126488
۲۳ آذر ۱۳۹۶

راهکارهای پیشگیری از انتقال HIV از مادر به کودک

کارشناس برنامه مادران مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز، گفت: برای حذف انتقالHIV از مادر به نوزاد، باید مادر را در مراحل پیش از بارداری، بارداری، حین زایمان و نوزاد در دوران نوزادی و شیرخوارگی، تحت مراقبت قرار داد.

به گزارش کودک پرس ، به مناسبت بزرگداشت هفته ایدز، 40 نیروی شاغل در بیمارستان های شیراز و مرکز بهداشت شهدای والفجر، در خصوص برنامه (pmtct) آشنایی با راه های پیشگیری از انتقال بیماری ایدز(HIV ) از مادر به کودک، آموزش دیدند.

 

رییس مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز گفت: برنامه پیشگیری از انتقال HIV از مادر به کودک (PMTCT )، در سال 96 با اولویت مناطق حاشیه شهرها در نظام شبکه سلامت در تمام دانشگاه‌ های کل کشور ادغام یافت.

دکتر “عبدالحسین فرح بخش”، افزود: با توجه به اینکه در کل جهان بیش از ۷۵درصد موارد ابتلا به HIV در اثر تماس جنسی و یا حاملگی، زایمان و شیردهی اتفاق افتاده است و وجود یک عفونت آمیزشی، ریسک ابتلا به HIV را افزایش می‌دهد، بنابراین پیوند خدمات سلامت جنسی و باروری با خدماتHIV/AIDS و عفونت های آمیزشی، می ‌تواند اثر قابل توجهی در کنترل همه‌ گیری این بیماری ها داشته باشد.

او با بیان اینکه مادران باردار بـاید تـست HIV را انجام دهند و از مشاوره صحیح در این زمینه برخوردار شوند، ادامه داد: زنــانی که مبتلا به HIV هستند، باید در مــورد پیشگیــری از بــارداری، خطر انــتقـال ویــروس HIV از مادر به فرزند و به کارگیری داروهـــای ضـد ایدز برای کاهش احتمال انتقال، اطلاعات کافی را از پزشک خود دریافت کنند.

 

 

دکتر “هنگامه خضری” مسوول واحد سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت شهدای والفجر نیز گفت: زوج هایی که مایل به بچه دار شدن هستند، باید از خطرات آن آگاه شوند و بدانند که اگر چه اقدامات بسیار موثری برای کاهش انتقال HIV از مادر به کودک وجود دارد، اما هیچ گاه نمی توان این خطر را به صفر رساند، چنانچه با وجود مشاوره های انجام شده، زوج بر بارداری اصرار دارند، باید قبل از اقدام به بارداری تحت نظر مراکز مشاوره بیماری های رفتاری قرار بگیرند.

 

دکتر “مژگان ثابت” کارشناس برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نقش بیمارستان در این برنامه را بیشتر مربوط به دوران زایمان و پس از زایمان عنوان کرد و افزود: مادران بارداری که در مراجعه به بیمارستان و در زمان زایمان، از وضعیت ابتلا خود به HIV مطلع نیستند، تست سریع HIV برای آنها انجام می شود و در صورت مثبت بودن و یا قبل از مراجعه مثبت تشخیص داده شدند، پیشگیری دارویی و مراقبت های ویژه در حین زایمان و شیردهی، انجام زایمان ایمن به روش سزارین و درمان پیشگیرانه در نوزادن متولد شده از مادران HIV مثبت، انجام می شود .

کارشناس برنامه مادران مرکز بهداشت شهدای والفجر، گفت: برای حذف انتقالHIV از مادر به نوزاد، باید مادر را در مراحل پیش از بارداری، بارداری، حین زایمان و نوزاد در دوران نوزادی و شیرخوارگی، تحت مراقبت قرار داد.

 

“مژگان همتیان” افزود: از زمان آلوده شدن بدن به HIV تا بروز ایدز، ممکن است ۶ ماه تا 10 سال و یا بیشتر طول بکشد و در این مدت گرچه فرد به ظاهر سالم به نظر می ‌رسد، اما ناقل بیماری است و می ‌تواند افراد دیگر را آلوده کند، همچنین اچ آی وی در مایعات داخلی و ترشحات بدن انسان مبتلا (به جز عرق و تا حدودی بزاق) وجود دارد، اما فقط از راه آمیزش جنسی، تبادل خون یا فرآورده‌های آن و از مادر مبتلا به جنین، قابل سرایت از فردی به فرد دیگر است.

او ادامه داد: مادران باردار اگر مبتلا به اچ.آی.وی باشند، احتمال دارد در حین بارداری یا هنگام زایمان ویروس به فرزند آنان سرایت کند، همچنین شیردادن مادران اچ.آی.وی مثبت به فرزندانشان ممنوع است، زیرا ویروس درون شیر نیز ترشح شده و منتقل می ‌شود.

 

 

همتیان، اضافه کرد: انتقال در مراحل مختلف بارداری بدون داروهای پیشگیرانه در 25درصد تا 40درصد رخ می ‌دهد و در صورتی که خانم‌های اچ.آی.وی مثبت باردار بشوند، لازم است داروهایی مصرف کنند که احتمال سرایت به فرزندشان را کم می‌ کند، همچنین نوزاد متولد شده از این مادران، باید مدتی داروی ضد اچ.آی.وی بگیرد و شش هفته و ۱۸ ماه پس از تولد، آزمایش اچ.آی.وی بشود تا وضعیت ابتلا مشخص شود.

این کارشناس برنامه مادران، در خصوص راه‌ های کاهش انتقال این بیماری از مادر به نوزاد گفت: راه‌ های مختلفی وجود دارد تا ابتلا از انتقال بیماری اچ آی وی از مادر به نوزاد کاهش پیدا کند، همچنین استفاده از داروهایی که دفع این ویروس را در خون کم می‌کند؛ انجام زایمان به روش سزارین و تغذیه‌ نوزاد از طریق شیر خشک و یا شیر مصنوعی در دوران شیردهی، از راه‌ های کاهش انتقال این بیماری از مادر به نوزاد است.

 

منبع: بهداشت نیوز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار