موقعیت فعلی شما : خانه/فعالان و چهره ها
203410
۲۸ مرداد ۱۳۹۸

حسن‌بیگی: جوایز ادبی به آثاری داده شود که هنوز منتشر نشده‌اند

ابراهیم حسن‌بیگی معتقد است جوایز ادبی نقش تشویقی و موثری در تولید و معرفی آثار دارند و می‌گوید: بهتر است جوایز به آثاری داده شود که هنوز منتشر نشده‌اند.

به گزارش کودک پرس ، ابراهیم حسن‌بیگی درباره کتاب «دو روایت از یک عکس» که نامزد جایزه ادبی شهید اندرزگو شده، گفت: این رمان، دو روایت از زندگی رضا و محمدرضا پهلوی است و به دورانی می‌پردازد که این دو مجبور شدند ایران را ترک و باقی مانده عمرشان را در خارج از کشور سپری کنند.

این نویسنده ادامه داد: نکته مورد تاکید من در این کتاب که به سفارش حوزه هنری کودک و نوجوان به نگارش درآمده، بدبختی و فلاکتی است که وابستگی و ایمان به کشورهای خارجی و استعمارگر و دوری از مردم کشور، نصیب این دو پادشاه کردند. کشورهای انگلیس و امریکا که اتفاقا از حامیان این دو پادشاه بودند.

نویسنده رمان «روایتی ساده از ماجرایی پیچیده» اضافه کرد: اما همین دو حکومت در پایان عمر آن‌ها، چنان رفتاری با این پدر و پسر داشته که معنای واقعی و حقیقی استکبار را به جهان نشان می‌دهد. در واقع من با دو روایت در این رمان، به نقش استکبار، انحصار طلبی قدرت‌ها و تاثیر بی‌اعتمادی به مردم کشور را نشان دادم.

حسن‌بیگی در ادامه با اشاره به دشواری‌های نگارش رمان تاریخی برای نوجوانان گفت: در مجموع نگارش رمان تاریخی بسیار دشوار است به‌ویژه رمان کودکان و نوجوانان. نویسنده باید مراقب باشد گرفتار پرداختن صرف به تاریخ نشود، تاریخ نگاری نکند و در ساختار داستان قالب‌هایی پیدا کند که هم داستان را پیش ببرد و هم برای مخاطب جذاب باشد.

این نویسنده تاکید کرد: من برای رسیدن به این هدف، از یک داستان کهن با عنوان «دیو چراغ جادو» برای پیشبرد داستان استفاده کردم و فضاهایی در دل روایت تاریخی گنجاندم تا مخاطب را با خودش همراه کند.

نویسنده مجموعه «ماجراهای ماهی طلایی» در ادامه با اشاره به جوایز ادبی گفت: همیشه گفته‌ام که جوایز ادبی نقش تشویقی و موثری در تولید و معرفی آثار دارند اما به نظر من، ترجیح بر این است که جوایز به آثاری داده شود که هنوز منتشر نشده‌اند.

حسن‌بیگی توضیح داد: به عنوان مثال، جایزه داستان انقلاب؛ این جوایز که به قبل از تولید اثر، اختصاص پیدا می‌کند، موجب ترغیب نویسنده می‌شود و اثربخشی آن در میزان تولید کتاب های فاخر بیشتر است.

گفتنی است اولین دوره جایزه ادبی و مردمی شهید اندرزگو با محوریت مبارزه ادبی با تحریف تاریخ معاصر و همچنین بیان حقایق و روشنگری درباره رژیم پهلوی، در سه بخش «داستان بلند، رمان و شعر بزرگسال»، «داستان کودک و نوجوان» و نیز «روایت تاریخ» برگزار می‌شود.

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار