موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
214149
۰۵ اسفند ۱۳۹۸

خواب کم رشد مغز و سلامت روان کودک را به خطر می‌اندازد

مطالعات زیادی ارتباط بین خواب، عملکرد شناختی و سلامت روان را در کودکان اثبات کرده‌اند در حالی که مکانیسم‌های عصبی این ارتباطات تا حدوی ناشناخته‌اند اما تحقیقات مبتنی بر تصویربرداری از مغز، اطلاعات جدیدی در مورد اینکه چه مناطقی از مغز در این ارتباط موثر هستند ارائه می‌دهد.

به گزارش کودک پرس ، در پژوهشی؛ اسکن‌های MRI بیش از 11000 کودک 9 تا 11 ساله با طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های جغرافیایی، اقتصادی، قومی و بهداشتی در ایالات متحده بررسی شد.
در این پژوهش طی پرسشنامه‌ای از والدین در مورد «مدت زمان خواب» و 10 زمینه مختلف دیگر از مشکلات مربوط به سلامت روان فرزندشان نظرسنجی شد کودکان نیز با یک آزمون استاندارد عملکرد شناختی ارزیابی شدند، بعد از یکسال  نیمی از نمونه پژوهش دوباره مورد بررسی قرار گرفت.
از بین همه زمینه های سلامت روان، افسردگی بیشترین ارتباط را با خواب داشت کودکانی که خواب طولانی‌تری داشتند افسردگی کمتر و نمرات شناختی بالاتری داشتند. کودکانی که مدت زمان بیشتری می‌خوابند کمتر از صفحه نمایش تلفن، کامپیوتر و… استفاده می کنند و همچنین احساس امنیت بیشتری در خانه و محل زندگی‌شان گزارش شد.
کودکانی که زمان خواب کمتری داشتند مناطق و حجم نواحی بی‌شماری از مغز شامل قشرپیش پیشانی، قشر فرونتال، قشر تمپورال، ناحیه داخلی قشر آهیانه‌ای و شکنج‌های فوق مارژینال؛ کوچکتر بود.

در نتایج مطالعه طولی، کودکانی که هنگام ارزیابی اولیه مشکلات روحی روانی بیشتری در آنها گزارش شد، طی یکسال خواب کمتری داشتند.
این نتایج ماهیت دو طرفه ارتباط بین خواب و سلامت روان را برجسته می‌کند. خواب کم و بی‌کیفیت سلامت روان را به خطر می‌اندازد و مشکلات بهداشت روان نیز از سوی دیگر به نوبه خود منجر به خواب کمتر و بی‌کیفیت‌تر می شود این واقعیت که این نتایج در مدت زمان یکسال بدست آمده است نشان‌دهنده اثرات قوی و طولانی مدت این ارتباطات است.

این مطالعه از آن جهت قابل توجه است که برای نخستین بار بر روی نمونه‌ای بزرگ و متنوع انجام شد و تفاوت‌هایی را در ساختار مغز کودکانی که خواب شبانه کوتاه یا طولانی‌تری دارند نشان داد این پژوهش‌ها اهمیت خواب را در یادگیری، تثبیت حافظه و تنظیم احساسات در کودکان و بزرگسالان ثابت می‌کند، یافته‌های جدید همچنین درک ما را از مبانی بیولوژیکی این روابط تقویت می‌کند. خواب کافی برای همه سنین مهم است اما خواب خوب و با کیفیت در دوران کودکی زمانی که مغز در حال رشد است برای کسب نتایج مطلوب مهم‌تر است.

 

 

منبع: سلامانه

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار