موقعیت فعلی شما : خانه/فعالان و چهره ها
208952
۱۸ آبان ۱۳۹۸

لزوم تغییر نگاه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به نسل جدید هنرمندان

بازیگر، عروسک‌گردان و صداپیشه تئاتر کشورمان خاطرنشان کرد: برای بهبود سطح جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باید رویکردها را تغییر داد و به دایره محدودی از مشاوران، هیات بازبینی و هیات انتخاب اکتفا نکرد.

به گزارش کودک پرس ، مینووش رحیمیان در پاسخ به این پرسش که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان برای برپایی باید پذیرای تولیدات تازه باشد یا از نمایش‌هایی که در طول سال به صحنه رفته‌اند میزبانی کند گفت: اینکه برگزیدان یک سالِ تئاتری به جشنواره می‌آیند و ویترین آن رویداد را می‌سازند مثبت است. به بیان ساده‌تر حضور برگزیدگانی که اجرای عمومی را از سر گذرانده‌اند، می‌تواند تضمین‌کننده کیفیت آثار حاضر در جشنواره باشد.

توجه به عموم فعالان تئاتر در کشور و نه فقط تهران

این عروسک‌گردان ادامه داد: اما نباید این نکته مهم را فراموش کنیم که در خیل هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان کشورمان به جز تهران، جوانان هنرمندی هستند که در سراسر کشور مشغول فعالیتند و به سبب کمبود امکانات در استان یا شهرستانشان تجربه و شرایط تولید و اجرای شیوه های مختلف آثار نمایشی را ندارند.

این بازیگر که در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان برای بازی در نمایش ماه‌پیشونی در بخش بین‌الملل مورد تقدیر قرار گرفت، گفت: بر همین اساس معتقدم جشنواره‌ای موفق است که ترکیبی از این دو شیوه باشد. یعنی بخشی را برای مرور آثار برگزیده سال در نظر بگیرد و بخشی را برای تولیدات تازه، تا جوانانِ علاقمند، بستری برای ورود به عرصه تئاتر کودک و نوجوان بیابند.

وی خاطرنشان کرد: نسل جوانی در هنر نمایش کشورمان در حال رشد است که علی‌رغم موفقیت‌های متعدد در رویدادهای نمایشی داخلی و بین‌الملل، همچنان به چشم شرکت‌کننده در جشنواره دیده می‌شود، در حالیکه برای بهبود سطح جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باید رویکردها را تغییر داد و به دایره محدودی از مشاوران، هیات بازبینی و هیات انتخاب اکتفا نکرد.

لزوم اعتماد به هنرمندان جوان

برنده جایزه بازیگری زن از بیست و یکمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان برای نمایش سفر رویایی کوتوله‌ها در بخش مسابقه کودک، در پاسخ به این پرسش که اگر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان را جوانی ۲۶ ساله در نظر بگیریم، جایگاه آن در حوزه تئاتر کودک و نوجوان ایران کجاست، خاطرنشان کرد: معتقدم که برای بهبود سطح جشنواره باید رویکردها را تغییر داد.

نسل جوانی در حال رشد است که با وجود کسب جوایز متعدد از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان و کسب تجربه در عرصه بین‌الملل، همچنان به چشم شرکت‌کننده در جشنواره دیده می‌شود و راهی به حلقه متولیان و برگزارکنندگان جشنواره ندارد و این یکی از نقاطی است که جشنواره از آن آسیب می‌بیند.

تصویب آیین‌نامه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان امری ضروری است

رحیمیان درباره پیش‌نویس آیین‌نامه برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان که طی یک سال گذشته از سوی کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر به اداره‌ کل هنرهای نمایشی ارائه شده است و ضرورت تدوین آیین‌نامه‌ای نهایی برای برگزاری این رویداد گفت: صادقانه باید بگویم در جریان مفاد و بندهای این آیین‌نامه نیستم؛ اما نکته‌ای که می‌توانم به آن اشاره کنم این است که همه جشنواره‌ها و به ویژه تمامی جشنواره‌های شناخته‌شده جهانی از آیین‌نامه‌ای برخوردارند تا فعالیت‌شان با تغییر دبیر و مسئولان برگزارکننده‌ تغییر نکند.

 

 

برنده جایزه بهترین بازیگر زن در بخش مسابقه تئاتر نوجوان بیستمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان برای نمایش طبل بزرگ گفت: براساس تجربه شخصی خود باید بگویم در طول شش یا هفت سالی که در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان شرکت کرده‌ام شاهد تغییر دبیری این رویداد از شهرام کرمی به پیام دهکردی و سپس مریم کاظمی بودم‌ و از نزدیک دیده‌ام که با تغییر دبیر، تمام سیستم جشنواره تغییر می‌کند.

در حالی که دبیر نباید به قصد تجربه کردن سکان هدابت رویدادی را در دست بگیرد و نسبت به تجربیات، آزمون و خطاهای گذشته بی‌تفاوت باشد. به همین علت معتقدم تصویب آیین‌نامه‌ای متقن و نهایی برای برگزاری رویدادی بین المللی مانند جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، امری ضروری است.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۱ آبان به دبیری مجید قناد در شهر همدان در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار