موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
156264
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

نگاه ویژه در سایه تکرار/ تازه‌های بخش کودک و نوجوان نمایشگاه قرآن

مدیر کمیته کودک و نوجوان بیست‌وششمین نمایشگاه قرآن در حالی از جزئیات این بخش سخن گفت که محیط و بیشتر فعالیت‌های ارائه شده در آن اقتباس از سال‌های گذشته و کاملا تکراری است.

به گزارش کودک پرس ، جلیل صادقی‌زاده، مدیر کمیته کودک و نوجوان بیست‌وششمین نمایشگاه قرآن، با اشاره به فعالیت‌های کمیته کودک و نوجوان در بیست‌وششمین نمایشگاه قرآن، گفت: مسئله کودک و نوجوان به واسطه اینکه آینده‌سازان مملکت هستند یکی از مهمترین حوزه‌ها و فعالیت‌های بخش نمایشگاه قرآن کریم است.

وی افزود: اگر بخواهیم مفاهیم قرآنی در جامعه به رشد و تعالی برسد باید فعالیت را از ابتدای دوران کودکی و نوجوانی آغاز کنیم چرا که در زمان کودکی پیام‌ها و مطالب اثرگذاری و ماندگاری بیشتری خواهند داشت. با توجه به این مهم سعی کرده‌ایم که در این دوره از نمایشگاه از افراد با تجربه، کارشناسان خبره و اطلاعات کافی و اساتید حرفه‌ای که سال‌ها تجربه کار با کودکان و نوجوانا را داشته‌اند دعوت کنیم.

 

وی بیان کرد: فضایی که امسال برای بخش کودک در نظر گرفته شده حدود ۲۰ هزار متر است که با توجه به اهمیت این موضوع نسبت به سال گذشته گسترده‌تر شده است و تمامی دست‌اندرکاران تلاش کرده‌اند که محصولات جذاب و مناسبی را ویژه این قشر ارائه کنند. بر همین اساس نمایشگاه امسال را با دیوار جدا نکرده‌ایم و همه بخش‌ها در یک سالن و در شبستان اصلی مصلی قرار گرفته شده است.

صادقی‌زاده در ادامه به سایر فعالیت‌های بخش نوجوانان اشاره کرد و گفت: سعی شده در این بخش متناسب با سن آن‌ها کار‌های خاصی انجام شود و در صددیم سرگرمی‌های سازنده‌ای همچون خوشنویسی، تذهیب و فعالیت‌های هنری را به نوجوانان آموزش بدهیم تا بدانند در ایام فراغت خود از این گونه فعالیت‌ها درآمدزدایی هم داشته باشند.

 

وی ادامه داد: سعی شده تمام فعالیت‌هایی که در نمایشگاه بیست و ششم برای غرفه کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده پویا باشد و بر همین اساس برای قشر نوجوان بحث مهدویت تحت عنوان «خورشید انتظار» را پیش بینی کرده‌ایم. همچنین سعی کرده‌ایم در فعالیت‌های امسال آموزش مفاهیم قرآنی را در زمینه بازی و سرگرمی و مسابقات برای کودکان و نوجوانان به نمایش بگذاریم. در این بخش از کلاس آموزش مستقلی استفاده نکرده‌ایم و سعی شده با زبان کودکانه به انتقال مفاهیم قرآنی بپردازیم.

مدیر کمیته کودک و نوجوان بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم تصریح کرد: در این غرفه‌ها از هنر‌هایی همچون کتیبه، سفال، نقاشی، کاشی‌کاری، داستان، کلاژ و امثال آن‌ها بهره‌برده‌ایم که کودکان از این گونه فعالیت‌ها استقبال خوبی داشته‌اند؛ لذا سعی کرده‌ایم با پازل‌های مکعبی و با کمک کارشناسان، کودکان با تکمیل این پازل‌ها یک پیام قرآنی را دریافت کنند.

 

وی با بیان اینکه با توجه به برنامه‌های پیش‌بینی شده هوش قرآنی را در دو بخش حیوانات و میوه‌های قرآنی برای کودکان در نظر گرفته‌ایم، گفت: همچنین صندوقچه اسرار قرآنی را برای کودکان در نظر گرفته‌ایم که در آن آیات قرآنی در صندوقچه‌ها گذاشته شده و کودکان با کشف آن می‌توانند به مفاهیم قرآنی دست پیدا کنند.

صادقی‌زاده با اشاره به حضور روحانیون و کارشناسان حوزه کودک در این بخش اظهار کرد: سعی شده است که از کارشناسان روان‌شناسی برای این بخش استفاده شود، همچنین کارگاه‌های هنری، قصه‌های هنری، کار با شن و نقاشی روی دیوار و میز و تزیین اطراف آیه‌های قرآن از دیگر اقداماتی بخش کودک و نوجوان بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم است.

مدیر کمیته کودک و نوجوان نمایشگاه قرآن تأکید کرد: ما از بازی‌های هیجانی و سرعتی برای رده‌های سنی مختلف در این بخش استفاده کرده و همچنین مشاوره خانواده را برای نوجوانان اختصاص داده‌ایم. سعی کرده‌ایم که در کارگاه‌های خود مشاوره تحصیلی و اخلاقی را هم برای خانواده‌های نوجوانان داشته باشیم. نوجوانان در این کارگاه‌ها می‌توانند از فعالیت‌هایی همچون خوشنویسی، کاردستی، گرافیک، نقاشی روی سه‌پایه، تذهیب، بوم و مانند استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: امسال همچنین مدل پیشرفته‌ای از برنامه‌های فضای مجازی را برای کودکان و نوجوان در نظر گرفته‌ایم. همچنین برای اولین بار چند غرفه ویژه به این بخش اضافه کرده‌ایم؛ که ازجمله آن می‌توان به بخش جدول قرآنی و معمای قرانی اشاره کرد. این غرفه‌ها نیز توسط متخصصین این حوزه و کارشناسان برتر طراحی شده و به صورت ویژه فعالیت خواهند داشت.

صادقی‌زاده اضافه کرد: بخش کودک و نوجوان شامل غرفه‌های مختلفی، چون نقاشی دیواری، کارگاه و مسابقات آموزشی، نقاشی دیواری، هنر ماسه، تابلو‌های سرامیکی، پاذل مکعبی، هوش قرآنی، تقاشی قرآنی، کلاژ و کتاب‌سازی، طرح‌های تزئینی و خوشنویسی، تایپوگرافی، خوشنویسی و تذهیب، مسابقه سرعت و دقت، بازی فکری، استپ موشن و راز و رمز است.

 

براساس گزارش ایکنا، غرفه کودک و نوجوان هرساله در نمایشگاه قرآن سعی دارد که فضای سرگرمی را برای کودکان فراهم کنند، امسال نیز با ۳۹ فعالیت به این بخش آمده، البته این فضا همراه با آموزه‌های قرآنی در حال برپایی است که امسال نیز با توجه شواهد غرفه‌ای برپا شده در این بخش همچون سال‌های گذشته از طرح‌های تکراری اقتباس شده است. همچنین محیط بخش کودک در حال آماده شدن است و بسیاری از غرفه‌ها فعالیت‌های خودشان را هنوز شروع نکرده‌اند.

 

یادآور می‌شود بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا ۱۴ خردادماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برپا ‏است. ‏

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار