145858
۲۰ اسفند ۱۳۹۶

فقدان سواد رسانه‌ای ،خلایی خشونت‌زا است

مدیرکل اجتماعی استانداری ایلام تصریح کرد: فقدان سواد رسانه‌ای به عنوان خلایی که خشونت را ترویج و بر ذهن مخاطب نوجوان می‌نشاند نگران کننده و نیازمند کار جدی برای رفع آن است.

به گزارش کودک پرس ، عهدیه طهماسبی در جریان برگزاری کارگاه آموزشی شهر عاری از خشونت در روستا هفت چشمه شهر ایلام گفت: اینکه همراه با ورود فناوری های ارتباطی در زمینه تطابق ذهنی افراد و مخاطبان و ایجاد سواد رسانه ای و مکانیسم خلق و تاثیر ان کار نشده مورد اجماع مردم و مسئولان است اما ضرورت کنونی تلاش و اقدام جامع و جمعی مردم ، مسئولان و کارشناسان برای رفع این کاستی و تاخیر است.

وی با ذکر نقش کارگاه های اموزشی در فرهنگ سازی و افزایش توان مخاطبان و کاربران انطباق و مدیریت رسانه ها به خصوص فضای مجازی افزود: برگزاری کارگاه های متنوع آموزشی در مناطق مختلف استان ایلام به عنوان یک دستور کار جدی و ضروری در حال اجرا است که از جمله انها کارگاه آموزشی شهر عاری از خشونت در روستا هفت چشمه در حال برگزاری است.
کارگاه آموزشی شهر عاری از خشونت با سر فصل های خشونت ماهواره ای، خشونت رسانه ای تصویری و فضای مجازی در روستا هفت چشمه در حومه شهر ایلام در روستا هفت چشمه در حومه شهر ایلام برگزار شد.
مدرس این کارگاه آموزشی که با استقبال و حضور 120 نفر از اقشار مختلف به خصوص جوانان در حسینه سیدالشهدا این روستا برگزار شد در ابتدای این کارگاه به تحلیل مساله و رابطه مساله رسانه و خشونت پرداخت و آثار و پیامدهای منفی خشونت را در زندگی اجتماعی و نقش فضای مجازی را در ترویج خشونت در جامعه تحلیل کرد.

رضا دوستی گفت: مشاهده صحنه های خشونت آمیز گرایش به خشونت را افزایش می دهد و پس از مدتی در شروع بازی نوجوانان از یاد می برند در فضای مجازی هستند.
وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان به واسطه رشد شناختی ناقص و تجارب کمتر بیشتر از خشونت رایانه ای تاثیر می پذیرند و همین را در فضای واقعی بروز می دهند.

وی افزود: خشونت رسانه ای از طریق گوناگون افزایش می یابد و رفتار غیر اجتماعی و تهاجمی، ترس از قربانی شدن، کاهش حساسیت در برابر اعمال خشونت بار بر کودکان تاثیر می گذارد.
دوستی، دیگر آسیب های فضاهای مجازی کنترل نشده را بلوغ زودرس، به واسطه دسترسی سریع به اطلاعات جنسی، فراهم شدن درگیری بین نسلی، باورهای غلط در باره مسایل عاطفی و جنسی، نام برد.
وی ، ایجاد زمینه های اختلاف و کنش بین همسران، کاهش تعاملات واقعی، وابستگی و اتلاف وقت، افت عملکرد تحصیلی و شغلی، افزایش مصرف گرایی، تهدید سلامت جسمانی و روانی را از دیگر معایب وابستگی به فضای مجازی برشمرد.

وی گفت: سست شدن بنیان خانواده، عشق های مثلثی، ازدواج سفید، نارضایتی فرزندان از والدین، افزایش آمار طلاق، کاهش روابط سنتی در خانواده های ایرانی، ازدواج اینترنتی و فروپاشی خانواده ها از دیگر آسیب های فضای مجازی بدون کنترل و ماهواره است.

وی ابراز امیدواری کرد که با آگاهی خانواده ها از این مسایل و پیامدهای آن با اطلاع دقیق تری نسبت به استفاده از فضای مجازی و رسانه های تصویری و ماهواره اقدام کنند.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار