موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
144066
۱۳ اسفند ۱۳۹۶
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کاهش شمارگان کتاب به بهانه فضای مجازی یک نوع ساده انگاری است

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است کاهش شمارگان کتاب به بهانه وجود فضای مجازی به نوعی ساده انگاری است و بر عرضه کتاب در شهرستان ها و روستاها تاکید دارد.

به گزارش کودک پرس ، اگرچه میانگین شمارگان کتاب در آذر ماه امسال بر اساس اعلام خانه کتاب افزون بر یک هزار و 418 عنوان بوده و بیش از 11 میلیون و 444 هزار نسخه کتاب منتشر شده ولی همین آمار در مقایسه با شمارگان آذرماه سال گذشته (1395) نشانگر کاهش 20درصدی است چون تعداد شمارگان منتشر شده در آذرماه سال گذشته حدود هزار و 769 عنوان بوده است.

البته در زمینه نشر کودک و نوجوان در همان بازه زمانی شاهد 16 درصد رشد بوده ایم و به طور کلی استان تهران با 76 درصد، استان قم با هشت درصد و خراسان رضوی با چهار درصد در صدر استان ها قرار دارند.
محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکشنبه در زمینه کاهش 20 درصدی شمارگان کتاب نسبت به سال گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: ما از نظر تیراژ کتاب البته نه به صورت فراگیر، نه تنها پیشرفت نکرده ایم که عقب هم آمده ایم و اگرچه در بعضی کتاب ها این وضعیت مشاهده نمی شود ولی در هر حال افت تیراژ وجود دارد و باید دلایل آن را بررسی کنیم.

وی که کتاب را قلب فرهنگ می داند، افزود: بعضی افراد یکی از دلایل این افت تیراژ را فضای مجازی می دانند ولی این نگاه به نظر من یک مقدار ساده انگاری است چون ما مشکلات ساختاری داریم.
معاون وزیر ارشاد همچنین گفت: ما ویترین های خوب کتاب را در شهرستان ها و روستاها نداریم در حالی که بخش بزرگی از خوانندگان نسل خواننده کتاب، آنجا هستند ولی ما عرضه نمی کنیم و زمانی که عرضه نشود طبیعی است که تیراژ کتاب پائین می آید چون خریدار و خواننده ای ندارد.

وی بر تقویت و گسترش کتابخانه ها تاکید کرد و گفت: در بسیاری کشورها بخش عمده ای از شمارگان کتاب مربوط به شبکه گسترده ای از کتابخانه هاست و ما باید در این زمینه فکر کنیم.
جوادی همچنین درباره تاثیر قیمت کاغذ بر روند کاهش انتشار کتاب گفت: در این زمینه نمی توانم نظر قطعی بدهم، از یک سو برخی می گویند قیمت کتاب گران است و برعکس برخی نیز معتقدند کتاب نسبت به سایر کالاها در کشور ما گران نیست اما نمی توان به طور قطع نظر داد که گرانی کاغذ عامل کاهش تیراژ کتاب است.

وی در این زمینه اینگونه سوال کرد: آیا اگر قیمت کتاب کاهش پیدا کند، خواننده کتاب نیز افزایش پیدا خواهد کرد؟
این استاد دانشگاه عوامل بسیاری را در مشکل کتاب و کاهش تیراژ برشمرد و گفت: در واقع بخش کمی از کاهش شمارگان کتاب مربوط به قیمت کاغذ است ولی به هر حال کتاب نیز باید اقتصادی باشد و نمی توان همیشه روی یارانه فرهنگی کار کنیم و معتقدیم کسی که کار فرهنگی می کند نباید ضرر کند و اگر بخواهد ضرر نکند، طبیعی است که قیمت کتاب همین قدر باشد.

جوادی در پایان گفت: البته ما نیز با تخصیص یارانه و تخفیف از فعالیت های فرهنگی حمایت می کنیم ولی کار جدی را دوستان شروع کرده اند و با مراکزی قرارداد بسته ایم تا این مشکل را در حوزه های مختلف همچون سیستم توزیع، نشر و تولید بررسی کنند تا به یک نتیجه منطقی برسیم.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار