موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
210274
۱۷ آذر ۱۳۹۸

بزرگداشت سه نویسنده کودکان برگزار شد

مراسم نکوداشت ناهید معتمدی، بتول مؤمن و منوچهر سلیمی، نویسندگان پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، در مراسم «قدر مجموعه گل» که عصر چهارشنبه (۱۳ آذرماه) در محل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد، فریدون عموزاده خلیلی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، با بیان این‌که”ما علاقه‌مند بودیم این گرامیداشت در زمانی برگزار شود که حال همه ما و حال ادبیات کودک بهتر باشد”، گفت: ادبیات کودک همیشه بازتاب‌دهنده اوضاع و احوال اجتماعی و شرایط مردمان خود بوده است.

او در ادامه اظهار کرد: نویسندگان کودک و نوجوان باید خاطره‌ها و رویاهای بچه‌ها را بسازند و تصور  کودکانی بدون رویا و خاطره، تصوری ناخوشایند و غیرقابل دفاع در دنیای کودکان است.

عموزاده خلیلی بیان کرد: نویسندگان از همان نخستین قصه‌هایی که کودکان و نوجوانان ما خوانده‌اند و بزرگان ما برای بچه‌های‌مان نوشته‌اند، همواره نسبت به شرایط زمانه خود واکنش نشان داده و در قبال آن بی‌اعتنا نبوده‌اند.

این نویسنده در ادامه اظهار کرد: نویسندگان کودک و نوجوان در زمانه شرارت‌ها و پلیدی‌ها، مهرانگیزترین داستان جهان، قصه پیرزنی که خانه‌اش قد یک غربیل بود و تمام موجودات بی‌پناه را در خانه اش جای‌داد، بازآفریده‌اند؛ در زمانه سیطره جنگ و دیوانگی و فاشیسم، شازده کوچولویی را خلق کرد تا حماقت‌ها و بلاهت‌های آدم بزرگ‌ها را برای کودکان نقل کند و نشان بدهد که روی خوش زندگی کجاست؛ نویسندگان کودک رنج‌های فقر و نداری را در «قصه‌های قالیباف‌خانه» به نمایش گذاشتند و در «قصه‌های مجید» با شیرینی زهرآگینی این فقر را به تصویر کشیدند؛ نویسندگان کودک در دوران ستمشاهی، داستان ماهی سیاه کوچولو و رحم‌آورترین رویاهای کودکان را در یک هلو و هزار هلو روایت کردند و در زمانه سیطره ی دروغ و خدعه و نیرنگ، پینوکیو را خلق کردند و قصۀ  چوپان دروغگو را برای بچه‌ها گفتند. و در زمانی که جنگ تحمیلی کشور و مردم ما را تحت رنج قرار داد، نویسنده کودک، رنجها و رویاهای دخترک جنوبی، هستی را برای بچه‌های‌مان نوشت. این روایت گویی روایت ازلی و ادبیات کودک است که  قصه‌های‌مان همیشه رنگ و بوی زمانه را دارد و  نویسنده کودک هیچ وقت نسبت به حال و روز کودکان زمانه اش بی‌تفاوت نمانده است.

عموزاده خلیلی در این مراسم همچنین یادآور شد: شرمنده‌ایم برگزاری گرامیداشت عزیزانی که به گردن ادبیات کودک حق دارند، در زمانی که اعلام شده بود، مقدور نشد و به جای برگزاری در فضایی سازگار با روحیه کودکانه به این زمان که روح و جان ما آکنده از تلخی است، موکول شد.

ناهید معتمدی، نویسنده، مترجم و فعال شورای کتاب کودک یکی از پیشکسوتانی بود که در این جلسه به‌خاطر سال‌ها فعالیت اثرگذار در حوزه ادبیات کودک و نوجوان مورد تکریم قرار گرفت. او با بیان این‌که “از تماس تلفنی آقای کاشفی خوانساری برای حضور در این مراسم شگفت‌زده شدم” گفت: البته از چنین سعادتی خوشحالم و امیدوارم تا زمانی که در جهان هستم بتوانم با همان انرژی که در تمام طول عمر خود داشته‌ام خدمتگزار کودکان و نوجوانان و جامعه ادبیات باشم.

شهلا انتظاریان، نویسنده، مترجم و عضو شورای کتاب کودک در این جلسه با اشاره به دوستی و همکاری چندین‌ساله با ناهید معتمدی، علاقه‌مندی به آموختن و آموزش‌ دادن، خستگی‌ناپذیری و پیگیری امور تا حصول نتایج ارزشمند را از ویژگی‌های ناهید معتمدی برشمرد و گفت: حضور و استفاده از تجارب ایشان برای جوان‌ترها غنیمت است و ایشان هیچ‌وقت بازنشسته ادبیات کودک نخواهد شد.

فاطمه مرتضایی‌فر، عضو هیأت مدیره شورای کتاب کودک نیز در این مراسم با اشاره به زوایای مختلف شخصیتی ناهید معتمدی و حدود ۳۰ سال همکاری با او افزود: انجام کارهای داوطلبانه، فعالیت مختلف در بخش‌های گوناگون شورا، حضور پررنگ در بخش ادبیات کودک شورای کتاب، دبیری برگزاری مراسم بزرگداشت عباس یمینی‌شریف در سال ۸۵، دبیری برگزاری همایش مولانا و ادبیات کودک در سال ۸۶، حضور چندین‌ساله در کمیته‌های بررسی و نقد و پژوهش و جوایز داستان، همکاری‌های مطبوعاتی و ترجمه حدود ۱۰ کتاب برای کودکان بخشی از فعالیت‌های خانم معتمدی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است.

منوچهر سلیمی، نویسنده، محقق و گردآورنده افسانه‌های قدیمی، دیگر عضو پیشکسوت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بود که در این مراسم از فعالیت‌های او تقدیر شد. او ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم، از فعالیت‌های خود در عرصه ادبیات کودک سخن گفت.

افشاری، نویسنده و فعال در حوزه میراث فرهنگی از دیگر حاضران در این جلسه، پژوهش در زمینه تشابه افسانه‌های ایرانی و خارجی، همکاری با مطبوعاتی چون نشریه توفیق، همراهی با ملک‌الشعرای بهار در اقدامات فرهنگی و پژوهشی، تألیف هفت جلد کتاب افسانه‌های ایران و شش جلد کتاب قصه برای کودکان را برخی از خدمات ارزنده منوچهر سلیمی در جامعه ادبیات کشور عنوان و اظهار کرد: در جایی که نهادهای اصلی وظایف خود را در زمینه پاسداشت این‌گونه خدمات ارزشمند انجام نمی‌دهند، برگزاری این جلسه از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اقدام شایسته و ارزنده‌ای است.

بتول مؤمن با نام هنری آذرمهر عضو دیگر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بود که در این نشست از زحمات و خدمات او در عرصه ادبیات قدردانی شد. او ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه یکی از شعرهایش را برای حاضران خواند.

جامی‌پور، نویسنده و فرزند بتول مؤمن نیز در این جلسه با اشاره به دوستی و همسایگی این نویسنده با فروغ فرخزاد در شهر اهواز و تأثیرپذیری مؤمن از آزاداندیشی فروغ طی دهه‌های ۳۰ و ۴۰، عرضه بیش از ۲۰ عنوان کتاب به بازار نشر از جمله «سیلاب»، «ضرب‌المثل‌های دزفولی»، «گل‌های بهاری»، «زهره و خورشید» و «کوسه و بلمچی» را از دستاوردهای ادبی او برشمرد.

در میانه این جلسه ویدویی کوتاه از فعالیت‌های هر سه پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان برای حاضران نمایش داده شد.

اهدای لوح سپاس و هدیه‌ای از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

 

در این نشست برخی از حاضران نیز به خواندن شعرهای خود در وصف پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان پرداختند.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار