موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
201457
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
در استان لرستان؛

بسیاری از خانواده های سیل‌زده نگران وضعیت بهداشتی کودکان‌شان هستند

سیل ۱۲ فروردین در لرستان به ویژه پلدختر و معمولان که مناطق گرمسیر این استان به شمار می روند ویرانی و تخریب های بسیاری به بار آورد ولی اکنون که کار امدادرسانی های اولیه به اتمام رسیده ، بسیاری از خانواده های سیلزده نگران وضعیت بهداشتی فرزندانشان هستند.

به گزارش کودک پرس ، سیل ۱۲ فروردین در لرستان به ویژه پلدختر و معمولان که مناطق گرمسیر این استان به شمار می روند ویرانی و تخریب های بسیاری به بار آورد ولی اکنون که کار امدادرسانی های اولیه به اتمام رسیده ، بسیاری از خانواده های سیلزده نگران وضعیت بهداشتی فرزندانشان هستند.
گرچه شایعاتی مبنی بر آلودگی آب از همان روزهای نخست بروز سیل در منطقه به گوش می رسید اما اقدامات به موقع دانشگاه علوم پزشکی استان با بررسی های روزانه و نقطه به نقطه مانع از بروز هرگونه بیماری در منطقه شد.
به گفته کارشناسان سیلاب، با تمام آسیب ها و خسارت هایی که به بار می آورد، تبعات دیگری نیز دارد که نمی توان نسبت به آنها بی اعتنا بود.
آب شرب سالم، حیاتی ترین نیاز سیل زدگان است که باید تامین شود، شیوع برخی ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها و در نتیجه احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها در اثر بروز سیل در مناطق سیل زده وجود دارد.
علاوه بر بیماری های عفونی و احتمال مسمومیت ها به دلیل استفاده از غذاهای غیربهداشتی در این مناطق به دلیل خشک شدن گل و لای و باقی ماندن آثار آنها در سطح مناطق سیلزده احتمال بیماری های پوستی و تنفسی بسیار زیاد است.
همچنین احتمال مارگزیدگی و عقرب گزیدگی یا برخی حشرات در این مناطق وجود دارد که برنامه ریزی منسجم برای سم پاشی یکی از ضرورت های این مناطق به شمار می رود.
در بازدید خبرنگاران از مناطق سیلزده پلدختر، مردم این مناطق نبود امکانات سرویس های بهداشتی حمام و دستشویی به ویژه در روستاهای سیلزده را از مشکلات عمده این مناطق برشمردند.
بانوان روستای زورانتل با گلایه مندی از نبود امکانات لازم برای حمام و دستشویی در این روستا بیان کردند: به دلیل عدم دسترسی به حمام مجبور به استفاده از آب رودخانه برای حمام خود و فرزندانشان هستند.
زهرا بیرانوند یکی از سیل‌زدگان روستای زورانتل اظهار داشت: این روستا کلکسیون سیلزدگی است و در حالیکه خانه و کاشانه خود را از دست داده ایم، امکانات بهداشتی چندانی برای شستشوی ظروف و لباس نداریم.
وی ادامه داد: نبود سرویس بهداشتی در این منطقه باعث شده تا سیلزدگان از حاشیه رودخانه برای حمام و دستشویی استفاده کنند.
وی اظهار داشت: وجود یک کانکس و آب بهداشتی برای حمام ایمن برای بانوان این منطقه بسیار ضروری است که متاسفانه تاکنون در این راستا اقدامی نشده است.
وی همچنین به گرمای هوا در این منطقه اشاره کرد و خواستار توزیع مواد بهداشتی برای افراد به ویژه بانوان این مناطق شد.
وی با بیان اینکه زندگی در زیر چادر در روزهای گرم این منطقه بسیار سخت است عنوان کرد: استفاده از کرم های ضد آفتاب و کلاه های آفتابگیر در این روزها یک ضرورت به نظر می رسد چراکه برخی از کودکان و بانوان این منطقه دچار خشکی و بیماری پوستی شده اند.
زهرا بیرانوند عدم اطمینان از آب مصرفی،نبود وسایل سرمایشی برای نگهداری مواد غذایی و نبود لباس مناسب و گرد و غبار در این منطقه را از دیگر مشکلات بهداشتی در این منطقه برشمرد.
ناهید موسوی بانوی سیلزده پلدختری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پس از گذشت ۴۰ روز از سیل همچنان ناچار به زندگی در زیرچادر هستند که متاسفانه برخی از چادرها نیز به دلیل رطوبت ناشی از بارندگی دچار سوسک زدگی شده اند که نیاز به سم پاشی در ان مناطق بسیار ضروری است.
وی نبود کمترین وسایل سرمایشی برای استفاده از آب و خنک و نگهداری مواد غذایی در این مناطق را بسیار ضروری برشمرد و عنوان کرد: متاسفانه برخی به دلیل استفاده از اب گرم یا مواد غذایی فاسد دچار مسمومیت شده اند.
وی استفاده از حمام و دستشویی های مشترک را از دیگر مشکلات افراد سیلزده برشمرد.
حمید رضا کاظمی نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی درباره شیوع بیماری‌های پوستی در این مناطق می گوید:با توجه به گرم شدن هوا و اینکه پلدختر در بخش گرمسیری لرستان قرار دارد و حجم گل و لای در منطقه زیاد است، شکی نیست که بیماری‌های ویروسی و پوستی شیوع پیدا کند.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه آمادگی‌های لازم را برای مقابله با خطر هر نوع احتمال شیوع بیماری در این مناطق در مراکز ایجاد کرده‌ایم، ادامه داد: همکاران ما آماده هستند تا چنانچه طغیانی از یک بیماری در این مناطق ایجاد شد بلافاصله اقدامات لازم را انجام دهند.
وی اظهار داشت:کنترل آب آشامیدنی برای ما بسیار اهمیت دارد و به دقت ازسوی همکاران ما در سطح روستاها و شهرهایی که درگیر سیل بودند، انجام می‌شود.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه برخورد با سیل را باید به چند دوره تقسیم کنیم، گفت: مرحله اول هنگام بروز حادثه است، اما باید در میان ‌مدت و بلندمدت پیش ‌بینی‌های لازم را برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها در این مناطق نیز داشته باشیم، قطعا با شروع گرما بیماری‌هایی که از طریق حشرات انتقال پیدا می‌کنند، در این مناطق شایع خواهند شد؛ از همین رو ما اقدامات لازم را در این زمینه در نظر گرفته‌ایم.
محمدمهدی گویا درباره انجام اقدامات و تمهیدات بهداشتی در مناطق سیل‌زده کشور بیان کرد: طغیانی از بیماری‌های واگیر در هیچ نقطه‌ای از مناطق سیل زده رخ نداده است و این موضوع حاصل تلاش صدها نفر از همکاران بهداشتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است.

** تاکنون هیچگونه بیماری شایع در مناطق سیلزده پلدختر گزارش نشده است

فرماندار پلدختر گفت: در اثر حجم بی سابقه سیل در ضلع غربی شهر معمولان کل سیستم فاضلاب شهری و روستایی وارد رودخانه شد.
نعمت الله دستیاری افزود: در برخی نقاط مشکلات بهداشتی رعایت نمی شود و با شرایط اقلیمی پلدختری مسائل بهداشتی یکی از نگرانی های این منطقه است.
وی اظهار داشت: شبکه بهداشت و درمان استان باید به طور ویژه در این مناطق بریا امور مربوط به بهداشت اقدام کند و برای سم زدایی پارک ها و امکان عمومی و خاک های دپو شده نیز اقدام اساسی باید صورت گیرد.
دستیاری گفت: موارد بسیارکم از بیماری های گوارشی و تنفسی یا شپش در مناطق سیلزده گزارش شده اما خوشبختانه این بیماری ها شایع نشده است.
وی تاکید کرد: با توجه به گرمای هوا احتمال شیوع پشه سالک در این منطقه وجود دارد.

**منازل مناطق سیلزده لرستان سم پاشی می شود

رئیس گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی لرستان می گوید: تمامی منازل مناطق سیلزده و چادرهای محل اسکان سیلزدگان این استان سم پاشی می شود.
حمید مخیری افزود: مرحله نخست سم پاشی پس از تجهیز ماشین آلات مورد نیاز در هفته جاری انجام می شود.
وی اظهار داشت: در این راستا مناطق سیلزده در شهرستان های پلدختر، رومشکان، کوهدشت، دوره چگنی، دورود و مناطقی از الیگودرز سم پاشی خواهد شد.
مخیری ادامه داد: سم مورد استفاده در این عملیات دلتا مترین است که به صورت محلول در آب بوده و برای انسان و به ویژه کودکان هیچ گونه خطری ندارد اما تمامی حشرات ناقل بیماری از جمله پشه خاکی(ناقل سالک)، جوندگان، مار و عقرب را تحت تاثیر قرار می دهد.
رئیس گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: مرحله دوم سم پاشی از اول مرداد ماه شروع می شود و در صورت مشاهده هرگونه مورد از بیماری های منتقله از راه ناقلین راندهای سوم و چهارم نیز در برنامه قرار می گیرد.

**آب مناطق سیلزده لرستان آلودگی ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان می گوید: تاکنون هیچ موردی از ابتلای به بیماری ناشی از مصرف آب آلوده در مناطق سیلزده این استان گزارش نشده است.
دکتر کوروش ساکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بازرسی هایی که از آب روستاهای سیلزده انجام شده نشان می دهد که آب مصرفی مردم آلودگی خاصی ندارد.
به گفته وی به صورت مرتب توسط گروههای بهداشتی در خصوص سالم سازی آب آشامیدنی و نحوه استفاده از قرص و پودر کلر به خانواده های مناطق سیلزده آموزش داده می شود.
وی همچنین اظهار داشت: نمونه برداری میکروبی از آب اشامیدنی مناطق سیلزده و بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی انجام شده است.

**۵۵۲تیم بهداشتی به مناطق سیلزده اعزام شد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: اقدامات آمادگی و هماهنگی قبل از سیل، پیش بینی های لازم برای امدادرسانی و تعیین لیست مادران باردار پرخطر و مادران با زمان زایمان فروردین ماه ۹۸ و انجام اقدامات مراقبتی لازم شامل جابجایی به مناطق امن و قابل دسترسی در این دانشگاه انجام شد.
دکتر محمد علی دریک افزود: تیمهای کارشناسی در معاونت بهداشت و اعزام آنها به مناطق در معرض خطر سیل با هدف انجام ارزیابی میدانی و پشتیبانی فنی شبکه های بهداشت و درمان سراسر استان، با تمرکز بیشتر بر شهرستانهای پلدختر ، چگنی، دورود، دلفان، کوهدشت، سپیددشت و رومشکان سازماندهی شد.
وی بیان کرد: پس از سیل اعزام نیروهای بهداشتی و درمانی به مناطق آسیب دیده جهت ارزیابی سریع و تعیین نیازهای بهداشتی مناطق آسیب دیده، تامین امکانات از قبیل تجهیزات ،دارو، اقلام بهداشتی، برآورد هزینه خسارات وارده به زیرساخت های بهداشتی درمانی استان، گروه بندی مناطق آسیب دیده و واگذاری ارایه خدمات آنها به شهرستانهای کمتر آسیب دیده انجام شد.
دریک گفت: ۵۵۲ تیم بهداشتی درمانی متشکل از پزشک، کارشناسان مامایی، بهداشت محیط به مناطق سیلزده لرستان اعزام شد.
وی اظهار داشت: بیش از ۱۸۱ محموله بهداشتی و دارویی شامل داروهایی ضروری؛ انسولین، داروهای بیماران خاص، داروهای بیماران قلبی عروقی به مناطق آسیب دیده ارسال شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: همچنین ۶۳ هزار پوشک بچه و ۲۶ هزار قوطی شیر خشک در اختیار گروههای هدف در مناطق سیلزده قرار گرفت.

**اعزام هوایی(از طریق بالگرد) ۱۶۰ مادر باردار و کودک به مراکز درمانی

دریک همچنین گفت: مراقبت های بهداشتی درمانی گروههای آسیب پذیر شامل ۱۳ هزار و ۱۸۸ مورد مراقبت مادران باردار،۳۵ ار و ۲۳۷ مورد مراقبت کودکان زیر ۵ سال، ۷۱ هزار و ۱۸۷ مورد مراقبت سالمندان و میانسالان در یکماه گذشته در مناطق سیلزده انجام شده است.
وی ادامه داد: ۴۱۶ مورد بازدید و بررسی وضعیت بهداشتی کمپهای اسکان موقت سیل زدگان،۱۷ هزار و ۴۵۰ عدد ماسک تنفسی در مناطق سیل زده در شهرستان پلدختر توزیع شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در خصوص مدیریت بیماری‌های مناطق سیلزده استان اظهار داشت:۱۲ هزار و ۴۹۱ مورد واکسناسیون MR (بیمارهای سرخک و سرخجه)،۶ هزار و ۱۸۰ مورد واکسناسیون فلج اطفال،سه هزار و ۸۵ مورد واکسناسیون توأم بزرگسالان در این راستا انجام شد.
وی ادامه داد: نظام مراقبت سندرومیک بیماریهای واگیر در سطح استان و مناطق سیل زده که خوشبختانه تاکنون موردی از بروز اپیدمی بیماریهای واگیر، گزارش نشده است.
دریک افزود: ۲۶ هزار و ۸۴۰ مورد مراقبت از بیماران مبتلا به فشار خون بالا، یک هزار و ۷۴۹ مورد مراقبت از بیماران قلبی عروقی، ۹ هزار و ۷۲۵ مورد مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت، یک هزار و ۵۲۷ مورد مراقبت از بیماران مبتلا به آسم انجام شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد:در راستای سلامت روانی اجتماعی ۳۷ نفر از کارشناسان روانشناسی بالینی، در قالب تیمهای ارائه خدمات ‘حمایتهای روانی اجتماعی در بلایا و حوادث’ به جمعیت آسیب دیده از سیل اعزام شد.

منبع: ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار