184166
۱۲ آبان ۱۳۹۷

«آب» محور نخستین جشنواره بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان

نخستین جشنواره بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان، ۲۲ تا ۲۵ آذرماه برگزار می‌شود. علی‌اصغر سیدآبادی، نوع برگزاری این جشنواره را، الگویی خوب برای رویدادهای فرهنگی کشور می‌داند.

به گزارش کودک پرس ، نخستین جشنواره بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان در سال انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران، 22 تا 25 آذرماه برگزار می‌شود. این جشنواره در دو بخش به ترتیب زیر برگزار خواهد شد:

بخش نخست

در بخش نخست، کتاب‌های تالیف و ترجمه با موضوع آب داوری می‌شود.

در این بخش از جشنواره، به سه اثر برگزیده جوایزی اهدا می‌شود. تمامی کتاب‌های داستانی و غیرداستانی که از سال 90 با این موضوع تولید شده‌اند می‌توانند در رقابت شرکت کنند. آخرین مهلت ارسال آثار، پایان آبان‌ماه است.

بخش دوم

در بخش دوم جشنواره با عنوان «صدای پای آب» نیز نویسندگان و تصویرگران برگزیده، پس از شرکت در کارگاه‌های آموزشی، پنج عنوان کتاب داستانی تصویری با موضوع آب تولید می‌کنند که با حمایت جشنواره منتشر خواهد شد.

این بخش با هدف حمایت از نویسندگان و تصویرگران جوانو ایجاد فرصت برای انتشار آثارشان، برگزار می‌شود.

«آب و محیط زیست؛ فرهنگ درست استفاده از آب، آینده بدون آب» و «آب و فرهنگ مردم؛ باورها، آیین‌ها، پیشه‌ها و مهارت‌های بومی» محورهای این جشنواره هستند.

متقاضیان باید حداکثر تا پایان آبان‌ماه 97، آثار خود را همراه با فرم شرکت در جشنواره به دبیرخانه جشنواره به نشانی کاشان، خیابان امیرکبیر، هتل نگارستان یا به نشانی پست الکترونیکی kashan.children@gmail.com ارسال کنند.

الگویی خوب برای رویدادهای فرهنگی کشور

علی‌اصغر سیدآبادی، درباره این جشنواره بیان کرد: از روزی که در نشستی با برخی از کاشانی‌ها که دوست داشتند کاری در زمینه‌ ترویج کتاب‌خوانی برای شهرشان انجام دهند، ایده جشنواره‌ کتاب کودک و نوجوان کاشان را مطرح کردم، بیش از ۷-۸ ماه می‌گذرد. امروز خوشحالم که سرانجام پس از ۷-۸ ماه در رونمایی این رویداد مهم حضور داشته‌ باشم؛ رویدادی که نوع برگزاری‌اش الگویی خوب برای رویدادهای فرهنگی است.

وی ادامه داد: شاید راه‌اندازی یک جشنواره در کشوری که بیشتر رویدادهایش جشنواره نامیده می‌شوند، خیلی مهم به‌نظر نرسد، اما مهم بودن جشنواره کتاب کودک و نوجوان کاشان غیر از تولد جشنواره‌ای فرهنگی دلایل دیگری دارد. این جشنواره را مجموعه‌ای از مدیران هتل‌ها و مجموعه‌های اقامتی کاشان برگزار می‌کنند و نقش دولت پشتیبانی بسیار اندک است. تولد جشنواره‌ای که پشتیبان و پشتوانه‌اش مجموعه‌های بخش خصوصی باشد و نه در تهران و اصفهان و مشهد و تبریز که در کاشان برگزار شود، بسیار مهم است و خودش می‌تواند مدلی موفق برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری باشد.

این نویسنده و فعال حوزه کتاب کودک و نوجوان، گفت: این جشنواره یکی از برنامه‌هایی بود که کاشانی‌ها برای کسب عنوان پایتخت کتابی اراءه کرده بودند و اینک کار آن شروع شده است. دوستان کاشانی رویکرد اجتماعی درستی هم برای جشنواره‌شان انتخاب کرده‌اند و موضوع ویژه امسال را «آب» انتخاب کرده‌اند تا هم توجه‌ها را به خشکسالی و بزرگ‌ترین بحران ملی کشور جلب کرده و هم به فرهنگ و آیین‌های درباره‌ی آب اشاره کنند.

سیدآبادی افزود: این جشنواره یک ویژگی خوب دیگر هم دارد که قرار نیست در فضایی سربسته و با مجموعه‌ای سخنرانی اجرا شود، بلکه مجموعه‌ی از رویدادهایی است که چند شب در فضاهای مختلف شهر کاشان برگزار خواهند شد، از شب شعر و قصه گرفته تا کارگاه‌های ادبی و فرهنگی تا نشست‌ها و هم‌اندیشی ها تا اجرای حرفه‌ای نمایش و موسیقی تا نمایش فیلم‌های کودکان و نوجوانان تا جشن کاغذهوایی به قول کاشانی‌ها یا همان جشن بادبادک خودمان.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: ۵۰ تصویرگر و نویسنده‌ برجسته‌ کودک و نوجوان کشور از ۲۲ تا ۲۵ آذر در کاشان خواهند بود تا به برگزاری این رویداد کمک کنند. اگر اهل نوشتن و تصویرگری هم هستید، منتظر فراخوان این جشنواره باشید که برایتان جذاب خواهد بود.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار