157150
۰۵ خرداد ۱۳۹۷

دختران بیشترین قربانیان کودک‌آزاری

یک مدرس دانشگاه گفت: دختران بیشترین قربانیان کودک‌آزاری هستند.

به گزارش کودک پرس ، سمانه علی نژاد افزود: براساس آمارها شایع ترین خشونت در جهان و حتی ایران کودک آزاری بوده و دختران بیشترین قربانیان کودک آزاری هستند.

علی نژاد خاطرنشان کرد: هرگونه رفتار یا اقدامی که به سلامت جسمی، روحی، روانی و رشد کودک صدمه جدی بزند کودک آزاری می‌نامند.

این مدرس دانشگاه، عوامل خانوادگی، فرهنگی و روانی را از عوامل اصلی بروز کودک آزاری دانست و تصریح کرد: عدم آگاهی خانواده های از روش فرزند پروری، تحصیلات کم پدر و مادر، طلاق و جدایی و مشکلات معیشتی از جمله عوامل خانوادگی و و زندگی در گروه‌های اجتماعی و فرهنگی پایین از جمله عوامل فرهنگی بروز کودک آزاری است.

 

علی نژاد، کودک آزاری را به 3 بخش آزار جسمی، عاطفی و جنسی تقسیم و اظهار کرد: کتک زدن و صدمه جسمی به کودک جزء آزار جسمی بوده و بی توجهی به کودک، مراقبت ناسالم و نادرست از کودک، بازماندن از تحصیل و پرخاشگری والدین جزء آزارهای عاطفی و تعرض جنسی به کودک جز آزار های جنسی کودک به شمار می‌روند.

وی نقش رسانه‌ها در کاهش کودک آزاری را بسیار موثر دانست و گفت: رسانه ها با تولید برنامه های خانواده محور و آموزشی می‌توانند در آموزش نحوه صحیح تربیت کودک به والدین نقش بسزایی داشته باشند. رسانه‌ها باید به والدین بیاموزند در تربیت کودک به اندازه توان و رشد وی از او انتظار انجام کار داشته باشند زیرا کودک در موقعیت‌های مختلف رفتار های دارد که باید براساس آگاهی هایش به آنها پاسخ دهد.

 

این مدرس دانشگاه، مهمترین راهکار کاهش درمان کودک آزاری را اقدام به درمان والدین و آگاهی دادن به آنها دانست و خاطرنشان کرد: اجرای برنامه های آگاهی سازی و ارائه اطلاعات به والدین، تلاش در جهت کاهش فقر واعتیاد و بیکاری، دسترسی کودکان و والدین آنها به مراکز مشاوره‌ای، ارتقای سطح آموزشی و امکانات تفریحی کودکان، رفع هرگونه تبعیض و نابرابری در مورد کودکان و تصویب قانون در خصوص منع قانونی اقدام به خشونت علیه کودکان از جمله عوامل کاهش کودک آزاری در جامعه است.

 

این روانشناس افزود: کودکان آسیب پذیرترین افراد جامعه هستند و اگر در تربیت و شگل گیری شخصیت فردی آنها دقت و توجه نشود مشکلات اساسی برای فرد و جامعه به وجود خواهد آورد.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار