19148
۱۱ تیر ۱۳۹۶

گزارشی از بررسی پایان بندی و سناریونویسی در کارگاه فیلم نامه نویسی

کارگاه فیلم نامه نویسی در کتابخانه مرکزی با استقبال علاقمندان به سینما روبرو شد.

به گزارش کودک پرس، کارگاه آموزشی با عنوان «پایان بندی و سناریونویسی» در کتابخانه مرکزی و با حضور شادمهر راستین فیلم نامه نویس جوان و مشهور سینمای ایران برگزار شد.

فیلمنامه امروز پاشنه آشیل صنعت سینمای ایران محسوب می شود و فیلم نامه نویسی و تکنیک های آن مد نظر اهالی هنر هفتم است. شخصیت پردازی و پایان بندی نیز از نکات مهم در فیلم نامه نویسی است که سی امین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان مورد وتوجه قرار گرفته شد.

شادمهر راستین، شخصیت را عامل پیوند عناصر داستانی دانست بیان داشت: در داستان شخصیت می خواهد، اما موانع نمی گذارد، این موانع می تواند شخص یا اشخاص می تواند باشد یا حتی عادت ها یا سیستم می تواند به عنوان مانع مطرح شود. امروز قهرمانان برای بدست آوردن پاداش های کوچک تلاش نمی کنند و انگیزه ها بسیار پیچیده شده است.

وی نیروی محرک را خواست شخصیت و خواست مانع را درام معرفی کرد و بیان داشت: در دنیای امروزی موانع بسیار پیچیده شده است، در روال فیلم نامه شروع به شخصیت و خواست او اختصاص دارد، میان به تقابل مانع با شخصیت اختصاص دارد و پایان به خواست شخصیت اختصاص دارد.

راستین با بیان این موضوع که آنچه قهرمان می سازد خواست شخصیت است ادامه داد: در داستان یا شخصیت به خواسته اش می رسد و یا نمی رسد، گاهی خواسته اش تغییر می کند و خواسته شخصیت را تغییر می دهد.

وی در مورد اهمیت پایان بندی در داستان اظهار داشت: در داستان های شخصیت محور پایان داستان تحول، در مدل ماجرا محور پایان آرامش یا فاجعه و پایان راز محور می تواند رازگشایی باشد. اصل فیلم نامه بر اساس دیدگاه و نگاه است، تکنیک وظیفه بیان دیدگاه و نظر نویسنده را دارد.

راستین خاطر نشان کرد: پایان روش پیشنهادی شما برای برخورد با مانع است و این نقطه شروع کار فیلم نامه نویسی است.

در این کارگاه حاضران با طرح سوال های مختلف در زمینه فیلم نامه نویسی به بررسی و تحلیل پایان بندی پرداخته و شادمهر راستین نیز به هدایت مباحث مختلف پرداخت.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار