگر در سطح شهر کرمان کودک متکدی نخواهیم داشت.

 

90 تا 95 درصد مردم از پشت پرده کودکان خیابانی اطلاعی ندارند

مدیر موسسه اسرا ادامه داد: آغاز این طرح با انجام کارهای فرهنگی است، 90 تا 95 درصد مردم از پشت پرده کودکان خیابانی اطلاعی ندارند و نمی‌دانند کمکی که به این کودکان می‌شود، متعلق به گروه‌هایی است که این افراد را مورد سوءاستفاده قرار داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در این راستا می‌توان 60 تا 70 درصد کاهش کودکان خیابانی را در شهر داشته باشیم.

مشایخی بیان داشت: این بچه‌ها حتی توسط خود خانواده‌ها مورد استثمار قرار می‌گیرند، اتباع خارجی هفت تا 13 بچه دارند و به تبع آنها را برای کسب درآمد به افراد واسطه واگذار می‌کنند که اکثر سود آن هم واسطه استفاده می‌برد.

وی عمده کار موسسه اسرا را اجرای کارهای فرهنگی، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم از پشت پرده کودکان خیابانی به وسیله برگزاری همایش‌ها و مراسم‌ها عنوان کرد و ابراز داشت: از اول آذر ماه تاکنون چهار همایش در دو شهر کرمان و رفسنجان برگزار کردیم و از پشت پرده کودکان خیابانی توضحیات را دادیم که طبق آمار 30 درصد آگاهی مردم را بالا برده است.

 

 

سه مرگز نگهداری کودکان خیابانی در شهر کرمان وجود دارد

مشایخی بیان داشت: سه مرگز نگهداری کودکان خیابانی در شهر کرمان وجود دارد که یکی شبانه‌روزی بوده و اکثرا کودک ایرانی در آن نگهداری می‌شوند و دو مرکز هم که روزانه هستند و اکثرا اتباع را نگه‌داری می‌کنند.

وی افزود: موسسه اسرا به عنوان حامی این مراکز نگهداری در پروتکل امضا شده با بهزیستی فعالیت می‌کند، ما پولی از مردم نمی‌خواهیم همین که کمک‌های مردم را هدفمند کنیم و بتوانیم به صورت شفاف با مردم در ارتباط باشیم زودتر می‌توانیم این کودکان را از سطح شهر جمع‌آوری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در طرح «نهال امید» 11 ارگان بهزیستی، شهرداری، آموزش و پرورش، دادگستری، نیروی انتظامی، بهداشت و درمان، کار و رفاه اجتماعی و رسانه‌ها دیده شده‌اند.

مدیرعامل موسسه اسرا بیان داشت: حوزه کودکان خیابانی به همه گروه‌ها مربوط است و طرح عمومی جامعه تلقی می‌شود، وجود کودکان خیابانی در شهر گردشگری ما را هم زیر سوال برده است.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار