موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
210660
۲۳ آذر ۱۳۹۸

سرمشقی: جشنواره کتاب رشد سبب بهتر دیده شدن ادبیات کودک می‌شود

فاطمه سرمشقی، معتقد است جشنواره کتاب رشد سبب ایجاد انگیزه در نویسندگان می‌شود و می‌گوید: ادبیات کودک و نوجوان مهجور مانده و چندان دیده نمی‌شود و این جشنواره‌ها امکانی را فراهم می‌کنند که تا حدی دیده شود.

به گزارش کودک پرس ، برگزاری جشنواره کتاب رشد با نیم‌نگاهی به ادبیات کودک و نوجوان و معرفی کتاب‌های مناسب به دانش‌آموزان را می‌توان حرکت مثبتی از سوی آموزش و پرورش در زمینه توجه به ادبیات کودک و نوجوان و لزوم مطالعه کتاب‌های داستانی در کنار کتاب‌های درسی دانست. اما این جشنواره چه تاثیری دررشد و تقویت ادبیات کودک و نوجوان دارد؟

فاطمه سرمشقی، از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، در این باره می‌گوید:‌ اگر به قول‌هایی که مسئولان آموزش و پرورش در آیین اختتامیه جشنواره کتاب رشد دادند که مهم‌ترین آن معرفی کتاب‌های مناسب به مدارس بود، عمل شود، می توانیم بگوییم که جشنواره تاثیرگذاری است. من به عنوان شخصی که در شهرستان زندگی می‌کنم، باید بگویم در شهر ما یعنی سمنان، کتابخانه‌های مدارس خیلی ضعیف است و کتاب‌های خوبی ندارند و اگر جشواره‌هایی مانند کتاب رشد کمک کنند و کتاب‌ها را به مدارس بفرستند تاثیرگذاری بالایی خواهد داشت. چون بچه‌ها فرصت زیادی را به مطالعه اختصاص نمی‌دهند، بهتر است کاری کنیم که همین فرصت کوتاه را به مطالعه کتاب خوب نسبت دهند تا روی آن‌ها تاثیرگذار باشد.

جشنواره کتاب رشد سبب بهتر دیده شدن ادبیات کودک می‌شود
سرمشقی می‌افزاید: البته این جشنواره می‌تواند سبب ایجاد انگیزه در نویسندگان و تشویق آن‌ها شود چون ادبیات کودک و نوجوان مهجور مانده و چندان دیده نمی‌شود و این جشنواره‌ها امکانی را فراهم می‌کنند که تا حدی دیده شود و برای نویسندگان شهرستانی هم فرصتی فراهم می‌شود تا در این جشنواره‌ها دیگر نویسندگان را ببینند و با هم گفت‌وگو کنند.

او در ادامه به افزایش میزان توجه آموزش و پرورش به ادبیات کودک و نوجوان اشاره می‌کند و می‌گوید: کار خوبی که در سال‌های اخیر در مدارس انجام می‌شود این است که برنامه‌هایی مانند خلاصه‌نویسی کتاب، ساعت کتابخوانی و … اجرا می‌شود، درحالی‌که این برنامه‌ها قبلا وجود نداشت و همین کار حرکت مثبتی است که از سوی آموزش و پرورش انجام شده است فقط باید جهت‌یابی شود و کتاب‌هایی که برای مطالعه به بچه‌ها معرفی می‌شود کتاب‌های خوبی باشد و این وظیفه برعهده معلمان و مربیان مدارس است.

سرمشقی، که در هفدهمین جشنواره کتاب رشد توانست مقام برگزیده گروه داستان و رمان نوجوان و جوان را برای نوشتن رمان «سیمرغ پدربزرگ من بود» به خود اختصاص دهد درباره این کتاب نیز توضیح می‌دهد: این کتاب، چهارمین رمان من بود که سال گذشته از سوی انتشارات نردبان منتشر شد و بازخوردهای خوبی از سوی نوجوانان گرفتم. «سیمرغ پدربزرگ من بود» از دو نظر برای من اهمیت داشت؛ نخست پرداختن به مسائل محیط زیستی و مشکلاتی که با آن مواجه‌ایم. مهمترین افرادی که باید این مسائل را بدانند و به آینده‌شان مربوط می‌َشود، کودکان و نوجوانان هستند و باید مشکل را بدانند تا در بزرگسالی بتوانند کاری برای برطرف شدن این مشکلات انجام دهند. و ازجایی که قالب داستان برای انتقال موضوعات و مفاهیم مورد نظر به بچه‌ها، قالب تاثیرگذاری است تلاش کردم با نوشتن این داستان موضوعات مورد نظرم را به بچه‌ها منتقل کنم.

نویسنده «دوغدو» در ادامه می‌افزاید: از سویی دیگر باتوجه به اینکه داستان«سیمرغ» در منطق‌الطیر بسیار به موضوع مورد نظر من نزدیک بود، فکر کردم می‌تواند راهنمایی برای نوشتن این داستان باشد، زیرا داستان کتاب «سیمرغ پدربزرگ من بود» درباره پرندگانی است که شهر را به دلیل آلودگی هوا ترک می‌کنند و داستان «سیمرغ» منطق‌الطیر هم به پرندگان گره خورده است.

به گفته سرمشقی، ویژگی شاخص این کتاب توجه به داستان‌های کلاسیک و افسانه‌های ایرانی است و اینکه با پرندگانی روبه‌رو هستیم که مانند داستان سیمرغ منطق‌الطیر در نهایت به سیمرغ می‌رسند و از یک سو توجه به محیط زیست و مشکلات آن نیز موضوعی است که مورد توجه قرار گرفته.

جشنواره‌ها می‌توانند در جهت‌دهی و تقویت ادبیات کودک موثر باشند 
حمیدرضا شاه‌آبادی، نیز از نویسندگان و پژوهشگران ادبیات کودک و نوجوان، است که مجموعه «دروازه مردگان» او به عنوان اثر برگزیده گروه داستان و رمان نوجوان و جوان هفدهمین جشنواره کتاب رشد، معرفی شده است. او درباره ویژگی‌های این اثر می‌گوید: من برای این کار زحمت زیادی کشیدم و تلاش کردم همه آموخته‌ها و تجربه‌هایم را در این اثر بکار بگیرم. ضمن اینکه در زمان نوشتن برای نوجوانان احساس می‌کنم با مخاطبان باهوشی مواجه‌ام که خیلی سریع کار خوب را از بد تشخیص می‌دهند و براین اساس با دقت بیشتری می‌نویسم و رنج بیشتری را متحمل می‌شوم. ضمن اینکه بازخورد خوبی هم از مخاطبان چه از سوی مخاطبان کودک و نوجوان این جشنواره و چه از سوی نوجوانان دیگر گرفتم.

مدیرعامل انتشارات مدرسه، در ادامه درباره تاثیر جشنواره کتاب رشد بر ادبیات کودک و نوجوان می‌گوید: استفاده از زبان داستان و ادبیات برای انتقال مفاهیم آموزشی اهمیت زیادی دارد و بی‌توجهی به آن خوب نیست و استفاده از قالب داستان خیلی موثر است. اینکه جشنواره رشد بعد از یازده دوره برگزاری نسبت به بخش داستان و ادبیات کودک و نوجوان توجه نشان داد، اتفاق خیلی خوبی بود و خوشبختانه امسال این توجه بیشتر شده بود و داستان‌ها در چند گروه بررسی شدند.

به گفته نویسنده «کافه خیابان گوته»، جشنواره‌ها به عنوان ناظر در حوزه ادبیات کودک، آثار منتشر شده را رصد می‌کنند و کارهای خوب را تشخیص دهند و براین اساس می‌توانند در جهت دهی و تقویت ادبیات کودک و نوجوان موثر باشند. از سویی بسته به شیوه بررسی‌ها و داوری‌ها و اینکه داوری بر اساس موازین علمی باشد می‌تواند موجب تشویق دست‌اندرکاران ادبیات کودک شود.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار