موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
214190
۰۶ اسفند ۱۳۹۸

آغاز داوری باشگاه‌های کتابخوانی دو هزار شهر و روستا

داوری چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با بررسی آثار دو هزار شهر و روستا آغاز شد.

به گزارش کودک پرس ، ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان دو هزار شهر و روستا با قریب به بیست و پنج هزار باشگاه کتابخوانی مشارکت داشتند. هر شهرستان در بخش‌های چندگانه این رقابت می‌توانند سه اثر شرکت دهند. همچنین شهرهای دارای پنجاه باشگاه کتابخوانی می‌توانند در هر بخش پنج اثر را برای رقابت ارسال کنند. بخش‌های رقابتی جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان عبارت است از؛ «بهترین فیلم موبایلی»، «بهترین باشگاه کتابخوانی»، «بهترین نامه به نویسنده»، «بهترین کتاب به انتخاب کودکان و نوجوان‌ها»، «بهترین مهد کودک»، «کتابفروش برگزیده» و «تسهیل‌گر برگزیده» و همچنین جایزه ویژه بخش استمرار به باشگاهی اهدا می‌شود که فعالیت‌هایش در این سال‌ها مستمرا ادامه یافته است.

دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان همچنین درباره مؤلفه‌های ارزیابی آثار در بخش‌های مختلف گفت: فیلم‌های موبایلی ارسالی باید واجد ویژگی‌های رسایی – شیوایی، وضوح هنری، کیفیت هنری صدا و تصویر، خلاقیت و تازگی، رعایت زمان ۶۰ ثانیه، قرارداشتن نام کتاب در فهرست آثار معرفی شده از سوی دبیرخانه. همچنین برای ارزیابی باشگاه‌ها مولفه‌هایی مانند تعداد کتاب‌های خوانده شده، خلاقیت و ابتکار در فعالیت باشگاه‌ها، بحث و گفت‌وگو درباره کتاب‌ها، اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های ترویجی، مشارکت و نظم اعضای باشگاه، تعداد نامه‌های نوشته شده‌ی اعضا، تعداد فیلم‌های ساخته شده اعضا، همکاری با گروه‌ها، نهادها، یا سازمان‌های همکار و شیوه‌ی مشارکت با آن‌ها، برنامه‌های آینده، مستندسازی. همچنین نامه به نویسنده با این معیارهای ارزیابی می‌شود. توانایی ارتباط با مخاطب، خلاقیت و نویسندگی، دارا بودن زبان و نگاه کودکانه یا نوجوانانه، کیفیت ادبی فرم و محتوای نامه.

 

این مقام مسئول همچنین درباره اهداف باشگاه‌های کتابخوانی گفت: ما با اجرای این طرح بر آن بودیم به افزایش سرانه مطالعه میان کودکان و نوجوانان کمک کنیم. همچنین تقویت فرهنگ گفت‌وگو و استدلال و مهارت در بحث و قدرت تحلیل و تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان، افزایش اعتماد به نفس کودکان ونوجوانان با شرکت آنان در بحث‌های گروهی، تشویق کودکان و نوجوانان به خواندن همراه با درک مطلب، عادت دادن دانش‌آموزان برای مراجعه به کتابفروشی، گسترش فرهنگ همکاری و مشارکت و کار گروهی، تلاش برای پیشرفت تحصیلی از راه برنامه‌های سرگرم کننده میان کودکان و نوجوانان، کمک به تأسیس و تقویت کتابخانه‌های کوچک کلاسی، مهدکودکی، کانونی، آپارتمانی، محله‌ای، مسجدی، برقراری ارتباط بین اهل قلم و کودکان و نوجوانان، کمک به گسترش، تبلیغ و معرفی کتاب از دیگر اهداف برگزاری این رویداد و پویش ملی است.

 

مراسم پایانی چهارمین جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

 

 

منبع: مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار