180888
۲۱ مهر ۱۳۹۷
راه‌های تربیت فرزند؛

راه‌های تقویت ابتکار عمل کودکان

بچه‌ها تا ۱۲ سالگی و خصوصاً کودکان زیر ۶ سال باید مورد تأیید قرار بگیرند و باید در نظر داشت که تربیت به معنای به رخ کشیدن نکات منفی کودک نیست.

به گزارش کودک پرس ، تربیت فرزند از مهمترین دغدغه های خانواده های ایرانی است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی از راه های تربیت صحیح را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

 

*راه ابتکار عمل کودک را مسدود نکنید

محدود کردن بیش از حد کودک باعث شده تا ابتکار عمل از او گرفته شود و همین امر در آینده موجب ترس، عدم اعتماد به نفس و گوشه‌گیری در فرد خواهد شد.

 بچه ‌ها باید قدرت ابتکار عمل داشته باشند. بچه ها تا 12 سالگی و خصوصاً کودکان زیر 6 سال باید مورد تأیید قرار بگیرند و باید در نظر داشت که تربیت به معنای به رخ کشیدن نکات منفی کودک نیست.

یکی از آسیب‌های پرورش خلاقیت کودکان شرکت دادن آثار هنری کودک در مسابقات و یا ارزش‌گذاری روی آن‌ها در مقایسه با آثار کودکان دیگر است.

والدین می‌توانند در حین انجام فعالیت‌های کودکان، مباحث آموزشی کلیدی مانند آشنایی با رنگ‌ها (چهار رنگ اصلی) و اشکال هندسی ساده (دایره، مربع، مثلث و مستطیل)، را به آنها ارائه کنند، اما در نظر داشته باشند لزومی ندارد از تمامی این آموزش‌ها در جای درست خود مانند بزرگترها استفاده کنند.

پرداختن به فعالیت ‌های هنری به خصوص کشیدن نقاشی باعث برون‌ ریزی عواطف و دغدغه‌های ذهنی کودک می‌شود، بطوری‌که فعالیت‌های هنری نوعی درمان برای آنها محسوب شده و باعث افزایش خلاقیت کودک می‌شود؛ چراکه خلاقیت ارتباط مستقیمی با هوش کودکان دارد و با پرورش خلاقیت به پیشرفت آنها در دیگر ابعاد زندگی کمک می‌کنید.

در انتخاب موضوع نقاشی و ترسیم آن نظرتان را به کودک القا نکنید. در صورتی که در ترسیم اشکال و افراد تطابقی با واقعیت وجود ندارد، کودک را زیر سؤال نبرید و تلاش نکنید آنچه را که در واقعیت وجود دارد به او نشان دهید و به جای ایراد گرفتن از نقاشی‌های ابتدایی کودک، رفتار کودکتان را تقویت کرده و به او پاداش دهید، همچنین در صورتی که کودک‌تان در رنگ آمیزی اشکال و اجزاء بر خلاف واقعیت عمل کرد، آشفته نشوید و به انتخاب‌های او احترام بگذارید./ نسترن نیک جو روانشناس کودک

منبع: پایگاه اینترنتی هفته نامه افق حوزه

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار