موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
187381
۱۱ آذر ۱۳۹۷
مدیرکل انتشارات و تکنولوژی آموزشی خبر داد؛

آمار استاندارد بودن کتاب‌های داستانی و کمک‌آموزشی

محمد ناصری مدیرکل انتشارات و تکنولوژی آموزشی از آمار استاندارد بودن کتاب‌های درسی و داستانی خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در نشست خبری که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: موضوع کتاب و خواندن، فلسفه وجودی این اداره‌کل است که از آن به عنوان انتشارات و تکنولوژی آموزشی یاد می‌شود.

وی ادامه داد:  استاندارد سازی فقط شامل منابع مکتوب نیست بلکه منابع غیرمکتوب را نیز در بر می‌گیرد و شرط آن مغایر نبودن با اهداف وزارت آموزش و پرورش است.

ناصری اضافه کرد: در میان منابع یادگیری، همچنان جامعه برای کتاب شأنیت قائل است و نباید کتاب‌های آموزشی و تربیتی را با کتاب‌های کمک درسی یکی دانست البته کتاب‌های کمک درسی بخشی از کتاب‌هاست.

وی به ممنوعیت ورود کتاب‌‌های کمک درسی به مدارس که توسط وزیر آموزش و پرورش اعلام شد، اشاره کرد و گفت: کاری که وزیر آموزش و پرورش شروع کرد، این بود که کتاب‌های کمک درسی در دبستان‌ها ممنوع اعلام شد که به خاطر تأثیرات منفی این کتاب‌ها در فرایند یاددهی و یادگیری و  اخلال در آموزش و فشار اقتصادی که ایجاد می‌کرد، این تصمیم گرفته شد.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی افزود: در دوره متوسطه اول و دوم هم، کتاب‌های کمک درسی جزو برنامه درسی نیست اما می‌تواند دانش‌آموزان را تقویت کند به شرطی که خارج از ساعات آموزشی بوده و غیر اجباری باشد؛ واقعاً حیف کاغذ است که با این شکل و موازات، وقت رسمی آموزش را بگیرد.

 

وی به برپایی شانزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد در روز ۱۲ آذر ماه در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: در چند سال اول برپایی جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد، این جشنواره به صورت دوسالانه برگزار شد اما برای اینکه آموزش و پرورش به خواندن کتاب مناسب رسمیت بدهد و این موضوع فرهنگ سازی شود، این جشنواره هر سال برگزار می‌شود.

ناصری با بیان اینکه فعالیت اداره‌کل انتشارات و تکنولوژی آموزشی بر اساس ماده ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش است، گفت: این مصوبه برای هدایت و حمایت از محتواهای آموزشی و تربیتی است و بر این اساس این اداره‌کل به طور مستمر و بدون وقفه دائماً کتاب‌های مناسب را رصد می‌کند؛  همچنین سالانه شورای سیاستگذاری داریم که دو بار در سال تشکیل می‌شود و مواردی که تصویب می‌شود، به اجرا در می‌آید.

وی با بیان اینکه در این راستا کارگاه‌های تخصصی و آموزشی برای مؤلفان برگزار می‌شود، افزود: از سال ۷۸ که این فعالیت در سازمان شکل گرفت، راهنماهای تألیف مواد آموزشی را تدوین کردیم که ۵ راهنما به‌روز شده است و در شانزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد، رونمایی می‌کنیم.

 

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی با تأکید بر اینکه کتاب‌های مناسب را در سایت خودمان معرفی می‌کنیم، ادامه داد: کتابی مناسب است که از ۱۰۰ امتیاز، ۶۰ امتیاز بیاورد؛ همچنین اگر کتابی بین از ۷۰ تا ۸۰  امتیاز کسب کند، درجه یک و اگر و از ۸۰ امتیاز به بالا کسب کند، درجه یک خواهد بود و بر این اساس کتاب‌هایی که درجه‌های یک و دو را کسب می‌کنند، در فهرستگان کتاب های مناسب قرار می‌دهیم؛ این فهرستگان در قطع رحلی چاپ می شود و حداقل یک نسخه به مدارس ارسال می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از این کتاب‌ها اختیاری است، اظهار کرد: از ۱۰۲۷ ناشر کتاب داشتیم که شامل ۴۹۰۲ عنوان کتاب چاپ اول است البته برخی کتاب‌ها چاپ سال ۹۵ است که این کتاب‌ها در آن سال منتشر نشده است و در حقیقت در سال ۹۶ چاپ شدند.

ناصری با بیان اینکه به طور میانگین بالغ بر نیمی از کتاب ها مناسب بود، افزود: ۱۱۳۶ کتاب درجه یک و دو بود که در ۳۰ گروه داوری مورد ارزیابی قرار گرفتند و هر گروه ۳ داور داشت؛ البته کتاب‌هایی مورد ارزیابی قرار گرفتند که در هر گروه حداقل ۷ کتاب باشد؛ همچنین یک کمیته علمی فرایند علمی داوران را بررسی می‌کند.

 

وی ادامه داد: در مراسم اختتامیه ۳۸ جایزه داریم که شامل۱۶ کتاب برگزیده سال و ۲۲ عنوان کتاب تقدیری است؛ ضمن اینکه همه کتاب ها که نامزد جشنواره شدند و کتاب‌های مناسب آموزشی در حاشیه این جشنواره در نمایشگاه به نمایش در می‌آیند.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی درباره تبلیغات کتاب‌های کمک درسی و آموزشی در صدا و سیما گفت: ما به صدا و سیما اعلام کردیم که هر کتاب آموزشی و کمک درسی که می‌خواهند تبلیغ کنند از ما استعلام بگیرند و ما ظرف ۲۴ ساعت جواب می‌دهیم؛  به کرات به صدا و سیما نامه زدیم منتها چون موضوع بازرگانی است و یک کم به نظر می‌رسد وسوسه انگیز می‌شود، اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه ما هیچ ناشری را مطلقا تأیید نمی‌کنیم  بلکه کتاب را تأیید یا رد می‌کنیم، گفت: ۷۰ درصد کتاب‌های داستانی مناسب است و این درحالیست که بالغ بر ۷۰ درصد کتاب های کمک درصدی نامناسب است.

ناصری با تأکید بر اینکه در جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی حوزه پیش دبستان و داستان بیشترین آثار را داشتند و  پرطرفدار و پرشمارگان هستند، افزود: کمترین کتاب‌ها نیز کتاب‌های تخصصی هستند؛ حسابداری و بازرگانی ۷ کتاب بود؛ فیزیک ۹ کتاب مناسب و ریاضیات ۷ کتاب مناسب بود.

 

وی در خصوص بخش ترجمه نیز گفت: ترجمه موضوعیت دارد ولی سیاست ما تقویت تألیف است؛ متأسفانه در بعضی از حوزه‌ها قریب به اتفاق کتاب‌ها ترجمه‌ای است مثلا کتاب‌های مهارت‌ها و سبک زندگی همه ترجمه‌ای است و در درس تفکر نیز کتاب های زیادی تألیف نمی‌شود.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار