موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
210713
۲۴ آذر ۱۳۹۸

نخستین مواجهه کودک با قرآن باید قصه باشد نه روخوانی

حجت‌الاسلام حیدری ابهری با بیان اینکه حفظ قرآن اولویت تربیت فرزند مسلمان نیست، گفت: موسسات قرآنی با نگاه قرآنی بچه‌های ما را تربیت نمی‌کنند.

به گزارش کودک پرس ، «حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری» عصر دیروز (شنبه 23 آذر) در نشست «اثربخشی تولیدات قرآنی برای کودکان» که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: چرا اولین مواجهه بچه ها با قرآن با عربیت آن است. به مدارس زیادی می روم و با بچه ها صحبت می کنم، آنها سوالات زیادی از جمله اینکه چرا قرآن عربی است، می پرسند. اولین مواجهه بچه با قرآن یک مواجهه سخت است. اگر با قصه که نرم و جذاب است، شروع کنیم بچه ها گارد نمی گیرند. مواجهه با عربیت قرآن کار درستی نیست. تا بچه ها انگیزه یادگیری نداشته باشند، تلاش ما برای یاد دادن به نتیجه نمی رسد.

این نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه اولین مواجهه کودکان با قرآن باید لطیف، جذاب و هنرمندانه باشد، عنوان کرد: بچه ها 12 سال در مدارس دست ما هستند، چرا باید عجله کنیم؟ سه سال اول را صرف آشنایی بچه ها با قصه های قرآنی کنیم و از سال چهارم روخوانی قرآن را آموزش دهیم. این بحث بسیار جدی است که آموزش قرآن را برای بچه ها از کجا شروع کنیم تا آنها جذب شوند. متاسفانه ما در زمینه آموزش در هر مبحثی چه قرآن و چه ادبیات و شعر خوب عمل نکردیم و انگیزه سازی نمی کنیم. در قصه های انبیا جهت سازنده را به بچه ها نمی گوییم و مسئله را به زندگی امروز گره نمی زنیم.

وی با اشاره به اینکه امروزه مهدهای قرآن تبدیل به مغازه شده اند، بیان کرد: گویی رقابتی بین مهدهای قرآن وجود دارد. مهدی تبلیغ می کند یک ساله کودک را حافظ قرآن می کند، مهد دیگر در رقابت با مهدهای دیگر زمان 9 ماهه را مطرح می کند. حفظ قرآن اولویت تربیت فرزند مسلمان نیست، تدبر و عمل به قرآن مسئله بسیار مهم تری است. موسسات قرآنی با نگاه قرآنی بچه های ما را تربیت نمی کنند. در نمایشگاه قرآن 10 سال است که به سوالات بچه ها جواب می دهم. متاسفانه بعضی از بچه ها از قران زده شده اند. برخی از این موسسات قرآنی بچه ها را از قرآن زده می کنند در صورتی که ما سال ها قبل چنین چیزی نداشتیم که کسی نسبت به قرآن گارد بگیرد. نگاه تاریخی به قرآن نباید ایجاد شود، قرآن کتاب تاریخ نیست، قرآن کتاب تاریخ طبری نیست، باید به جنبه های تربیتی و انسان ساز آن توجه کنیم.

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه مسیحیان کارهای زیاد و متنوعی در حوزه معرفی انجیل انجام می دهند، افزود: آنها انجیل را صد رقم معرفی می کنند و مخاطب اصلا متوجه این امر نمی شود زیرا آنها متنوع کار می کنند و از زوایای مختلف به انجیل می پردازند اما متاسفانه ما این طور نیستیم، در تمام انتشارات ما کتاب قصه های قرآنی چاپ می شود و اکثرا از یک زاویه نگاه می کنند. کاری که خانم زنبقی برای کودکان و نوجوانان انجام دادند، کار نویی است و جای تقدیر دارد. قرآن حرف های گفتنی زیادی دارد؛ ما باید با بسته بندی های متنوع و مختلف آن را ارایه دهیم.

حجت الاسلام حیدری ابهری خاطرنشان کرد: وقتی برای بچه ها از قرآن می نویسیم باید به واژه ها و محتواها دقت کنیم. ما آنچنان از جنگ های احد و خندق در کتاب ها برای بچه ها گفتیم که آنها می گویند چقدر پیامبر در پی جنگ بوده است در صورتی که این طور نبوده است، تبیین ما درست نیست و برای بچه مسئله و مشکل ایجاد می کنیم. قصه پیامبران و امامان را به درستی برای بچه ها نمی گوییم و بدین ترتیب آموزش ما انگار ضد تبلیغ است. قصه قرآنی را با رویکرد قرآنی باید بیان کنیم؛ در واقع قصه قرآن با زبان خود قرآن باید روایت شود. کار قرآنی کردن ارزش دارد، باید وقت بگذاریم و در ابتدا خودمان قرآن را بچشیم. نمی توان از قرآن صحبت کرد بدون اینکه با آن مانوس بود.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار