موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
181703
۲۵ مهر ۱۳۹۷
دبیر شورای کتاب کودک:

مدیر IBBY میهمان همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی می‌شود

انصاری از برگزاری سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی در دوم و سوم آبان خبر داد و گفت: این همایش نوعی حمایت روحی و روانی از ادبیات کودک و نوجوان، نویسندگان و مترجمان این حوزه است.

به گزارش کودک پرس ، نوش‌آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک در نشست سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی که در خانه کتاب برگزار شد، گفت: شورای کتاب کودک یک نهاد 56 ساله است که در سال 1341 تاسیس شد و سپس رشد کرد و به سازمان بزرگی که در سطح ملی و بین‌المللی تاثیرگذار است، تبدیل شد. وجود شورا باعث شد نهادهای بسیاری تشکیل شود.

انصاری اظهار داشت: یکی از فعالیت های شورای کتاب کودک این بود که در سال 43 عضو IBBY یعنی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان شد که پایگاه اصلی این دفتر در سوییس است، این دفتر یک سازمان بزرگ است که 75 کشور عضو آن هستند. برای سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک تصمیم گرفتیم از لیزپیج مدیر دفتر بین الملل کتاب برای نسل جوان دعوت کنیم به ایران بیاید تا از یک منظر و ساختار بین المللی بحث در حوزه کتاب را مطرح کند، خوشبختانه ایشان پذیرفتند و در همایش در جمع ما خواهند بود.

وی با بیان اینکه مدیر IBBY‌ در نخستین روز همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی سخنرانی می کند، عنوان کرد: در همین روز ایشان یک مصاحبه مطبوعاتی خواهند داشت. ایشان علاقه مند هستند از فعالیت های ترویجی که در ایران انجام می گیرد، بازدید کنند. بر این اساس از طرح با من بخوان بازدید می کند. این طرح را موسسه تاریخ و پژوهش ادبیات کودکان پیش می برد. پروژه دیگر که مورد توجه دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان است تاسیس کتابخانه در مناطق محروم است. در این راستا دفتر جایزه ای به نام آساهی دارد و همچنین به توسعه کتابخانه های کودک کمک می کند. در شورای کتاب کودک طرح بامداد کتابخانه ها را داریم که در حال حاضر در چند منطقه اجرا می شود و از لیزپیج دعوت کردیم این کار را ببیند.

دبیر شورای کتاب کودک تصریح کرد: استادان و سخنرانانی را برای همایش دوسالانه ادبیات کودک دعوت کردیم. یکی از مشکلات سازمان های مردم نهاد نداشتن مکان است. از خانه کتاب تشکر می کنیم مکانی را برای برگزاری همایش در اختیار ما قرار دادند، از پنج سازمان دعوت کردیم که میز انتشارات داشته باشند. چاپ مجموعه مقالات همایش دوم ادبیات کودک به تاخیر افتاد و امیدواریم این کتاب به همایش سوم برسد. متاسفانه ما هیچ کمکی نداشتیم و برای همین امسال از افراد شرکت کننده ثبت نام می کنیم تا کمکی به شورای کتاب شود.

وی با بیان اینکه اندازه گیری تاثیر همایش دوسالانه ادبیات کودک بر کیفیت کتاب های کودک دشوار است، افزود: این همایش اتفاق بزرگی به وجود می آورد و آن حمایت روحی روانی است که از ادبیات کودک و نوجوان، نویسنده و مترجم کودک و نوجوان می شود. جامعه پدیدآور مثل خود نویسنده ها کمتر در این همایش ها شرکت می کنند. بیشتر استادان، محققان و نظریه پردازان در این همایش شرکت می کنند.

انصاری خاطرنشان کرد: شورای کتاب کودک مستقل از IBBY‌ عمل می کند. ما برنامه همایش ادبیات کودک را برای 80 کشور عضو IBBY‌ فرستادیم و چند مقاله نیز از خارج کشور داشتیم. همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی دوم و سوم آبان در خانه کتاب برگزار می شود. نیاز داریم جامعه آموزش ببیند، جامعه بزرگتر ما نسبت به دیگری بیگانه است و این همایش به معلمان، والدین و بچه ها کمک می کند. بسیاری از کارهای این همایش به صورت داوطلبانه انجام شده است.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار