موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
158683
۱۳ خرداد ۱۳۹۷

مسمومیت با قارچ‌های سمی در کودکان چه علائمی دارد؟

یک فوق تخصص گوارش اطفال اظهار کرد: مسمومیت با قارچ‌های سمی در کودکان و بزرگسالان تفاوت فاحشی ندارد.

به گزارش کودک پرس ، محمداسحاق‌ روضه با اشاره به اینکه امسال طی طغیان مسمومیت با قارچ‌های سمی، برگ برنده‌ای که داشتیم این بود که نسبت به این موضوع طی حوادثی که سال گذشته ایجاد شده بود، آگاهی مردم افزایش یافته بود، گفت: سال گذشته متاسفانه دو کودک دچار مسمومیت با قارچ‌های سمی شده بودند که دچار نارسایی کلیوی شدند و در اثر تشخیص دیرهنگام و اینکه حتی خانواده اذعان نمی‌کرد که قارچ مصرف کردند، فوت کردند.

وی ادامه داد: این موضوع، امسال موجب شده بود که مردم یک آگاهی نسبی نسبت به این موضوع داشته باشند و همین امر موجب شد به بهترین نحو جلوی این مسمومیت‌ها گرفته شود.

این متخصص گوارش اطفال افزود: قارچ‌ها از لحاظ طبقه‌بندی، به قارچ‌های خیلی ریز یا کپک‌ها و قارچ‌های خیلی بزرگ که به طول چندین سانت می‌رسند تقسیم‌بندی می‌شوند. همچنین قارچ‌ها انواع مختلفی دارند و استفاده‌های گوناگونی از آنها می‌شود که یکی از این کپک‌ها، کپک پنی‌سیلین است که خواص دارویی و استفاده‌های زیادی در درمان دارد.

وی با اشاره به اینکه قارچ‌ها خواص دارویی دارند، گفت: طب جدید اطلاعات زیادی نسبت به مزایای این قارچ‌ها ندارند و حتی از برخی از قارچ‌ها سمی نیز موادی استخراج می‌شود که می‌تواند در طب نوین استفاده داشته باشد.

روضه با اشاره به اینکه برخی از گونه‌های قارچ می‌تواند ایجاد مسمومیت کند که در راس این قارچ‌ها amanita virosa ها هستند که می‌توانند انواع مواد مختلفی تولید کنند که موجب مسمومیت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مسمومیت کودکان با بزرگسالان هیچ تفاوت فاحشی ندارند، افزود: از اولین علایم مسمومیت قارچی علایم گوارشی است که تهوع، اسهال، دردهای شکمی، صرف 20 دقیقه تا 4 ساعت بعد از مصرف است.

این متخصص گوارش اطفال، خاطرنشان کرد: برخی از این توکسین‌ها باعث سرخوشی می‌شوند و به طور مشخص روی سیستم‌های مختلف کلیه و کبد می‌شود.

روضه ادامه داد: نارسایی کلیه و کبدی از علایم مسمومیت‌های قارچی است و آثار و مشکلات اختلالات کبدی و کلیوی چند روز تا چند هفته بعد از مسمومیت ظاهر می‌شود.

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار