موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
162544
۰۷ تیر ۱۳۹۷

آدم‌نباتی تیپ الف و ماجرای تارا و راما

« آدم‌نباتی تیپ الف» نوشته ضحی کاظمی از سری دنیای آدم‌نباتی‌ها است که برای نوجوان‌ها در ژانر عملی تخیلی نوشته شده است.

به گزارش کودک پرس ، ضحی کاظمی نویسنده رمان‌های «سال درخت» و «اینجا کسی مرده؟» دست به تجربه نوشتن برای نوجوان‌ها در ژانر علمی_ تخیلی زده است.این تجربه که در رمان نوجوان در ایران تازگی دارد و بی‌رقیب است، در دو جلد نخست آن مورد استقبال مخاطبان ایرانی قرار گرفته است. «مادر آدم نباتی‌ها» و «سفیر شهر آدم نباتی‌ها» عنوان‌های دو رمان از این سه گانه‌اند.

ضحی کاظمی با مهارت و تحبر، جهانی فانتزی و تخیلی در رمان نوجوانه‌اش می‌آفریند و با ساز و کاری که برای فضاسازی اتخاذ می‌کند، به خوبی از پس روایت داستانی جذاب برمی‌آید. نثری که او برای روایت ماجراهای پرکشش داستانش انتخاب می‌کند، همخوانی خوبی با موضوع دارد. فضاسازی نیز متناسب با موضوع است که از دیگر ویژگی‌های این رمان به شمار می‌رود. لحنی که نویسنده برای روای برمی‌گزیند، در عین صمیمی بودن، با فضای تخیلی_عملی رمان نامتناسب نیست و این از امتیازهای خوب این کتاب است.

گرچه داستان در بستری علمی_تخیلی اتفاق می‌افتد، جزییات را نویسنده به گونه‌ای طراحی می‌کند که فضایی قابل لمس و باورکردنی بسازد. شخصیت‌هایی که نویسنده در این رمان می‌آفریند، خیلی زود برای مخاطب مملوس می‌شوند. ماجراها نیز چندان جذاب و پرکشش هستند که خواننده را با خود همراه می‌کنند. از ویژگی‌هایی که در این همراهی خواننده یاری رسان است، فصل‌های کوتاه و عنوان‌های حساب شده است.

نکته دیگر که باید درباره دنیای آدم نباتی‌ها اشاره کرد، مجموعه بودن آن است. رمان‌های دنباله‌دار برای نوجوانان در ایران چندان زیاد نیست و گرچه یکی از شاخصه‌های بارز ادبیات نوجوان در کشورهای دیگر است، اما در ایران از سابقه زیادی برخوردار نیست. نویسندگان ایرانی در این زمینه چندان دست به آزمون و خطا نزده‌اند و در این میان سه گانه دنیای آدم نباتی‌ها اتفاق قابل تاملی است.

بخشی از متن:
شاید اگر تارا و راما و شوروشوق ماجراجویی آن‌ها بود، حتی رفتن به موزه‌ی کتاب هم از این بی‌مزگی درمی‌آمد. راما که حسابی کشور نوزادان را زیرورو کرده و آنجا را از راهروها و سالن‌های سفید بی‌روح، به یک جای شاد و پرهیجان تبدیل کرده. تا توانسته، درخت و گیاه و حتی تعداد زیادی سگ و گربه و پرنده به کشور نوزادان آورده. همه‌جا را با طرح‌ها و رنگ‌های شاد تزیین کرده و از شش‌ماهگی برای بچه‌ها ساعت‌های موسیقی و رقص در نظر گرفته. گزارش عملکردش که به مدیریت کل رسید، بی‌دردسر وارد سیستم شدم و خواندم. خوبی کار د…

« آدم‌نباتی تیپ الف» نوشته ضحی کاظمی در نشر هوپا با قیمت 16000 تومان منتشر شده است.
 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار