موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
210589
۲۱ آذر ۱۳۹۸

هزینه ۲۵۰ میلیون تومانی تولد هر کودک ناشنوا

به عقیده کارشناسان، تولد هر کودک ناشنوا و کم شنوا، بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان برای کشور هزینه در پی دارد بنابراین پیشگیری از تولد این کودکان موثرترین راهکار برای جلوگیری از تحمیل چنین هزینه‌ای است.

به گزارش کودک پرس ، هزینه‌های تحمیل شده به جامعه در پی تولد هر کودک ناشنوا یا کم شنوا، جدای از هزینه‌هایی است که این نوع معلولیت برای فرد و خانواده او ایجاد می‌کند. زیرا شنوایی، کانال اصلی یادگیری و ارتباطات انسانی است و بدون آن محدودیت‌ زیادی در زمینه‌های مختلف برای فرد ناشنوا و یا کم‌شنوا ایجاد می‌شود.

براساس آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سالانه حدود ۱۵۰۰ کودک ناشنوا در ایران متولد می‌شوند؛ کودکانی که عمدتا حاصل ازدواج‌های فامیلی بوده و این معلولیت را به ارث می‌برند؛ اگرچه به لحاظ پیشرفت علم، امروه امکانی برای بازیابی شنوایی آنان و جلوگیری از تحمیل هزینه‌های سنگین فردی، خانوادگی و اجتماعی، ایجاد شده است.

رئیس کمیته کشوری کاشت حلزون گوش، گفت: شیوع نسبتاً بالای ازدواج‌های فامیلی در برخی از مناطق کشور باعث شده است تا برآوردهای کلی حاکی از بالابودن موارد جدید ناشنوایی و کم‌شنوایی مادرزادی در کشور باشد.

دکتر سید بصیر هاشمی آمار ناشنوایی و کم‌شنوایی مادرزادی در ایران را زیاد دانست و گفت: در هر هزار تولد حدود پنج تا شش نوزاد از درجات مختلف کم‌شنوایی برخوردارند که از این تعداد یک نفر از آنها به کاشت حلزون شنوایی نیازمند است.

وی بر اهمیت سرعت عمل در غربالگری نوزادان تازه متولد شده و پیگیری روند درمان آنها توسط خانواده‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: بهترین زمان برای درمان به‌موقع کم‌شنوایی، زیر سه سال و حداکثر زیر پنج سال است و درمان نکردن به موقع کم‌شنوایی می‌تواند مشکلاتی در رشد مهارت‌های گفتاری و زبان کودکان به وجود آورد.

 

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تامین هزینه پروتز مورد نیاز برای کاشت حلزون شنوایی توسط هیات امنای ارزی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: پرداخت قسمت عمده هزینه‌های توانبخشی این عمل توسط بهزیستی و موسسات خیریه به خانواده‌های نیازمند صورت می‌گیرد و در زمان حاضر هیچ کودک ناشنوا و کم‌شنوایی به‌دلیل مالی از کاشت حلزون شنوایی محروم نیست.

رئیس کمیته کشوری کاشت حلزون گوش، محدودیت ارزی برای تامین پروتز را مهمترین مشکل در این زمینه قلمداد و اضافه کرد: در حالی که نیاز کشور حدود ۲ هزار پروتز در سال است، سالانه تنها برای حدود یکهزار پروتز توسط هیات امنای ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارز تخصیص داده می‌شود که امید است با توجه به اهمیت صرف هزینه در این مورد، رقم مزبور در سال‌های آینده افزایش یابد.

وی ادامه داد: ۱۱ مرکز فعال در زمینه کاشت حلزون گوش در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد چهار مرکز در تهران و هفت مرکز دیگر در شهرستان‌ها مستقرند که با بالاترین استانداردهای بین‌المللی به ارائه خدمت به هم‌میهنان مشغول هستند.

 

این پزشک متخصص افزود: با توجه به سابقه ۲۷ ساله کاشت حلزون شنوایی در کشور، متخصصان ایرانی پیشرفت خوبی در مقایسه با کشورهای مطرح در این حوزه داشته‌اند و می‌توانند در زمینه گردشگری سلامت، خدمات کاشت حلزون شنوایی را در سطح بین‌المللی ارائه دهند و در این راستا مذاکراتی هم با فعالان حوزه سلامت کشور لبنان انجام شده است.

هاشمی از انجام موفقیت‌آمیز حدود ۱۱ هزار عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی در ایران خبر داد و گفت: در ژاپن که پنج سال زودتر از کشور ما وارد این حوزه شده و از  جمعیت بیشتری برخوردار است نیز در همین حدود عمل کاشت حلزون شنوایی انجام شده است.

او با اشاره به اینکه ششمین کنگره بین‌المللی کاشت حلزون شنوایی و علوم وابسته خرداد سال آینده در اصفهان برگزار می‌شود، قدمت تاریخی اصفهان و توانایی مرکز کاشت حلزون شنوایی این شهر را از دلایل انتخاب آن برای میزبانی این کنگره اعلام و خاطرنشان کرد: ۳۰ تا ۴۰ پزشک مطرح و متخصص خارجی در این کنگره بین المللی شرکت کنند و به تبادل تجربیات خود با همکاران داخلی بپردازند.

 

رییس کنگره کاشت حلزون شنوایی و علوم وابسته گفت: کنگره‌های اول تا سوم در تهران و کنگره‌های چهارم و پنجم هم به ترتیب در شیراز و مشهد برگزار شد و کنگره ششم نیز روزهای هفتم، هشتم و نهم خرداد سال آینده در شهر تاریخی اصفهان برگزار می‌شود.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار