موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
209559
۳۰ آبان ۱۳۹۸

سینمای کودک؛ اسیر بی‌تدبیری در نظام اکران/ «اکران مدارس» جایگزین فیلم دیدن با خانواده نشود

اکران همزمان سه فیلم در سینمای کودک و نوجوان که بیشتر در سانس‌های صبح و ظهر صورت گرفته، نوعی بی‌تدبیری در نظام اکران است.

به گزارش کودک پرس ، سینمای ایران در هفته‌ای که گذشت روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت. تعطیلی برخی سالن‌ها و پردیس‌های سینمایی در تهران و شهرهای بزرگ به خاطر وقوع آشوب‌های خیابانی در کنار بارندگی و سرمای هوا باعث ریزش شدید مخاطبان شد. به همین دلیل چشم امید سینماداران و اهالی سینما به دو روز پایانی هفته است تا شاید حضور تماشاگران در سالن‌های سینما بتواند اندکی گرمابخش گیشه‌های سرد این روزهای سینما باشد.

در پی وقوع چنن وضعیتی بود که شورای عالی اکران روز گذشته (سه‌شنبه ۲۸ آبان) تصمیم گرفت با توجه به اتفاقات اخیر، اکران فیلم‌های روی پرده را به مدت یک هفته تمدیدکند.

با نگاهی به ترکیب اکران فیلم‌های روی پرده درمی‌یابیم که همچون هفته گذشته شاهد تنوع نسبی گونه‌های سینمایی هستیم. اگر از فقدان گونه‌های همیشه غایب در سینمای ایران (علمی، تخیلی، اقتباسی، فانتزی، ورزشی و…) چشم‌پوشی کنیم می توان نمره‌ای قابل قبول و نه ایده‌آلی به تنوع ژانر در اکران داد موضوعی که پیش از این در گفتگو با کارشناسان نیز به آن پرداخته شد. اما در کنار این ویژگی مثبت نباید از موضوع مهم دیگری نیز غافل شد که به نظر می‌رسد علاوه بر معضل همیشگی کمبود سالن‌های سینما، به بی‌تدبیری متولیان اکران نیز باز می‌گردد.

شورای عالی اکران و شورای صنفی نمایش به عنوان دو متولی اصلی اکران فیلم‌های سینمایی موظف شده‌اند تا با اتخاذ تدابیر ویژه از گونه‌های آسیب‌پذیر سینمایی و از جمله سینمای کودک حمایت کنند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها که مدتی است در این زمینه اعمال می‌شود، الزام به اختصاص نوبت اکران به حداقل یکی از فیلم‌های کودکان و نوجوانان در هر دوره اکران است.

این اتفاق اگر چه یک سیاست ساده و حداقلی است اما تا اندازه‌ای توانسته به این بخش مهم و با سابقه اما به حاشیه رفته سینمای ایران کمک کند.اما آن چه در این روزها بر پرده‌های سینما می‌بینیم مصداق «از قضا سرکنگبین صفرا فزود» است. سه فیلم منطقه «پرواز ممنوع»، «تورنا۲» و «بنیامین» که در قالب‌ها و مضامین مختلف برای مخاطبان کودک و نوجوان به طور همزمان روی پرده هستند.

«منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی حامد بامروت‌نژاد عنوان فیلمی است که از شامگاه چهارشنبه پانزدهم آبان‌ماه اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرده است. البته به گفته سازندگان «منطقه پرواز ممنوع»، مخاطبان اصلی این فیلم بیشتر در بازه سنی ۸ تا ۱۵ سال تعریف می‌شود و می‌توان آن را از معدود آثار سینمایی برای مخاطبان نوجوان دانست اما در مجموع در گونه سینمای کودک تعریف نمی‌شود.

 

 

این فیلم روایتگر داستان سه نوجوان است که در حین آماده‌‌شدن برای مسابقه ساخت پهپاد، با پیدا‌شدن یک یوزپلنگ در حوالی محل زندگیشان، وارد مسائل و درگیری‌های مختلف و مهیجی می‌شوند. با این حال موضوعاتی همچون مدافعان حرم، فعالیت‌های علمی دانش‌آموزان، دستاوردهای علمی، فناوری و نظامی کشور و سایر موضوعات راهبردی نیز در بستر یک داستان جذاب و پرکشش برای مخاطبان به تصویر کشیده می‌شود.

هادی حجازی‌فر، محمد فیلی، متین‌پاکزاد، متین کرمانی، علیرضا اکبری، علی ذکریایی، زین‌العابدین تقی‌پور و بهار نوحیان از جمله بازیگران فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» هستند.

این فیلم اردیبهشت امسال در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز به نمایش درآمد. «منطقه پرواز ممنوع» در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز که شهریورماه امسال در اصفهان برگزار شد، مورد استقبال گسترده مخاطبان و به‌ویژه نوجوانان و خانواده‌های آنان قرار گرفت؛ به گونه‌ای که در اولین روز نمایش به سه سانس فوق‌العاده رسید و در ادامه نیز در اصفهان و سایر شهرهایی که میزبان فیلم‌های جشنواره بودند در ۱۴ سانس فوق‌العاده روی پرده رفت.در نهایت نیز به عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره انتخاب شد ضمن این که علیرضا اکبری برای بازی در این فیلم پروانه زرین بهترین بازیگری را از آن خود کرد.

منطقه پرواز ممنوع تا امروز با ۶۰ هزار مخاطب، ۴۰۰ میلیون تومان فروش داشته است. این در حالی است که کارگردان این اثر در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری آنا عنوان کرد که به خاطر فروش گسترده بلیت با تخفیف‌های بالا به ویژه در شهرستان‌ها، تعداد مخاطبان و آمار فروش این فیلم نسبت منطقی ندارد.

بر این اساس، اگرتمام بلیت های «منطقه پرواز ممنوع» به صورت تمام‌بها عرضه می‌شد این فیلم اکنون با فروشی نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان مواجه بود. آن‌گونه که داسارگر عنوان کرده است اغلب پردیس‌های سینمایی در هفته‌های ابتدایی از اختصاص سانس بعدازظهر به این فیلم خودداری می‌کردند که سرانجام با رایزنی‌های فراوان تهیه کننده، بخشی از سانس‌های پردیس‌های سینمایی در تهران و شهرهای بزرگ به صورت محدود در اختیار این فیلم قرار گرفت.

انیمیشن «بینامین» به کارگردانی حسین عنایتی و تهیه‌کنندگی مصطفی حسن آبادی نیز که سال گذشته در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، هم پس از دو هفته از آغاز اکران به رقم ۲۲۰ میلیون تومان فروش رسیده است.

 

 

در خلاصه این فیلم آمده است: خرابکاری‌ آشر، دوست بامزه اما دست و پا چلفتی بنیامین باعث اسارت مادر بنیامین توسط سربازان پادشاه می‌شود. بنیامین تصمیم می‌گیرد برای نجات مادرش به سفری پرخطر برود و این سرآغازی است برای ماجراهای پرفراز و نشیب بنیامین و آشر».

چنگیز جلیلوند، ناصر طهماسب، اکبر منانی، سعید مظفری، مریم شیرزاد، تینا هاشمی، آرزو آفری گویندگان این اثر هستند که بیشتر برای مخاطبانی در بازه سنی ۴ تا ۸ سال تولید شده است.

«تورنا۲» فیلمی برای کودکان و نوجوانان در قالب فانتزی است به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید جواد هاشمی و با بازی اکبر عبدی، کامران تفتی، بهنوش بختیاری، الناز حبیبی، ارسلان قاسمی، عباس جمشیدی، وحید نفر، امیر رونقی، راستین عزیزپور، امیررضا احمدی، محمدمهدی ایرانی و نگار نافذ است.

فیلم داستان پروفسوری را روایت می‌کند که موفق به ساخت یک رستوران شده است. رستورانی که در نهایت به یک سفینه تبدیل می‌شود. حال با ورود چهار نوجوان به قصه و با شیطنت آنان، این سفینه مقداری زودتر از موعد به پرواز درمی‌آید. سفینه در نهایت به فضا رفته و در یک سرزمین ناشناخته فرود می‌آید.

 

 

علاوه بر اکران همزمان سه فیلم که روی میزان استقبال تأثیرمنفی دارد،اغلب سانس‌های اختصاص داده شده به این فیلم‌ها هم مربوط به نوبت صبح و ظهر است و تنها در چند پردیس سینمایی یک سانس بعداز ظهر به آن داده شده است. البته بخشی از این وضعیت طبیعی است و به اقتضای اکران ویژه مدارس در نوبت صبح است، اما نباید از ضرورت حضور کودکان و نوجوانان به همراه خانواده‌ها و پیامدهای مثبت آن غافل شد.وضعیتی که با اختصاص سانس‌های شبانه (ساعت ۱۸ به بعد) به چنین فیلم‌هایی عملی خواهد شد.

متأسفانه باید گفت در نگاه سودمحور و منفعت‌طلبانه حاکم بر سینمای کشور، این توقع که این سه فیلم امکان و فرصت بیشتر و بهتری در نظام اکران داشته باشند به زیاده‌خواهی تعبیر می‌شود. فیلم‌هایی که در قالب و مضامین متنوع برای مخاطب کودک و نوجوان تولید شده است و تماشای آن در سالن‌های استاندارد سینما به همراه اعضای خانواده می‌تواند تجربه‌‍‌ای ماندگار و البته همراه با آورده‌های تربیتی برای کودکان و نوجوانان باشد.

 

 

 

منبع: آنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار