موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
157600
۰۸ خرداد ۱۳۹۷
سیدمحمد بطحایی خبر داد؛

ممنوعیت آموزش پیش‌دبستانی در مهدکودک‌ها از زبان وزیر آموزش و پرورش

سید محمدبطحایی وزیر آموزش و پرورش از تخلف ارائه آموزش پیش‌دبستانی در مهدکودک‌ها خبر داد و گفت: امروز ۱۰۰ مدرسه زیرپوشش طرح خواهرخواندگی قرار دارند.

به گزارش کودک پرس از دماوند، سیدمحمد بطحایی در حاشیه ضیافت افطار دانش‌آموزی مدرسه شبانه‌روزی دخترانه فلق و نرجسیه شهر کیلان از توابع شهرستان دماوند در جمع خبرنگاران در پاسخ سؤالی درباره اینکه آیا مهدکودک‌ها اجازه ارائه آموزش پیش‌دبستانی را دارند یا خیر؟ اظهار کرد: پیش‌دبستانی به دو دوره اول و دوم تقسیم می‌شود و این مراکز تابع برنامه‌های رسمی هستند که ابلاغ شده است.

 

وی افزود: مهدکودک‌هایی که اجازه ارائه دوره پیش‌دبستانی را ندارند، اگر نسبت به ارائه این امر اقدام کنند، اصولاً تخلف مرتکب شده‌اند.

 

*استان‌های محروم زیرپوشش طرح خواهرخواندگی

وزیر آموزش و پرورش گفت: در این خصوص، ناهماهنگی‌هایی بین مراکز مختلف پیش‌دبستانی و مهدکودک وجود دارد که با هماهنگی وزارت کار و سازمان بهزیستی در حال رفع این مشکلات هستیم.

بطحایی ادامه داد: تصور ما این است که بخشی از نارسایی‌ها مربوط به مهدکودک‌هایی که ملزم و مکلف به ارائه دوره‌های پیش‌دبستانی نیستند، است؛ اما به درخواست اولیا، آموزش پیش‌دبستانی به نونهالان و فرزندانی که هنوز ویژگی‌های رشد آن‌ها به مرحله‌ای نرسیده که آموزش پیش‌دبستانی را دریافت کنند، ارائه و از این جهت، اختلالات تربیتی و یادگیری در بچه‌ها ایجاد می‌شود.

وی در خصوص طرح خواهرخواندگی تصریح کرد: براساس آخرین آمار، حدود 100 مدرسه در کل کشور اکنون در طرح خواهرخواندگی قرار دارند که این مدارس غالباً در استان‌های محروم همچون سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و کردستان زیرپوشش هستند.

 

*دولت توانایی تأمین نیازهای مالی و اعتباری کامل مدارس را ندارد

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد: طرح مدارس خواهرخواندگی به سرعت روبه رشد است و امیدواریم با اجرای این طرح بخشی از مدارسی که در مناطق محروم داریم و به دلیل مضایق اعتبارات دولت یا ضعف بنیه خانواده‌ها، تأمین هزینه‌ها به خوبی برای آن‌ها فراهم نیست، از طریق آن فعال شود.

بطحایی در پاسخ به سؤال که آیا اینکه هر سال در زمان تحویل کارنامه یا طول سال تحصیلی به بهانه‌های مختلف از اولیای دانش‌آموزان در مدارس دولتی کمک می‌خواهند، قانونی است یا خیر؟ بیان کرد: این موضوع بسیار مزمن و قدیمی است که هم مردم و هم مدیران مدارس را آزار می‌دهد.

وی افزود: این موضوعی است که نمی‌توان از آن صرف نظر کرد، چراکه مدرسه برای اداره خود نیاز به اعتباراتی دارد که به حد کفایت در اختیار آن قرار نمی‌گیرد؛ یعنی دولت توانایی اینکه نیازهای مالی و اعتباری مدرسه را کامل در اختیارش قرار بدهد، ندارد و از سوی دیگر اولیای دانش‌آموزان می‌گویند که به انواع مختلف از محل درآمدشان مالیات پرداخت می‌کنند و نباید پولی به مدرسه بدهند.

 

*کمک به مدارس تعاملی دو طرفه است/ اخذ کمک‌ها نباید اجباری و گروکشی باشد

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: مطابق اصل 30 قانون اساسی، آموزش باید رایگان باشد، اما همواره به عنوان معلمی که سال‌ها در این آموزش و پرورش کار کردم از همکاران خواسته‌ام که این یک تعامل دو طرفه باشد؛ یعنی اینکه هیچ اجباری به ولی دانش‌آموزان نباید بیاید و از هیچ روش ضد تربیتی نباید برای کمک به مدرسه استفاده شود.

بطحایی ادامه داد: از سویی دیگر، از اولیای دانش‌آموزان درخواست داریم که واقعاً مدرسه بدون کمک‌های مالی آن‌ها امکان ارائه خدمات آموزشی و پرورشی به دانش‌آموزان را ندارد و کمک به مدرسه یک این تعامل دو طرفه است.

وی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان اخذ کمک‌ها نباید اجباری و گروکشی باشد و با روش‌های ضد تربیتی از اولیای دانش آموزان در مدارس کمک گرفته شود، تصریح کرد: در این خصوص، از اولیای دانش‌آموزان خواهش داریم که با درک عمیقی خود که پیش از این داشتند، کمک کنند تا مدرسه فرزند خود بتواند به خوبی خدمات آموزشی و پروشی را ارائه دهد.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار