موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
178562
۰۸ مهر ۱۳۹۷

دستورالعمل نظارت بر امور اجرایی و مدیریت بوفه‌های مدارس ابلاغ شد

دستورالعمل نظارت بر امور اجرایی و مدیریت بوفه‌های مدارس از سوی معاون وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد.

به گزارش کودک پرس ، دستورالعمل نظارت بر امور اجرایی و مدیریت بوفه‌های مدارس از سوی علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی ابلاغ شد.

این دستورالعمل برای تسهیل دسترسی دانش‌آموزان به وعده‌های غذایی سالم، استانداردسازی و نظارت مؤثر بر پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس، نظارت بر امور اجرایی و مدیریت پایگاه‌های تغذیه سالم (بوفه) مدارس در سطح کشور با ابلاغ وزیر آموزش و پرورش به سازمان دانش‌آموزی واگذار شده است.

این دستورالعمل در سال‌های آینده هم پایدار و قابل اجراست و در صورت لزوم تغییرات احتمالی و نکات اجرایی مربوط ابلاغ می‌شود؛ همچنین نظارت تخصصی بهداشتی بر فضا و سلامت مواد غذایی ارائه شده در این اماکن از سوی دفتر سلامت و تندرستی و معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود.

 

دستورالعمل نظارت بر امور اجرایی و مدیریت پایگاه‌های تغذیه سالم (بوفه) در مدارس برای نظارت بر راه‌اندازی و نحوه و کیفیت اداره بوفه‌های و نیز تأمین بخشی از انرژی و مواد مغذی سالم موردنیاز دانش‌آموزان تهیه شده است.

تحقق منویات رهبری درباره عملیاتی‌کردن اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی، کارآفرینی و ایجاد شغل برای نیروهای وابسته به سازمان دانش‌آموزی، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به ویژه دانش‌آموزان، ایجاد نقش فعال اقتصادی برای مربیان و کارشناسان عضو سازمان، تأمین منابع درآمدزایی برای تقویت برنامه‌های فرهنگی، ‌اجتماعی و بهداشتی، ترویج نمادهای ایرانی اسلامی در محصولات تولیدی و توزیعی، عرضه محصولات استاندارد و مورد تأیید وزارت بهداشت از جمله اهداف این دستورالعمل است.

بر اساس این دستورالعمل، تأکید شده است اولویت اصلی سازمان دانش‌آموزی در سطح استان، شهرستان و منطقه در زمینه پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس، نظارت بر عملکرد این اماکن و همچنین کمک به بهبود تغذیه دانش‌آموزان محروم است.

 

کمیته مرکزی بوفه‌ها از قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی، معاون و مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی، معاون هماهنگی و نظارت سازمان دانش‌آموزی به عنوان دبیر، معاون پشتیبانی و تامین منابع سازمان دانش‌آموزی، نمایندگانی از دفاتر بهبود تغذیه، سلامت محیط و کار، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، نماینده حراست وزارت آموزش و پرورش و نماینده اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات این وزارتخانه تشکیل شده است که وظایفی از جمله سیاست‌گذاری و تعیین خط‌مشی، برنامه‌ریزی برای نظارت تخصصی بر کیفیت مواد غذایی بوفه‌ها، تصویب برنامه‌های سالانه برای توسعه پایگاه تغذیه سالم، ارائه گزارش به وزرای بهداشت و آموزش و پرورش، سنجش نقاط ضعف و قوت بوفه‌ها و … را بر عهده دارد.

براساس دستورالعمل ابلاغی، غیر از کمیته مرکزی، کمیته استانی هم شامل مدیرکل آموزش و پرورش استان، معاونان پرورشی، توسعه مدیریت، تربیت‌بدنی استان، مدیر سازمان دانش‌آموزی، رئیس حراست و نماینده دانشگاه علوم پزشکی تشکیل می‌شود تا امور مختلف بوفه‌ها را کنترل، تسهیل و نظارت کنند و وظایفی از جمله دریافت مجوز، گزارش‌دهی، قرارداد بستن با شرکت‌های مواد غذایی، تدوین برنامه‌ سالانه بوفه‌های استان و … را بر عهده خواهد داشت.

 

دستورالعمل ابلاغی شامل همه مدارس دولتی وغیردولتی است و مجوز پایگاه تغذیه سالم (بوفه) از زمان صدور به صورت عادی یک سال اعتبار خواهد داشت.

آن‌طور که در این دستورالعمل آمده است، پایگاه تغذیه سالم استان در سازمان دانش‌آموزی استان راه‌اندازی می‌شود و اموری مانند صدور مجوز بوفه، پیگیری مصوبات و کمک برای تحقق وظایف کمیته استانی پایگاه تغذیه سالم، نظارت اجرایی بر روند فعالیت‌های بوفه‌ها و ارائه گزارش مستمر 3 ماهه به پایگاه تغذیه سالم مرکز را انجام خواهد داد.

طبق دستورالعمل نظارت بر امور اجرایی و مدیریت پایگاه‌های تغذیه سالم (بوفه) در مدارس باید کمیته شهرستان و منطقه پایگاه تغذیه سالم مدارس هم باید در سازمان دانش‌آموزی شهرستان و منطقه تشکیل شود.

 

کمیته نظارت بر پایگاه تغذیه سالم مدرسه از اعضای شورای مدرسه تشکیل خواهد شد و دریافت مجوز از پایگاه تغذیه سالم ناحیه، منطقه و شهرستان، نظارت مستمر بر فعالیت‌های بوفه مدرسه، بررسی، تدوین و ارائه گزارش مستمر سه ماهه مالی و اجرایی به کمیته تغذیه سالم بوفه، برگزاری حداقل شش جلسه در طول سال تحصیلی و تدوین برنامه عملیاتی سالانه فعالیت بوفه مدارس، وظایفی است که بر عهده این کمیته قرار گرفته است.

مدیر مدرسه مسئول اصلی پایگاه تغذیه سالم (بوفه) مدرسه است و تصمیم‌گیری درباره نحوه اداره پایگاه به صورت درآمدی اجاره یا خودگردان با مسئولیت مستقیم او است و در صورت دریافت نشدن مجوز، تنها مدیر مدرسه پاسخگو خواهد بود.

 

همچنین نظارت تخصصی بر همه امور بهداشتی مربوط به بوفه از قبیل اقلام مجاز، بهداشت محیط و نیروی انسانی بر عهده مراقب یا رابط سلامت مدرسه و در صورت نداشتن مراقب مدرسه، با مدیر مدرسه است.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار