141598
۰۳ اسفند ۱۳۹۶
رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم:

حمایت از نویسندگان توانمند حوزوی در بخش کودک و نوجوان

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا سبحانی‌نسب رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم و مسئول انتشارات جمال خواستار حمایت از نویسندگان توانمند حوزوی در زمینه و کودک و نوجوان شد.

به گزارش کودک پرس ، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سبحانی نسب با اشاره به برگزاری پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی دین و نیز سیزدهمین نمایشگاه کتاب استانی در قم ابراز داشت: برای اولین بار است که نمایشگاه کتاب دین و کتاب استانی به صورت همزمان با این وسعت در مصلی برگزار می شود و شاید بتوان گفت این بزرگترین نمایشگاهی است که از لحاظ وسعت تا به امروز در قم داشته‌ایم.

وی افزود: خوشبختانه بخش کودک و نوجوان در محلی خوبی از این نمایشگاه قرار گرفته ؛ ما در این نمایشگاه دو بخش داریم، یک بخش تجمیعی “من و کتاب” که 15 -16 ناشر داخلی در این بخش شرکت کرده اند و چند ناشر خارجی نیز در این بخش حضور دارند و کتب عربی و اسپانیولی را به نمایش گذاشته‌اند.

 

عرضه 4 هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب قم

وی اضافه کرد: به هرحال در این بخشی که زیر گنبد مصلی به اسم غرفه “کودک دین” نامگذاری شده بیش از 4 هزار عنوان کتاب ارایه شده است.

مسئول انتشارات جمال همچنین با اشاره به این که اگر صدا و سیما در زمینه تبلیغات ورود جدی تری بکند می توان امیدوار بود که در روزهای آینده شاهد حضور بیشتر مردم و خانواده ها باشیم ، گفت: چنانچه مدارس نیز دانش آموزان را برای حضور در نمایشگاه ترغیب کنند قطعاً نمایشگاه گرمتر از این خواهد بود.

وی در ادامه با بیان این که انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم، 40 عضو دارد که همگی در این عرصه فعال هستند، افزود: البته ما حدود 150 ناشر را در قم شناسایی کرده‌ایم که در کار کودک و نوجوان بوده‌اند ولی برخی‌ها به خاطر تخصصی بودن و البته هزینه‌بر بودن نشر کودک و نوجوان از این بخش کنار کشیده‌اند.

 

فعالیت حرفه ای و نیازشناسانه ؛ لازمه توفیق در کتاب کودک و نوجوان

حجت الاسلام سبحانی نسب تاکید کرد: به نظر بنده یکی از بخش‌های اقتصادی در زمینه کتاب، نشر کودک و نوجوان است اما به شرط اینکه به صورت حرفه‌ای کار شود، به این معنا که هم حجم کتاب‌ها باید قابل توجه باشد و هم کیفیت آن در نظر گرفته شود.

وی افزود: امروزه در دنیا بخش کتاب کودک و نوجوان را مورد توجه ویژه قرار داده‌اند، به این شکل که ناشران خارجی به صورت جدی در این بخش هزینه می‌کنند و از طرفی برای آنها آورده مالی دارد، ضمنا اهداف فرهنگی خود را نیز در این عرصه به پیش می‌برند.

رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم بیان داشت: ما در حال حاضر چند برند در زمینه نشر کودک و نوجوان داریم که پیش تر این ها کمک آموزشی بودند و الان به صورت جدی وارد عرصه کودک و نوجوان شده‌اند.

وی همچنین گفت: به لطف الهی طلبه های ما انگیزه خوبی برای ورود به عرصه کودک دارند اما مجموعه‌هایی که بتواند این قبیل کارها را حمایت و هدایت کند وجود نداشته است.

 

نیازمند حمایت جدی تر از طلاب علاقه مند هستیم

وی با تاکید بر این که حوزه باید ورود جدی به این عرصه داشته و به خصوص از نویسندگان جوان و مستعد در زمینه کودک و نوجوان حمایت بیشتری به عمل آورد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حوزه همه چیز برمی‌گردد به فقه و اصول که البته در جای خود لازم است اما از آن سو به عنوان مثال اگر یک طلبه ای وجود داشته باشد که 100 یا 200 کتاب در زمینه کودک و نوجوان داشته باشد و همگی اینها بین‌المللی هم باشد برای او امتیازی قائل نیستند.

حجت الاسلام سبحانی نسب گفت: از آن سو روی آوردن طلاب و فضلا به نشر کودک و نوجوان خوب بوده اما انگیزه و تخصص مورد نیاز برای ادامه کار در این عرصه کم بوده که باید در این باره بیش از این ها کار کرد.

وی افزود: نکته حایز اهمیت دیگر این که ما طلبه هایی که دست به قلم هستند زیاد داریم ولی آنهایی که به قله می رسند خیلی کم هستند؛ اولین نکته این است که این دسته از طلبه ها بفهمند که نیاز به آموزش دارند.

 

نیاز به آموزش و تمرین و تداوم انکارناپذیر است

وی اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از طلاب با توجه به دانشی که در زمینه مسائل دینی دارند، خود را برای ورود در عرصه کودک مستغنی می دانند و حال آن که ادبیات و نکات ریزی که در زمینه نشر کتب کودک و نوجوان وجود دارد نیاز به آموزش و تمرین و تداوم تعلیم دارد.

مسئول انتشارات جمال ابراز داشت: در واقع ما نویسندگانی که روز به روز به اوج قلم شان، فهم شان و نیازسنجی آنها در زمینه نشر کودک و نوجوان رشد کرده باشد بسیار کم داریم و در این مورد من اولین نکته‌ای که به نظرم میرسد این است که طلبه ها باید بدانند که به این مسئله نیاز دارند.

وی افزود: شاید الان تعداد کسانی که در این عرصه ورود کرده‌اند و نیازها را به خوبی تشخیص داده‌ و در برقراری ارتباط با مخاطب موفق بوده‌اند، تعدادشان از انگشتان دست کمتر باشد.

وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به این که ناشران ما معمولاً به دنبال نویسندگانی هستند که در حوزه اطلاعات خوبی داشته و از نظر قلمی نیز با اقتضائات ادبیات کودک و نوجوان آشنایی لازم داشته باشند، بیان داشت: اگر طلاب و فضلای مستعد و نویسندگان بر روی این موضوع تمرکز کنند از حیث آورده نیز برایشان خوب است چه آن که ما افرادی داریم که از این منظر نیز از حیث مالی و معنوی هم به طور نسبی موفق هستند که حجت الاسلام و المسلمین حیدری ابهری از جمله همین افراد است که زحمات زیادی هم انصافاً می کشند.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار