188281
۱۸ آذر ۱۳۹۷
متخصص روان‌شناسی کودک:

ترس در کودکان نتیجه الگوبرداری از بزرگترهاست

متخصص روان‌شناسی کودک گفت: ترس بچه‌ها علل متفاوتی دارد برخی علل روان‌شناختی و برخی نیز از خانواده‌ها نشأت می‌گیرد.

به گزارش کودک پرس ، فاطمه محبی گفت: ترس بچه‌ها علل متفاوتی دارد برخی علل روان‌شناختی و برخی نیز از خانواده‌ها نشأت می‌گیرد. البته در کودکان برخی از ترس‌ها روانی  و به‌دلیل عدم شناخت از جای جدید است مثل بچه‌هایی که برای اولین بار به مدرسه می‌روند‌ یا به خانه جدیدی نقل‌مکان می‌کنند.

متخصص روان‌شناسی کودک در ادامه سخنانش افزود: برخی از ترس‌ها را خانواده‌ها در بچه‌ها نهادینه می‌کنند مثل ترس کودکان از حیوانات. بچه‌ها در بدو به دنیا آمدن هیچ تعریفی از ترس ندارند. ما در بسیاری از کلیپ‌ها می‌بینیم که بچه‌های شیرخوار با حیوانات خانوادگی ارتباط خوبی دارند و نمی‌ترسند. اما کافی است مادری از حیوانی بترسد همین ترس سبب می‌شود که کودک نیز از آن حیوان بترسد.

محبی با اشاره به اینکه کودک هر چه بزرگ‌تر می‌شود ترس را بهتر می‌شناسد در ادامه تصریح کرد: بیشتر الگوی بچه‌ها از ترس از خانواده گرفته می‌شود. هر چه که مادر نشان می‌دهد الگوی کودک به‌شمار می‌آید و کودک از نوع رفتار بزرگ‌ترها یاد می‌گیرد که از چه باید بترسد و از چه چیزی نباید بترسد. به‌طور مثال وقتی پدر و مادر برای تنبیه کودک  تهدید می‌کنند که او را در اتاقی زندانی می‌کنند سبب می‌شوند که این کودک مدام از تنهایی بترسد و این فشار روانی می‌تواند زمینه‌ساز ترس‌های دیگر در او شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: گاهی بی‌توجهی والدین سبب می‌شود که بچه‌ها فیلم‌های ترسناک ببیند یا در خیابان شاهد یک تصادف و یا نزاع تند باشند. ازآنجاکه کودکان ذهن خیال‌پردازی دارند مدام این صحنه را پیش چشم خودشان وسعت می‌دهند و ترس و وحشتشان گسترده‌تر می‌شود.

 این مشاور به اینکه برخی ترس‌ها طبیعی و برخی نیاز به درمان دارد عنوان کرد: برخی ترس‌ها خودبه‌خود کاهش پیدا می‌کند و گذشت زمان آن را حل می‌کند اما اگر با افزایش سن کودک ترس او همچنان باقی ماند باید درصدد رفع آن باشید.

وی با اشاره به اینکه گاهی برخی از ترس‌ها غیرعادی است ادامه داد: ترس‌های غیرعادی وقتی خودشان را نشان می‌دهند که کودک در مواجهه با آن واکنش شدی نشان می‌دهد. کودک در این شرایط وحشت‌زده می‌شود و رفتارهایش از کنترل خارج می‌شود.

محبی با تأکید بر اینکه باید ترس را در کودک به‌تدریج کم کرد، ادامه داد: خانواده‌ها بدون شتاب‌زدگی و با سعه‌صدر باید تلاش کنند این ترس‌ها را در کودک کم کنند.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد به کودک در ترسیدنش حق بدهید حتی اگر به نظرتان این ترس‌ها کاملاً بی‌مورد باشد به همین دلیل در هیچ زمانی او را به خاطر ترسش تحقیر یا سرزنش نکنید.

این مشاور تصریح کرد: والدین  اگر عامل ترس کودک هستند باید این مورد را در خود برطرف کنند. به‌طور مثال اگر مادری از حشرات می‌ترسد واکنش شدید به آن نشان می‌دهد حتی اگر کودک تحت درمان هم باشد باز رفتار مادر در او تأثیر بیشتری دارد و درمان مؤثر نخواهد بود به همین دلیل اگر نگران ترس‌های فرزندتان هستید باید پا به‌پای مشاور حرکت کنید و موانع آن را برطرف کنید.

منبع: آنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار