182959
۰۲ آبان ۱۳۹۷
در مصاحبه اختصاصی با کودک‌پرس انجام شد؛

مهندس سلجوقی از اجلاس جهانی wsis می‌گوید+ جزئیات

مهندس سلجوقی مجری سند حمایت و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرنگار کودک‌پرس از اجلاس جهانی WSIS در سال جاری خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، جایزه اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS) در پاسخ به تقاضای ذی‌نفعان جامعه اطلاعاتی مبنی بر لزوم ایجاد سازوکاری مؤثر برای ارزیابی پروژه‌ها و فعالیت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای توسعه پایدار شکل گرفته است.

پروژه کودک و اینترنت (کوا) برای دریافت جایزه WSIS از بين ۴۰۰ طرح مطرح شده، برنده ویژه این اجلاس گردید. این پروژه توسط سازمان فناوری اطلاعات به اجرا درآمده و با مشارکت پليس فتا و وزارت آموزش وپرورش با برگزاری کارگاه های آموزشی در مدارس متعدد کشور دانشآموزان را با مخاطرات و آسيب‌های فضای مجازی آشنا می‌کند و با ارتقای سطح مهارت، آگاهی و سواد دیجيتال در دانش‌آموزان، معلمان و والدین سعی در افزایش روحيه خودباوری و کف نفس در مواجهه با خطرات و آسيب‌های این فضا و ترغيب به استفاده صحيح و سالم از اینترنت دارد.

 

 

از این‌رو مصاحبه‌ای اختصاصی با مهندس سلجوقی مجری سند حمایت و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان صورت گرفته است که سازوکار این اجلاس را شرح داده است:

 

لطفا این اجلاس wsis را برای مخاطبان توضیح دهید.

اتحادیه جهانی مخابرات ITU سالهای گذشته (98-1997) به این نتیجه رسید که مخابرات دیگر محدود به صدا نیست بلکه داده‌های اطلاعاتی(دیتا) هم در این حوزه موثر است و میزان اثرگذاری دیتاها بیش از صداست.

لذا نشست‌هایی برگزار شد تا مقدماتی فراهم شود که جامعه جهانی برای دیتا یک اصولی داشته باشند که این اصول به نام اصول جامعه جهانی اطلاعات(WSIS) معرفی شد. و سپس یک برنامه عملی نیز تهیه شد که اولین اجلاس سران جامعه جهانی اطلاعات wsis در سال ۲۰۰۳ میلادی در ژنو سوییس برگزار گردید، که حدود ۱۳هزار نفر شرکت کننده داشت که شامل رییس جمهور کشورها، سران رتبه اول کشورها، بخش خصوصی، بخش دولتی و ان‌جی‌او ها و تمام اقشار در این اجلاس شرکت کردند که نماینده ایران در این اجلاس آقای خاتمی به همراه یک تیم ایرانی بود.

به علاقه‌مندان توصیه می‌کنم که برای اطلاعات بیشتر کلمه WSIS را جستجو کنند. این اسناد توسط مرحوم دکتر معتمدنژاد از فعالان بخش اطلاعات کشور ترجمه شد.

 

دو اصل در این رابطه وجود دارد:

-اصل اول اینکه تا سال ۲۰۰۵ میلادی تمام دانشگاهها باید به اینترنت وصل شوند.

-اصل دوم اینکه تا سال ۲۰۱۵ میلادی تمام روستاهای دنیا به اینترنت وصل شوند.

این دو اصل به ما مسیر و بازار و اهداف را نشان می‌دهد.

 

دور دوم این اجلاس سال ۲۰۰۵ در تونس برگزار شد که ۱۹ هزار نفر شرکت کننده داشت و بعد از آن تصمیم گرفته شد که اجلاسی نداشته باشیم تا سال ۲۰۱۵. ولی هر ساله اجلاس‌هایی برگزار شد؛ نه با شرکت کننده‌های زیاد، بلکه با جمعیت کمتری هر ساله برگزار شد.

 

 

بخشی از این اجلاس مختص نوآوری و ایده‌های مربوط به فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات است و یکسری مسابقه در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود که کشورهای مختلف و شرکت‌های مختلف در آن شرکت می‌کنند که این مسابقه بیشتر رقابت بین بخش خصوصی و ان‌جی‌او ها است تا بخش دولتی.

 

مسابقات این اجلاس یک دوره زمانی ثبت‌نام دارد و یک فرصت داوری، و همچنین منتخبین در اجلاس سالیانه محصولاتشان به تمام کشورها معرفی می‌گردد و مسئولین اجلاس پروژه‌های منتخب را به کشورهای مختلف اعلام می‌کنند.

وزارت ارتباطات ایران در برنامه‌ امسال مقرر داشت که از یک الی دو نفر از افراد شرکت کننده در اجلاس سالیانه WSIS حمایت کند و هزینه سفرشان را بپردازند. و این حمایتی است که سازمان ارتباطات در توجه به این اجلاس بین‌المللی داشته است.

 

فرآیند انتخاب پروژه‌ها برای شرکت در جایزه اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی به قرار زیر است:

۱ – ثبت پروژه‌ توسط متقاضی

۲ – مرحله نامزدی پروژه (بررسی پروژه‌های ارائه‌شده توسط گروه خبرگان)

۳ – رأی‌گیری عمومی برخط

۴ – انتخاب نامزدهای برنده

۵ – اعلام پروژه‌های برنده در مراسم جوایز فروم جامعه اطلاعاتی ۲۰۱۹

 

ثبت نام در اجلاس سالیانه WSIS حداکثر تا ۵ آبان فرصت دارد و افراد متقاضی برای شرکت کردن در این اجلاس به لینک زیر رجوع کنند:

 

 www.itu.int/net4/wsis/prizes/2019

www.itu.int/en/council/cwg-cop/Pages/default.aspx

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار