131120
۱۰ دی ۱۳۹۶
رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان اظهار داشت؛

نیازمند ایجاد بانک اطلاعاتی بزه دیده و بزهکار در مورد کودک‌آزار هستیم

مطهره ناظری رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان از ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی بزه دیده و بزهکار در موارد کودک‌آزاری به منظور شناخت جرم و اقدامات پیشگیرانه سخن گفت.

به گزارش کودک پرس ، مطهره ناظری افزود: پیشنهادی که به سیستم قضایی داشتیم این بوده است که ما بانک اطلاعاتی بزه دیده و بزهکار داشته باشیم تا با توجه به این بانک اطلاعاتی، شناسایی کنیم که چند درصد از این جرایم، مربوط به کودک آزاری می شود و در جرایم مربوط به کودک آزاری، کودکی که مورد کودک آزاری قرار می گیرد از چه قشری است.

وی ادامه داد: با این بانک اطلاعاتی می توان دریافت که کدام سطح از جامعه بیشتر درگیر کودک آزاری هستند و سپس می توانیم متغیرهایی را شناسایی کنیم و با توجه به آنها برنامه بلندمدتی برای پیشگیری داشته باشیم.
وی از فقر و اعتیاد به عنوان یکی از متغیرهای تاثیرگذار در بروز کودک آزاری نام برد و گفت: فقر و اعتیاد موجب می شود که خشونت در جامعه گسترش پیدا کند . در این وضعیت، خشونت به خانواده و از خانواده به کودک منتقل می شود.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: از سوی دیگر سیستم عدالت کیفری ما هنگامی که با موارد کودک آزاری مواجه می شویم سراغ صدور حکم می رود و به نوعی به اعدام اکتفا می کنیم اما موضوع مهم این هست که باید به سیستم عدالت ترمیمی رو بیاوریم.

ناظری افزود: در سیستم عدالت ترمیمی به ‘بزه دیده’ توجه می شود و آلام بزه دیده التیام پیدا می کند. بطورمثال چندسال پیش فردی در مرودشت ، 47 مورد کودک آزاری جنسی داشت. از این 47 مورد ، صرفا سه مورد شکایت انجام شد و از این سه موردی که شکایت انجام شد، پس از بررسی ها مشخص شد که همه آنها از اینکه شکایت کرده اند پشیمان هستند چراکه به خاطر پیگیری پرونده کیفری، مجبور شدند که دائما به دادگستری مراجعه کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر این آزار، مراجعه مداوم به دادگستری ، نحوه برخورد با بزه دیده خیلی اهمیت داشته است. متاسفانه در سیستم قضایی ما ، سئوال هایی از کودک پرسیده می شود که موجب می شود حادثه دوباره برای کودک مرور شود و دچار بزه و آزار مجدد دیگری می شود.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان تاکید کرد: بنابراین با بکارگیری سیستم عدالت ترمیمی که در آن به بزه دیده توجه می شود ، فقط به صدور حکم توجه نخواهد شد.
ناظری تصریح کرد: مساله دیگر این است که افرادی که شکایت کردند به خاطر شکایت شان مورد سرزنش در منطقه محل سکونت خود قرار گرفته اند، بطوریکه مدرسه دیگر حاضر نبود آن کودک را ثبت نام کند. یعنی علاوه براینکه کودک، دچار بزه دیدگی عمیقی شده است، پس از آن هم این آزارها ادامه پیدا کرد پس لازم است که سیستم عدالت ترمیمی ایجاد شود تا بتواند درمان کند نه اینکه صرفا به مجازات بپردازد آن هم مجازاتی که مقطعی و همراه با هیجانات است و سریع حکم اعدام صادر می شود بدون اینکه اصلا خود بزهکار بررسی شود.

وی اضافه کرد: بطور قطع شخصی که مبادرت به کودک آزاری می کند، بیمار هست اما لازم است که زمینه بیماری، شناسایی شود .
وی یادآور شد: همچنین ما باید در این مورد قوانین حمایتی داشته باشیم. ما لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را در مجلس داریم که برخی نمایندگان می گویند تا آخر امسال و برخی دیگر می گویند تا پایان سال 97 تصویب می شود. در این لایحه خیلی موارد را داریم که بحث پیشگیری را پوشش می دهد چون نگاه آن پیشگیرانه است.

 

ناظری در پایان خاطرنشان کرد: این لایحه به وضعیت مخاطره آمیز توجه کرده است. بطورمثال اگر والدین معتاد باشند و بیماری روانی و جسمانی شدید داشته باشند اینها وضعیت مخاطره آمیز برای کودک محسوب می شود. کودکی که در این وضعیت باشد ، شناسایی می شود و تحت پوشش قرار می گیرد برای اینکه از آسیب جدی تر و بزه دیدگی پیشگیری شود. این نشان می دهد که نگاه این لایحه ، خوب ، پیشگیرانه و کمک کننده است.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار