155188
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
آیین اختتامیه «جشنواره ۱۱۰ کوچه منتظر» برگزار شد؛

تقدیر از ۱۱۰ نوجوان برگزیده آذین‌بندی در کوچه‌های انتظار

آیین اختتامیه «جشنواره۱۱۰ کوچه منتظر» با تقدیر از ۱۱۰ نوجوانان برگزیده آذین‌بندی در ۱۱ کوچه منتظر، یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در فرهنگ‌سرای اخلاق برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، آیین اختتامیه «جشنواره ۱۱۰ کوچه منتظر» و تقدیر از نوجوانان برگزیده آذین‌بندی کوچه‌ها در جشن‌های نیمه شعبان با حضور سعید اوحدی رییس و جمعی از معاونان و مدیران مناطق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در فرهنگ‌سرای اخلاق برگزار شد.

در ابتدای مراسم ملوک سیدآبادی دبیر اجرایی «جشنواره ۱۱۰ کوچه منتظر» و رییس فرهنگ‌‌سرای اخلاق با اظهار خوشحالی برای برگزاری این جشنواره گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به منظور بزرگداشت نیمه شعبان و حضور هرچه بیشتر و سازماندهی شده جوانان در این روزهای خجسته جشنواره «۱۱۰ کوچه منتظر» را در راستای برنامه «منتظران باران» با مشارکت نوجوانان محله‌های مختلف برای آذین‌بندی باشکوه ۱۱۰ کوچه منتخب شهر تهران با هدف احیای سنت‌های نیکو گذشته و حضور و مشارکت سازماندهی شده نوجوانان در برنامه جشن‌های نیمه شعبان و به کارگیری الگوهای بومی برای آذین‌بندی و محیط‌ آرایی به جای استفاده از الگوها و نمادهای خارجی، آموزش، یادگاری و ساخت و تولید اقلام و نمادهای تزئینی به‌جای به کارگیری انواع ساخته شده موجود در بازار با استفاده از خلاقیت و حضور نوجوانان در فعالیتی مفرح و شادی بخش در مناطق؛ ۴،۵،۸،۹،۱۱،۱۳،۱۴،۱۵،۱۸،۱۹ و ۲۰ برگزار کرد.

به طوری‌که در هر یک از مناطق ۱۱گانه با همکاری مدیریت فرهنگی هنری این مناطق ۱۰ کوچه را معرفی کردند. برای هر کوچه بین ۷ تا ۱۰ نفر از نوجوانان‌ محله که ترجیحا سنین ۱۲ تا ۱۵ سال داشتند انتخاب و در نهایت از هر یک از مناطق یک نفر به عنوان سرمربی به دبیرخانه جشنواره در فرهنگ‌سرای اخلاق معرفی شد.

سیدآبادی افزود: سرمربی‌های معرفی شده روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت زیر نظر یکی از استادان مجرب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ استاد جلال اکرم، آموزش‌های لازم را در خصوص نحوه آماده‌سازی و ساخت الگوهای آذین‌بندی کوچه‌ها با در اختیار قرار دادن وسایل دست‌ساز فرا گرفتند و این سرمربی‌ها سپس در منطقه خود به سایر مربی‌هایی که نوجوانان را برای آذین‌بندی کوچه‌ها راهنمایی می‌کردند، یافته‌های خود را انتقال دادند. از طرفی دیگر همزمان دبیرخانه جشنواره نیز اقلام مورد نیاز را به صورت متمرکز تهیه و در قالب ۱۱۰ بسته مجزا برای ۱۱۰ کوچه در سطح مناطق ۱۱گانه ارسال کرد.

وی گفت: مناطق مجری جشنواره با تشکیل کارگاه نحوه آذین‌بندی کوچه‌ها را آموزش دادند و کتابخانه‌های سازمان سازمان فرهنگی هنری یا سایر مناطق فرهنگی و مذهبی در قالب کارگاه‌هایی شروع به آماده سازی وسایل مورد نیاز آذین‌بندی کوچه‌ها کردند. از نکات جالب توجه ،علاقه‌مندی دختران نوجوان برای ساخت الگوها و وسایل آذین‌بندی در کارگاه‌ها برای بعضی از این مناطق بود. الگوهای آذین‌بندی را متناسب کوچه‌ها فرا می‌گرفتند و روزهای دوشنبه و سه‌شنبه یعنی ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت با مشارکت و همکاری از اهالی همان کوچه آذین‌بندی با خلاقیت و ابتکار توسط نوجوانان انجام شد.

دبیر اجرایی «جشنواره ۱۱۰ کوچه منتظر» ادامه داد: دبیرخانه جشنواره براساس شیوه‌نامه ابلاغی با مشارکت مناطق، ارزش‌یابی آذین‌بندی را بر اساس ۸ شاخص؛ میزان به کارگیری الگوهای بومی، خلاقیت و نوآوری نوجوانان، استفاده از پیام‌های اخلاقی، رعایت الگوی مصرف، استفاده از عناصر اسلامی و ایرانی و… انجام شد.

 

رییس فرهنگ‌سرای اخلاق بیان کرد: مناطق مجری در سه سطح طبقه‌بندی شدند. در این راستا مناطق ۴،۸،۹،۱۵،۱۸ و ۱۹ در سطح سه، مناطق ۵ و ۱۱ در سطح دو، مناطق ۱۳،۱۴ و ۲۰ در مناطق یک رتبه‌بندی شدند که امروز در این اختتامیه جوایز نوجوانان اهدا می‌شود. امیدواریم این گونه برنامه‌هایی که توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود به تقویت روحیه همگرایی و همکاری در فعایت‌های مذهبی و فرهنگی در محلات و احیای سنت‌های گذشته به خصوص در نوجوانان بیانجامد و عید نیمه شعبان سال حمایت از کالای ملی آخرین عید غیبت مولایمان باشد و جشن سال آینده را با عطر حضور و ظهور مهدی فاطمه (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف علیه‌السلام) به جشن و سرور بنشاند.

 

در ادامه مراسم سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری گفت: توفیق بزرگی بود که امروز خدمت پدر و مادران محترمی هستم که چنین فرزندانی را تربیت کردند که این کار ارزشمند را به عنوان ثمره دستان زیبا، ذوق خلاق و دل‌های بزرگشان شاهد بودیم.

وی افزود: روز گذشته فیلم برنامه‌های نیمه شعبان سازمان فرهنگی هنری را در شورای برنامه‌ریزی فرهنگی شهرداری تهران به نمایش گذاشتیم. جالب است که بدانید یکی از زیباترین و تاثیرگذارترین بخش‌های آن کیلیپ همین برنامه آذین‌بندی کوچه‌ها و کار بسیار زیبایی که شما انجام دادید، بود. ان‌شاالله شما نوجوانان عزیز با آن دل‌های دریایی که دارید و با این کار زیبایی که دارید یقینا دل امام زمان را خشنود کردید و چشمان زیبای شما به جمال حضرتش منور خواهد شد.

اجرای گروه سرود «فرشته بند» و شعرخوانی حسن صالحی خمینی پدر شهید از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

در پایان مراسم ۱۱ کوچه‌ به عنوان کوچه‌های برتر در آذین‌بندی معرفی شدند و از ۱۱۰ نوجوانی که در آذین‌بندی این کوچه‌ها فعال بودند، تقدیر شد.

 

 

 

منبع: فرهنگ و هنر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار