موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
212821
۰۸ بهمن ۱۳۹۸

آرزوی چهارم داستانی از آموزه‌های دفاع مقدس برای نوجوانان

“آرزوی چهارم” عنوان کتاب داستانی در عرصه کودک و نوجوان نوشته اکبر صحرایی است که به یادآوری تجربیات نوجوانی دو دوست در دوران دفاع مقدس می‌پردازد.

به گزارش کودک پرس ، این کتاب در ۲۰۰ صفحه و در ۴۰ فصل نوشته شده و حاوی نکاتی آموزنده برای نوجوانان است بطوریکه نویسنده سعی کرده است چگونگی رسیدن به خودباوری در مواجهه با حوادث و دغدغه‌های زندگی را به نوجوانان بیاموزد.

قهرمان این داستان فردی به نام “شمشاد” است که به عنوان فرمانده یکی از گردان‌های نظامی در دفاع مقدس یکی از عملیات‌ دوران جنگ تحمیلی را هدایت می‌کند اما در جریان مبارزه با دشمن همراه با رزمندگان تحت فرمان خود در محاصره قرار می‌گیرد.

شمشاد فردی دچار نقص عضو است که در دوران نوجوانی مورد تمسخر قرار گرفته و اعتماد خود را از دست می‌دهد اما زمانی که به جبهه می‌رود، در رزمگاه و در مواجهه با دشمن به خودباوری می‌رسد، در نهایت جنگ تحمیلی از او فردی خودساخته بوجود می‌آورد به طوریکه فرماندهی یک گردان را برعهده می‌گیرد.

 

نویسنده کتاب آرزوی چهارم به خبرنگار ایرنا گفت: کل داستان در طول ۲۴ ساعت اتفاق می‌افتد که گردان شمشاد در این مدت خود را از محاصره دشمن نجات می‌دهد اما شمشاد در این مدت یکی از دوستان دوران نوجوانی خود را به نام “محمود” می‌یابد و خاطرات خود با او را در گذشته مرور می‌کند.

اکبر صحرایی افزود: بخش بسیاری از این کتاب رجوع به خاطرات گذشته شمشاد با محمود است، دوست او که اکنون زخمی شده است نقش پررنگی در تغییر مسیر زندگی شمشاد داشته و لحظاتی را به یاد او می‌آورد که نمی‌تواند آن را فراموش کند.

وی ادامه داد: زمانی که شمشاد به همراه گردان تحت امر خود برای شکستن محاصره دشمن تلاش می‌کند، مدام خاطرات گذشته به ذهنش متبادر می‌شود، حوادثی مربوط به گذشته که محمود باعث و بانی اصلی آن بوده و موجب آسیب رساندن به شمشاد، ترک مدرسه و تغییر مسیر زندگیش شده است.

 

وی گفت: خواننده در کل داستان، زندگی شمشاد در دوران نوجوانی و گذشته‌ای که او با دوستش “محمود” داشته را از لابه‌لای جریان شکستن محاصره دشمن توسط گردان شمشاد دنبال می‌کند و در نهایت همان دوستی که در گذشته حوادث ناخوشایندی را برای شمشاد رقم زده است، باعث نجات او از دست دشمن شده و خود به شهادت می‌رسد.

نویسنده کتاب “آرزوی چهارم” افزود: این رمان بلند لایه‌های دیگری نیز دارد، برخی جملات و ماجراهای آن حالت طنزگونه داشته و خواننده را جذب داستان می‌نماید، از سوی دیگر از فولکلور یا افسانه‌ و قصه‌های قدیمی مانند خانه شکلات و غول چراغ جادو نیز در آن استفاده شده است.

وی ادامه داد: این کتاب را بیشتر رمان روانشناختی می‌دانم زیرا در این داستان شمشاد شخصیت خود را بازیافته و به خودباوری می‌رسد.

وی در تشریح علت انتخاب نام “آرزوی چهارم” برای این کتاب گفت: مرسوم است که ما همیشه سه آرزو داریم، اما “شمشاد” به یاد می‌آورد که آرزوی چهارم نیز داشته باشیم و آن اینکه هیچ زمان جنگی درنگیرد.

صحرایی افزود: جنگ و دوران دفاع مقدس بهانه‌ای برای روایت قصه‌ای است که حرفی برای نوجوانان داشته باشد و چگونگی رسیدن به خودباوری را بیاموزد.

 

اکبر صحرایی تاکنون بیش از ۳۰ کتاب در موضوعات مختلف نوشته و کتاب “آرزوی چهارم” سومین اثر او در عرصه “کودک و نوجوان” است که جایزه چهاردهمین جشنواره “پاسداران اهل قلم” را نیز از آن خود کرده است.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار