موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
138013
۱۵ بهمن ۱۳۹۶

قائم‌مقام فارابی: دومین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان را برگزار می‌کنیم

قائم مقام سازمان سینمایی فارابی از فراز و نشیب‌های سینمای نوجوان و فاصله سینمای کنونی ژانر کودک و نوجوان با دهه ۶۰ و اوایل دهه۷۰ و برنامه‌های جدید برای احیای این گونه سینمایی خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، حبيب ایل بیگی قائم مقام سازمان سینمایی فارابی به فاصله ای که سینمای کودک و نوجوان از سینمای چند دهه پیش خود گرفته اشاره کرد و گفت: متاسفانه در طول دو دهه اخیر وضع سینمای نوجوان دچار فراز و نشیب های زیادی شده و می‌توان گفت از آن سینمای با عظمت کودک و نوجوان که ما در دهه ۶۰ و اوایل دهه۷۰ داشتیم فاصله زیادی گرفته است.

وی ادامه داد: البته گهگاهی شاهد تک ستاره هایی در سینمای کودک و نوجوان هستیم و با توجه به برگزاری مستمر جشنواره کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان و برنامه های این دولت در سازمان سینمایی برای فعالیت سینمای کودک و نوجوان امیدواریم که این وضیعت نه چندان خوب که اكنون داریم به شکل مطلوبی برسد.

ایل بیگی در ادامه درباره تفکیک سازی سینمای کودک و نوجوان اظهار كرد: طبیعی است که ما این تفکیک را در برنامه هایمان داریم اما در نمای بیرونی این دو مقوله وجود عيني ندارد، اما در شوراهای بررسی فیلمنامه ها و میزان نیازی که در هر دو بخش وجود دارد این تفکیک هست و انجام می‌شود.

وی افزود: متاسفانه فيلمسازان ما درحوزه نوجوان تولیدات کمتری برای نوجوانان داشته و بيشتر سعي كرده اند اين فيلم ها جنبه آموزشي براي خانواده ها باشد.

قائم مقام بنياد سينمايي فارابي در ادامه تصريح كرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که فیلمهای خاص برای نوجوانان کم بوده و آن دسته فیلم هایي که کمتر به درد اين سن مي‌خورد و بیشتر برای آگاهسازی خانواده هاي آنها است به کرات وجود دارد.

قائم مقام سازمان سینمایی فارابی درباره متولی اصلي بخش نوجوان در سینما گفت: در کشور ما متولی سینما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما در حوزه سینما و نوجوانان مشخصا بنیاد سینمای فارابی این مسئولیت را دارد؛ در دهه های گذشته نیز درخشان ترین فیلم هایی که در این حوزه ساخته شده در این بنیاد و گاهی در کانون پرورش فکری نوجوانان بوده است.

وی ادامه داد: من فکر می کنم که آن حلقه مفقوده ای که وجود دارد این است که نبود حضور کودکان و نوجوانان برای تعیین اینکه چه چیزی می‌خواهد ساخته شود، حس می شود.

ایل بیگی همچنين درباره المپیاد فیلمسازی ویژه نوجوانان گفت: المپیاد فیلمسازی ویژه نوجوانان در گذشته برگزار شد و بخشی از آن در همدان و بخش دیگری از آن در سینما چارسو برگزار شد. بیش از هزار نوجوانی که علاقمند به حوزه سینما بودند طی فراخوانی از سینما جوان که کلاس هایی ویژه آنها گذاشته شده بود آمدند و در یک دوره فشرده شروع به تولید فیلم کردند.

وی افزود: حدود ۶۰ فیلم از بین هزار فیلمی که از سراسر کشور آمده بود انتخاب شد، یکی از برنامه هایمان برای نوجوانان این است که دومین دوره این المپیاد را برگزار کنیم.

ایل بیگی در پایان گفت: شاید سینما آنقدر فیلم ساز نیاز نداشته باشد اما الان دوره ایست که حرف ها با استفاده از تصویر منتقل می‌ شود.

 

 

منبع: پانا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار