موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
206498
۱۹ تیر ۱۳۹۸

از میزان زمان مجاز برای استفاده کودکان از وسائل «دیجیتالی» تا چگونگی درمان «هپاتیت C»

در بسته سلامت می‌توان مطالبی مانند چگونگی درمان هپاتیت C و سن مجاز برای استفاده کودکان از وسائل دیجیتالی را مطالعه کرد.

به گزارش کودک پرس ، مهدی صابری فیروزی در آستانه برگزاری همایش روز جهانی هپاتیت، اظهار داشت: مهمترین انواع هپاتیت که در ایران افراد را گرفتار می‌کند نوع B و C هپاتیت است که نوعی بیماری مزمن کبدی به شمار می‌رود و عوارضی همچون ابتلا به سیروز کبدی و سرطان کبد را به همراه دارد.

وی افزود: ابتلا به این بیماری قابل پیشگیری است و می‌توان با پیشگیری از ابتلا به هپاتیت B وC  از بروز سرطان کبد و سیروز کبدی نیز جلوگیری به عمل آورد.

استاد پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: همایش روز جهانی هپاتیت با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، خیرین وزارت بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی کشور به همت شبکه هپاتیت برگزار می‌شود که جدیدترین دستاوردهای علمی و درمان‌های نوین همچنین راهکارهای تشخیصی جدید با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته مورد بحث و گفت و گو قرار می‌گیرد.

صابری در ارتباط با هپاتیت C، گفت: در گام نخست تلاش کرده‌ایم در کشور برنامه‌هایی برای ریشه‌کنی هپاتیت C داشته باشیم. این بیماری کاملا درمان پذیر است و در صورتی که بیمار طی ۳ تا ۶ ماه روزانه یک قرص استفاده کند از این بیماری نجات می‌یابد و برای اینکه در آینده شاهد ریشه‌کنی این بیماری باشیم، مستلزم هماهنگی برنامه‌ها، تامین بودجه‌ها و شناسایی هر چه بهتر و بیشتر افراد پرخطر است که با یک تست ساده می‌توان بیماری آنها را تشخیص داد و جهت درمان آنها اقدام کرد.

 عضو شبکه هپاتیت کشور خاطرنشان کرد: در مورد هپاتیت B نیز گام‌های موثری جهت ریشه کنی آن برداشته شده است؛ به طوری که از سال ۷۲ همه نوزادان در سه دوز پس از تولد نسبت به این بیماری واکسینه می‌شوند و از این طریق می‌توان از ابتلای افراد به این نوع از هپاتیت پیشگیری کرد.

وی بیان داشت: مهمترین علت ابتلا به هپاتیت B در کشور ما انتقال از مادر به فرزند پس از تولد است و در صورتی‌ که شناسایی این بیماری در مادر باردار انجام گیرد پس از تولد با تزریق یک آمپول می‌توان جان کودک را از ابتلا به این بیماری نجات داد.

صابری افزود:با انجام واکسیناسیون نوزادان طی چند سال آینده ابتلا به هپاتیت B بسیار اندک خواهد شد و امید به ریشه‌کنی این بیماری در سال‌های آتی خواهیم داشت.

 

*تهدید سلامت بینایی کودکان در اثر استفاده زیاد از وسایل دیجیتالی

علی میرزاجانی، رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران  با اشاره به برگزاری بیست و دومین کنگره سراسری اپتومتری ایران، گفت: یکی از مشکلات جامعه در استفاده نادرست از وسایل رایانه‌ای و دیجیتالی، این است که بدون توجه به عوارض این قبیل وسایل بر سلامت افراد، آنها را به طور بی رویه در اختیار کودکان قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به عوارض استفاده طولانی مدت از موبایل و دستگاه‌های دیجیتالی، افزود: یکی از سئوالات والدین در هنگام مراجعه به کلینیک‌های اپتومتری، وضعیت سلامت بینایی فرزندانشان در اثر استفاده از این قبیل وسایل است.

میرزاجانی ادامه داد: والدین، نگران عینکی شدن بچه‌های خود هستند و همه مشکلات را در استفاده از عینک می‌بینند؛ در حالی که فقط این مشکل نیست که می‌تواند سلامت بینایی کودکان را تهدید کند و تاثیر این وسایل می‌تواند حتی در پردازش تصویر در مغز نیز تاثیر گذار باشد.

دبیر علمی بیست و دومین کنگره انجمن علمی اپتومتری ایران بیناییبا اشاره به تحقیقات جهانی در زمینه ارتباط بین استفاده کودکان از وسایل دیجیتالی و افت سلامت بینایی آنها، گفت: بررسی‌ها نشان داده است که برای کودکان زیر سن مدرسه، روزانه نیم ساعت استفاده از این قبیل وسایل دیجیتالی و صفحات رایانه‌ای، بدون اشکال است.

میرزاجانی تاکید کرد: اما اگر مدت زمان استفاده از این قبیل وسایل دیجیتالی برای کودکان زیر سن مدرسه، روزانه بیشتر از نیم ساعت شود، به همان نسبت احتمال آسیب‌های بینایی بیشتر می‌شود و بروز اختلالات بینایی احتمالی در این کودکان افزایش می‌یابد.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران با اشاره به تاثیرات سوء این وسایل بر روی ماهیچه‌های خارجی و داخلی چشم،افزود:  بروز پدیده خشکی چشم در کودکان به دنبال استفاده بیش از حد استاندارد از این قبیل وسایل دیجیتالی  است؛ضمن اینکه این عارضه اصولا به طور معمول در سن چهل سالگی به بعد بیشتر بروز می‌کند، اما استفاده زیاد از موبایل و دستگاه‌های دیجیتالی می‌تواند منجر به عارضه خشکی چشم در این کودکان شود.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار