موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
213310
۱۹ بهمن ۱۳۹۸

یار مهربان در کنار دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار

مطالعه یکی از شاخص‌های اصلی توسعه است که متأسفانه در سال‌های اخیر بسیار مغفول مانده که در این راستا بیشترین سرمایه‌گذاری باید بر روی رده سنی کودک و نوجوان صورت گیرد.

به گزارش کودک پرس ، نهمین دوره نمایشگاه کتاب “یار مهربان” به همت اداره امور کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بمناسبت دهه مبارک فجر افتتاح و تا 21 بهمن در طبقه اول ارگ جهان‌نما در میدان امام حسین (علیه‌السلام) میزبان عموم شهروندان است.

در این نمایشگاه که با همکاری شرکت تعاونی ناشران اصفهان، اداره‌کل آموزش و پرورش استان و معاونت ورزشی تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری برپا شده، 12 هزار عنوان کتاب از 100 ناشر تخصصی حوزه کودک و نوجوان در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده شده که قرار است به همراه تجهیزات کامل ورزشی به مدارس مناطق کم‌برخوردار و محروم شهر اصفهان اهدا شود.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به تعداد 1200 مدارس مخاطب این نمایشگاه گفت: افزایش تیراژ کتاب و سرانه مطالعه یکی از شاخص‌های اصلی توسعه است که متأسفانه در سال‌های اخیر بسیار مغفول مانده که در این راستا بیشترین سرمایه‌گذاری باید بر روی رده سنی کودک و نوجوان صورت گیرد.

 

علیرضا روحانی افزود: ارتباط تنگاتنگ بین کتاب و کودکان و نوجوانان هدف اصلی برگزاری نمایشگاه “یار مهربان” است که امیدوارم تمام دست‌اندرکاران به اهداف تعیین‌شده برای برپایی این نمایشگاه دست یابند.

فریده روشن نیز در خصوص برپایی این نمایشگاه اظهار داشت: نیاکان ما به مطالعه ارج می‌نهادند لذا ما باید فرهنگ مطالعه را به خصوص در بین کودکان و نوجوانان تقویت کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان دستاوردهای ادبی و فرهنگی ایرانیان را یکی از نشانه‌های بالا بودن سرانه مطالعه و اهمیت دادن به کتاب در گذشته خواند و گفت: واژه مطالعه از کلمه طلوع می‌آید و نشان می‌دهد که مطالعه چطور راه را برای ما روشن‌ و افق دید ما را وسیع می‌کند.

وی تقویت فرهنگ مطالعه را جزو وظایف مسئولان دانست و افزود: خواندن داستان و شعر برای کودکان و عادت دادن آنها به مطالعه تأثیر بسزایی در زبان‌آموزی، بیان احساسات و افکار، تقویت قوه تخیل و خلاقیت آنها و آموزش نحوه مواجهه کودکان و نوجوانان با مشکلات را دارد.

 

وی آموختن مشارکت اجتماعی را یکی دیگر از تأثیرات مطالعه بر کودکان و نوجوانان دانست و بیان کرد: هزینه کردن برای افزایش سرانه مطالعه نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و تک تک افراد جامعه وظیفه دارند که به این امر توجه کنند و مسئولان باید بودجه‌های فرهنگی را به این سمت سوق دهند.

روشن با اشاره به اختصاص ردیف بودجه برای برگزاری نمایشگاه یار مهربان توسط شورای شهر تصریح کرد: بخشی از این بودجه به تأمین تجهیزات ورزشی برای مدارس مناطق کم‌برخوردار و مدارس استثنایی شهر اصفهان اختصاص یافته است.

وی با ابراز رضایت از اقدامات معاونت فرهنگی و اداره امور کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برای ترویج فرهنگ کتابخوانی ادامه داد: دسترسی به منابع کتابخانه‌های دانشگاهی با اجرای طرح امانت بین کتابخانه‌ای، ارتقای سیستم نرم‌افزار کتابخانه‌ها، راه‌اندازی باشگاه مبادله کتاب شهروند، راه‌اندازی باشگاه‌های کتابخوانی گوناگون و کتابخانه‌های تخصصی کودک و نوجوان در مناطق 15گانه و اختصاص کتاب‌های پرمحتوا و مناسب از جمله این اقدامات ارزشمند بوده است.

 

وی با تأکید بر آموزش به والدین برای انتخاب کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: حضور بیش از 100 ناشر با 12 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه یار مهربان و همچنین اهدای 12 هزار اقلام ورزشی به مدارس کم‌برخوردار شهر اصفهان جای تقدیر دارد که امیدوارم بتوانیم ردیف بودجه اختصاص داده شده به این طرح را افزایش دهیم تا گام‌های محکم‌تری در راستای تحقق شهر دوستدار کودک برداریم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز با اشاره به برپایی این نمایشگاه، تربیت نسل سالم را هدف آموزش و پرورش دانست و تأکید کرد که طبق سند تحول آموزش و پرورش، فرد باید در تمام ابعاد وجودی از جمله ابعاد آموزشی و علمی، فنی و حرفه‌ای، اجتماعی، اقتصادی، هنری و زیبایی‌شناسی و سلامت رشد کند.

عبدالرضا رییسی گفت: بهترین راه برای تحقق سلامت کودکان، نوجوانان و جوانان فعالیت آنها در زمینه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی است که موجب رشد همه‌جانبه آنها می‌شود.

 

وی افزود: در دو دوره گذشته نمایشگاه یار مهربان توجه خاصی به مسائل فرهنگی و ورزشی صورت گرفت و مسیر نمایشگاه به خوبی مشخص شد و مدارس مناطق محروم موردتوجه قرار گرفت.

گفتنی است؛ نمایشگاه یار مهربان تا 21 بهمن ماه در طبقه اول ارگ جهان‌نما برپا است و مدارس از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۳ و عموم مردم با تخفیف ۳۰ درصدی برای خرید از ساعت ۱۵ تا ۲۱ می‌توانند از این نمایشگاه دیدن کنند.

 

 

 

منبع: جوان آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار