موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
1510
۲۷ مرداد ۱۳۹۵

1500 «کودک کار و خيابان» سازماندهی می شوند

در عمليات جمع‌آوري متکديان تهران و جذب کودکان کار و خيابان، سازمان بهزيستي متولي اصلي شناسايي، جذب و ساماندهي کودکان کار و خيابان است.

به گزارش کودک پرس   ابراهيم غفاري ضمن اشاره به آغاز عمليات «جمع آوري متکديان تهران و جذب کودکان کار و خيابان» عنوان کرد: بهزيستي علاوه بر کودکان کار و خيابان مسئوليت بيماران رواني مزمن و همچنين سالمندان را نيز بر عهده دارد.

وي تصريح کرد: در خصوص دو گروه بيماران رواني مزمن و سالمندان، شناسايي‌ها و غربالگري‌ها توسط شهرداري صورت گرفته و بهزيستي پس از احراز هويت اين افراد و غربالگري‌ها با طي فرايند مددکاري اين افراد را مي‌پذيرد؛ اين در حاليست که در حوزه کودکان کار و خيابان صفر تا صد کار بر عهده سازمان بهزيستي است.

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي استان تهران ضمن اشاره به آنکه بهزيستي استان تهران با تاکيد رياست سازمان بهزيستي به طور جدي به موضوع شناسايي، ساماندهي و جذب کودکان کار و خيابان ورود کرده است گفت: معتقديم وظيفه شناسايي و جذب کودکان کار و خيابان با سازمان بهزيستي است و با همين نگاه رويکرد خود را بر ارائه خدمات پيشگيرانه قرار داده‌ايم. غفاري افزود: در اين راستا از ظرفيت بخش غير دولتي نيز استفاده کرده و در حال حاضر در عمليات جذب کودکان کار و خيابان با 17 NGO فعال در اين حوزه وارد کار شده‌ و با آنها تفاهم‌نامه منعقد کرده‌ايم.

وي در ادامه عنوان کرد: اين NGO در شناسايي و جذب کودکان کار و خيابان با ما همکاري داشته و تا پايان سال جاري اين عمليات شناسايي، جذب و ساماندهي را ادامه خواهيم داد. معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي استان تهران ادامه داد: در اين طرح 700 ميليون تومان اعتبار براي تجهيز NGOهاي همکار و يک ميليارد تومان براي مداخلات کودکان و اجراي برنامه‌هاي کاهش آسيب براي آنان و خانواده‌هايشان در نظر گرفته‌ايم. غفاري تصريح کرد: به اين ترتيب تا پايان سال‌جاري براي شناسايي، جذب و ساماندهي هر کودک کار و خيابان حدود 500 هزار تومان اختصاص داده‌ايم. وي در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر NGOهاي همکار اقدامات شبانه روزي خود را در سطح خيابان‌ها، محلات و تمام اماکني که محل تجمع کودکان کار و خيابان است، آغاز کرده‌اند.

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي استان تهران تاکيد کرد: در اين طرح اصلا هدف ما جمع آوري کودکان خياباني نيست و قصد آن را نداريم که با اقدامات اينچنيني اعتماد بين کودکان و NGOها را از بين ببريم. وي تصريح کرد: برخي از اين کودکان رها شده هستند و جايي براي زندگي ندارند به همين دليل آنان را در مراکز شبانه روزي خود جذب خواهيم کرد؛ علاوه بر آن کودکاني را که در معرض خشونت بوده يا خشونت ديده هستند را نيز حمايت و در صورت نياز در مراکز شبانه روزي جذب مي‌کنيم.

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي استان تهران تصريح کرد: رويکرد سازمان بهزيستي در اين طرح جذب اين کودکان به مراکز روزانه و نه شبانه است و در حال حاضر علاوه بر مراکز روزانه دو مرکز شبانه روزي را نيز در تهران براي ساماندهي اين کودکان کاملا تجهيز کرده‌ايم.

غفاري همچنين از تجهيز مرکز ويژه دختران کار و خيابان خبر داد و گفت: در حال حاضر در اين عمليات جذب دختران را نيز مي‌پذيريم اما به دليل آنکه نياز است مرکز ويژه‌اي براي دختران خياباني تجهيز شود در حال حاضر تجهيز مرکز دختران را در دستور کار خود قرار داديم. وي ادامه داد: تاکنون حدود 860 کودک در اين عمليات شناسايي شده و قصد داريم تا هفته دولت شناسايي و جذب را ادامه داده و تعداد آنها را به 1500 نفر برسانيم. معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي استان تهران ادامه داد: بهزيستي به هيچ وجه به دنبال جمع‌آوري اين کودکان نيست زيرا جمع‌آوري به اين معناست که اين کودکان را از سطح خيابان‌ها جمع کرده و به مراکز ارجاع دهيم؛ اين در حاليست که اغلب اين کودکان داراي خانواده بوده و نمي‌توان چنين رفتاري را با آنها انجام داد.

غفاري در ادامه تاکيد کرد: در اجراي اين طرح، هدف کنترل و کاهش آسيب ناشي از حضور کودک در خيابان است اما با اين وجود تاکنون مجبور شده‌ايم که حدود 12 کودک را که فاقد سرپناه بوده‌اند به مراکز شبانه روزي ارجاع دهيم و هيچ مشکلي نيز در اين زمينه نداريم. وي افزود: در اين عمليات وضعيت آسيب، بيماري و … اين کودکان به طور کامل توسط روانشناسان، مددکاران و تيم شناسايي رصد شده و تمام اين اطلاعات تکميل خواهد شد. معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي استان تهران همچنين عنوان کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده واقع در NGOهاي فعال در حوزه کودکان کار و خيابان هر NGO موظف است بيش از 80 کودک را جذب کرده و تمام کودکان شناسايي شده توسط اين NGOها بايد حداکثر تا پنج سال وضعيت کودک و خانواده وي را رصد کرده و پيگيري کنند.

غفاري ادامه داد: در اين طرح آموزش کنترل و کاهش آسيب در قالب آموزش پيشگيري از ايدز، عفونت‌ها و بيماري‌ها بازگشت به تحصيل، اقدامات پيشگيرانه، مهارت‌آموزي و‌… به اين کودکان و خانواده‌هاي آنها به طور همزمان ارائه خواهد شد.

وي در خصوص محورهاي شناسايي اين کودکان در سطح تهران نيز اظهار کرد: محورهاي جمهوري، حافظ، فلکه اول و دوم تهرانپارس، خيابان دماوند، ميدان نبوت، سيد خندان، پارک لاله، شوش، پانزده خرداد، ميدان توحيد، خيابان وليعصر (عج)، فرحزاد و تجريش در دستور کار بهزيستي بوده و NGOها در اين محورها مستقر هستند.

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي استان تهران به کمبود فضاي فيزيکي در راستاي ساماندهي کودکان کار و خيابان در تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون مسئوليت تامين و تجهيز اين مراکز با شهرداري است اما به علت محدوديت زماني و آغاز عمليات شناسايي و جذب اين کودکان و به اين خاطر نمي‌توانيستيم بيش از اين منتظر اقدامات شهرداري براي تامين تجهيز فضاي فيزيکي باشيم؛ با دستور ويژه رئيس سازمان بهزيستي کشور خود اقدام به تجهيز مراکز کرديم.

غفاري تصريح کرد: اين در حاليست که پيش از اجراي اين عمليات در خصوص تامين و تجهيز فضاي فيزيکي با شهرداري مکاتبه داشتيم و استانداري تهران نيز در جريان اين مکاتبات بود زيرا طبق اين آئين نامه شهرداري موظف به تامين و تجهيز فضاي فيزيکي است و به علت تاخير به وجود آمده خود سازمان بهزيستي اقدام به تامين اعتبار و تجهيز مراکز کرد. وي همچنين تاکيد کرد سياست سازمان بهزيستي در اين طرح ارائه خدمات روزانه و کاهش آسيب به کودکان کار و خيابان بوده و به همين دليل با NGOها نيز همکاري مي‌کنيم و هيچ مشکلي در راستاي پذيرش اين کودکان نداريم.

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي استان تهران همچنين خاطرنشان کرد: شهرداري هيچ وقت کودکان کار و خيابان را بيش از چند ساعت نگهداري نمي‌کند و به محض پذيرش اين کودکان آنان را به اورژانس اجتماعي (123) اطلاع و سازمان بهزيستي کمتر از 24 ساعت نسبت به پذيرش آنها اقدام مي‌کند.

غفاري همچنين عنوان کرد: از استانداري تهران نهايت تشکر را داريم زيرا به دليل حساسيتي که بر مسائل کودکان کار و خيابان داشتند اجازه ندادند که تمامي دستگاه‌ها به اين حوزه وارد شوند؛ بلکه اجازه شناسايي و جذب کودکان کار و خيابان را به طور کامل به بهزيستي واگذار کرده و قوه قضاييه، استانداري و همچنين NGOها نيز در اين زمينه همکاري خوبي با ما داشتند. وي در پايان تاکيد کرد: حفظ منافع عالي کودک هدف اصلي ما بوده و اميدواريم بتوانيم با مداخلات خود شاهد کاهش آسيب‌هاي ناشي از حضور اين کودکان در خيابان باشيم.

منبع:    مردم سالاری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار