182046
۲۸ مهر ۱۳۹۷

سرماخوردگی‌های مکرر کودکان را جدی بگیرید

یک جراح و متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه ابتلای مداوم کودک به سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی ممکن است عفونت گوش میانی را برای وی به دنبال داشته باشد، گفت: عدم توجه به درمان کامل این عفونت و تجمع مایع در گوش میانی کودک در برخی مواقع سبب ایجاد کم شنوایی انتقالی در وی می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، دکتر محسن نراقی با بیان اینکه ابتلای فرد به عفونت‌های گوش میانی موجب تجمع مایع در گوش میانی وی می‌شود، اظهار داشت: این بیماری در کودکان شایع‌تر است به طوری که ابتلای کودک به سرماخوردگی و عفونت ویروسی ناشی از آن می‌تواند منجر به بروز عفونت میکروبی گوش میانی شود. در این موارد ارجاع کودک به پزشک اطفال یا عمومی به والدین توصیه می شود.

وی با بیان اینکه برخی از کودکان مبتلا به عفونت گوش میانی به صورت خود به خود و با گذشت زمان بهبود می یابند، ادامه داد: پزشک متخصص ممکن است در برخی موارد برای جذب سریعتر مایع داخل گوش میانی و درمان عفونت آن به تجویز داروهای آنتی بیوتیک متوسل شود.

در ادامه این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: گاهی مواقع علی رغم درمان‌های صورت پذیرفته، ترشحاتی به شکل مایع در گوش میانی کودک باقی می ماند که موجب بروز کم شنوایی در وی می شود؛ باید توجه داشت در این موارد برخلاف حالت اولیه عفونت، درد علامت غالب نیست و عارضه به صورت کم شنوایی در کودک نمایان می شود.

 

وی با اشاره به اینکه کم شنوایی ناشی از تجمع مایع در گوش میانی از نوع ناشنوایی انتقالی است، تصریح کرد: در حالت طبیعی داخل گوش میانی هر فردی هوا وجود دارد اما گاهی مواقع جایگزینی ترشحات مایع مانند به جای هوا در این قسمت، سبب ایجاد اشکال در حرکت پرده گوش افراد می شود. به طوری که خوب به ارتعاش در نیامدن این پرده موجب بروز کم شنوایی انتقالی در این اشخاص می شود.

دکتر نراقی افزود: ابتلای کودک به عفونت گوش میانی و عدم توجه به درمان کامل آن می تواند با ایجاد کم شنوایی انتقالی برای وی دردسر ساز شود، به ویژه در دانش آموزانی که در ردیف های انتهایی کلاس درس می نشینند چرا که ممکن است در شنیدن صدای معلم و یادگیری دروس، دچار مشکل شوند.

 

وی در ادامه انجام عمل جراحی را برای رفع تجمع مایع در گوش میانی کودکانی که به درمان دارویی مقاوم هستند را ضروری دانست و گفت: در صورت عدم موفقیت در شیوه های درمانی مناسب این اطفال، بطور موقت از لوله های تهویه استفاده می شود. در واقع زمانی که شیپور استاش، مجرایی که پشت بینی و گوش واقع شده و کارش رساندن هوا به گوش میانی و برقراری تعادل فشار است) به درستی عمل نکند، از طریق عمل جراحی با تعبیه لوله های مخصوص برروی پرده گوش، مسیر ورود هوا به این مجرا را فراهم کرده و فشار گوش میانی را متعادل می کنند.

دکتر نراقی با اشاره به استعداد کودکان سنین مدرسه در ابتلای به عفونت گوش، اضافه کرد: با توجه به اینکه تجمع مایع در گوش میانی، به دلیل ابتلا مکرر کودکان به عفونت های ویروسی و عدم تکمیل فرایند رشد گوش در آنها رخ می دهد؛ بهتر است به منظور پیشگیری از بروز این عارضه در دانش آموزان یا اطفال مهد کودکی، در صورتی که هرماه دچار سرماخوردگی می شوند، مدت زمان کوتاهی آنها را از محیط پرجمعیت مدرسه دور کرد تا فرصت کافی برای بازگشتن به شرایط طبیعی را داشته باشند.

 

این جراح و متخصص گوش، حلق و بینی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکثر موارد عفونت های گوش میانی و تجمع مایع در آن در کودکان با درمان های دارویی قابل درمان است و تنها در گروه اندکی انجام عمل جراحی ضرورت می یابد. لازم به ذکر است با بزرگتر شدن کودک دفعات ابتلا به این بیماری نیز در وی کمتر می شود.

 

 

 

 

منبع: بهداشت نیوز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار