موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
202068
۰۱ خرداد ۱۳۹۸
در مشهد ممکن شد؛

پیشگیری از بروز بیماری‌های ژنتیک و مادرزادی قبل از لانه‌گزینی جنین در رحم مادر

پیشگیری از بروز بیماری‌های ژنتیک و مادرزادی و تشخیص جنسیت کودک، قبل از لانه‌گزینی جنین در رحم مادر، در مشهد ممکن شد.

به گزارش کودک پرس ، مدیر گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با همکاری بنیاد ژنتیک تعیین جنسیت و تشخیص بیماری‌های ژنتیک جنین در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خراسان و گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در حال حاضر، کار حذف سلول‌های جنینی اولیه‌ که دچار ژن بیمار هستند از پروسه انتقال به رحم مادر، در مشهد امکان‌پذیر شده و دیگر نیاز به ارسال نمونه‌ها به تهران برای تشخیص بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی در مرحله قبل از لانه گزینی جنین نیست.

دکتر مجید مجرد تأکید کرد: این در حالی است که در فرآیند انتقال نمونه‌ها به تهران، علاوه بر اینکه ممکن بود به نمونه ارسالی صدمه‌ای وارد شود و مجبور به تکرار ارسال بشویم.
وی گفت: همچنین با توجه به مسافت، مشکلات دیگری هم باعث ایجاد خطای تشخیص می شد و در کل، در شرایط نبود امکان آزمایشگاهی در مشهد، تشخیص درست و کامل و به موقع از طریق ارسال به تهران، بسیار به سختی انجام می‌شد.
دکتر مجرد با بیان اینکه این نوع تشخیص و پیشگیری در سلول‌های جنینی، از سال ۹۵ در کشور عملیاتی شده است، گفت: ما برای اولین بار در شرق کشور و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به انجام این تشخیص و جداسازی شده‌ایم.
مدیر گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در ادامه‌ این مسیر در آینده نزدیک، قادر خواهیم بود برای کسانی که در درمان ناباروری، روش آی‌وی‌اف را انتخاب می‌کنند بیماری‌های ژنتیک یا مادرزادی را در سلو‌ل‌های جنینی که در روزهای نخست لقاح تشکیل می‌شوند شناسایی و با جدا کردن جنین های دارای ژن معیوب یا بیمار، جنین سالم را به رحم مادر منتقل سازیم و از همان زمان انتقال، از سالم بودن ژنتیکی جنین کاملا مطمئن باشیم.
به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در بسیاری موارد، خانم‌ها به دلایل مختلف قادر به باروری به روش معمول نیستند و یا مشکلاتی در بارداری دارند که به سقط‌های مکرر می‌انجامد و یا به دلایل متعدد بیماری ژنتیکی در جنین آنها، موجبات سقط مکرر را ایجاد و آنها را از بارداری مثبت و سالم که منجر به تولد کودک سالم بشود ناامید کرده است.
دکتر مجرد گفت: اکنون و با دستیابی به این روش در دانشگاه علوم پزشکی مشهد که پس از دو سال تلاش و پژوهش و سرمایه‌گذاری بنیاد ژنتیک خراسان مقدور شده، می‌توانیم به این خانم‌ها اطمینان بدهیم که بارداری آنها کاملا بدون خطر است و کودکانی که متولد خواهند شد از گزند بیماری ژنتیک یا مادرزادی تشخیص داده شده در خانواده، در امان خواهند بود.

دکتر مجرد با بیان اینکه خانواده‌هایی هستند که به دلایل منطقی، خواهان تولد کودکی با جنسیت دلخواه هستند، افزود: از آنجا که در تشکیل سلول‌های اولیه جنینی در روزهای نخست لقاح، تشخیص نوع کروموزوم سلول، امکان‌پذیر است و نیز اینکه می‌دانیم چه کروموزوم‌هایی جنسیت پسر یا دختر را تعیین می‌کنند؛ بنابراین در همان زمان و قبل از لانه‌گزینی جنین در رحم، می‌توانیم جنینی را به رحم منتقل کنیم که جنسیت مورد نیاز با درخواست والدین را داشته و از نظر ژنتیکی نیز سالم باشد.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار