موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
209467
۲۸ آبان ۱۳۹۸

گزارشی از پایان مسابقه داستان‌نویسی «افسانه‌ها»

در مراسم پایانی پنجمین دوره‌ مسابقه‌ داستان‌نویسی «افسانه‌ها»، برگزیدگان این مسابقه معرفی شدند.

به گزارش کودک پرس ، بر اساس خبر رسیده، مراسم پایانی پنجمین دوره‌ مسابقه‌ داستان‌نویسی «افسانه‌ها» توسط کانون افسانه‌ها با حضور جمعی از نویسندگان، مترجمان، محققان و دوستداران «ادبیات گمانه‌زن» در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

مسابقه‌ داستان‌نویسی «افسانه‌ها» که از سال ۱۳۹۰ با ابتکار اعضای سایت افسانه‌ها آغاز شد، امسال با شرکت ۵۸۰ اثر از ۳۲۰ نویسنده در سه بخش اصلی فانتزی، علمی تخیلی و وحشت و همچنین در سه بخش جنبی تصویرگری، نمایشنامه‌نویسی و نویسنده‌ نوجوان برگزار شد که در دو بخش آثار شایسته‌ تقدیر و آثار برگزیده از نویسندگان منتخب تقدیر شد. همچنین امسال با توجه به اضافه‌شدن بخش جنبی تصویرگری، انستیتو ملی بازی‌سازی رایانه‌ای به برگزیدگان این بخش، یک‌ دوره‌ آموزش رایگان در این انستیتو هدیه داد.

در  مراسم پایانی مسابقه داستان‌نویسی «افسانه‌ها» پوریا مقدم، دبیر پنجمین دوره‌ این مسابقه به بیان ریزجزئیات شرکت‌کنندگان و آثار راه‌یافته به هر مرحله پرداخت و همچنین نحوه‌ داوری هر مرحله را توضیح داد. تعدادی از نویسندگان و مترجمان ادبیات ژانری کشور به عنوان داوران مراحل نهایی این جشنواره حضور داشتند که از میان آن‌ها می‌توان به احسان رضایی، محمدرضا شمس، مصطفی رحماندوست، سعید سیمرغ، رویا خوشنویس و ضحی کاظمی اشاره کرد.

 

در این مسابقه محمدمتین وحیدی با اثر «تا به قاف» به عنوان شایسته‌ تقدیر و مینو ربیعی با اثر «دوباره مرگ و دختر جوان» به عنوان برگزیده‌ بخش نویسنده‌ نوجوان معرفی شدند.

در ادامه برندگان ژانر علمی تخیلی به روی صحنه آمدند. در شاخه‌ بهترین داستان کوتاه علمی تخیلی، آرمین ریاضی با اثر «استراحت مطلق» و سورن کریمی با اثر «ژنراتوری که فریاد کشید» و همچنین لیلا کارزند با اثر «نویسنده‌ منزوی» به عنوان شایسته‌ تقدیر معرفی شدند. محمد سرابی هم با اثر «دروازه فولاد» به عنوان برگزیده‌ معرفی شد.

در شاخه‌ بهترین داستان بلند علمی تخیلی نیز هیئت داوران هیچ اثری را به عنوان برگزیده انتخاب نکرد و زهره فرهادی با اثر «این رویا نیست» و علیرضا برازنده‌نژاد با اثر «دریاچه» به عنوان شایسته‌ تقدیر معرفی شدند.

در ادامه این مراسم نیما کهندانی، موسس کانون «افسانه‌ها» به بیان توضیحاتی درباره مسابقه‌ «افسانه‌ها»، اعضای آن و همچنین نکاتی درباره وقفه‌ بین دوره‌ چهارم مسابقه و این دوره پرداخت.

 

سپس برگزیدگان در شاخه‌ جنبی تصویرگری معرفی شدند: نگین کاظمی، فاطمه زمانه‌رو و مبین اسلامیه به عنوان تصویرگران شایسته‌ تقدیر انتخاب شدند. هانیه منصوری نیز با اثر «زال و سیمرغ» به عنوان تصویرگر برگزیده انتخاب شد.

سپس نوبت به اهدای جوایز ژانر فانتزی رسید. این بخش که بیشترین آمار شرکت‌کنندگان را داشت، با معرفی شاخه‌ بهترین داستان کوتاه فانتزی آغاز شد که بصیر صمیمی نویسنده‌ اثر «سایه‌ سرو» و رویا زنده‌بودی نویسنده‌ اثر «دی‌زنگرو ماه وِلکا» به عنوان شایسته‌ تقدیر معرفی شدند. جایزه‌ اثر برگزیده‌ این بخش به سارا خیابانچیان نویسنده‌ اثر «داستان یک استراحت بیست‌وچهارساعته» رسید.

در شاخه‌ بهترین داستان بلند فانتزی نیز یگانه مزینانی نویسنده‌ «کافه‌ای در ناکجا» و مهریماه رمضانی نویسنده‌ «شیطان دِه» تندیس آثار شایسته‌ تقدیر را دریافت کردند. جایزه برگزیده‌ بهترین داستان بلند فانتزی به ناهید عارفی، نویسنده‌ افغان با داستان «هزارتو جلد اول از مجموعه‌ی تاج» رسید.

 

در بخش فیلم‌نامه و نمایشنامه گلزار رضوی نویسنده‌ «خانه‌ شاتوتی» و سعید محمدی‌وشکی نویسنده‌ «رستوران» شایسته‌ تقدیر شدند. نغمه تفلیسی هم با فیلم‌نامه‌ «شب سفید» برگزیده‌ این بخش معرفی شد.

در پایان مراسم که با معرفی بهترین‌های ژانر وحشت همراه بود، در بخش بهترین داستان کوتاه وحشت محمدسعید احمدزاده نویسنده‌ اثر «صبح شب‌گیر» به عنوان شایسته‌ تقدیر انتخاب و محمد اسعدی نویسنده‌ داستان «کافه مینیمال» برگزیده‌ معرفی شد.

در بخش بهترین داستان بلند وحشت هیئت داوران اثری را به عنوان اثر شایسته‌ تقدیر تشخیص نداد و تندیس اثر برگزیده‌ این بخش به بهزاد قدیمی نویسنده‌ داستان «شکست حصر» رسید.

در پنجمین دوره‌ مسابقه‌ «افسانه‌ها» بسیاری از نویسندگان نوقلم از شهرهای مختلف ایران شرکت کردند به صورتی که بسیاری از برندگان بخش‌های مختلف ساکن شهرهایی غیر از تهران بودند و به صورت غیرحضوری جایزه‌شان را دریافت کردند.

 

متن سخنانِ احسان رضایی، سرداور بخش اصلی مسابقه نیز به شرح زیر است:

«در ایام قدیم رسم بود که شب‌های طولانی زمستان را با جمع شدن دور هم و علم کردن کرسی و نشستن پای نقل بزرگترها که کتاب «شاهنامه» یا داستان‌هایی مثل «حسین کرد شبستری» می‌خواندند کوتاه کنند. روزهای بلند تابستان را هم در پای آب روان و سایه درختان به همین منوال می گذراندند. جمع‌ها و گروه‌هایی که ضمن گپ و گفت‌های دیگر حواسشان به قصه و قصه گفتن و کتابخوانی هم بود. آن‌قدر هم در این کار جدیت داشتند که به همدیگر سفارش می‌کردند مثلاً «امیر ارسلان نامدار» را تا آخر نخوانند که سرگردان می‌شوند، یعنی که حواستان باشد این جمعی که حول محور داستان و ادبیات شکل گرفته جای دلهای عزیز است، به هم برمزنید. سنت جمع و انجمن شدن برای منظورهای ادبی، یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های اجتماعی ماست که در طول هزار سال گذشته باعث زنده نگه داشتن ادبیات فارسی بوده. خوشحالم که امروز هم در جمع یکی از این گروه‌های مردمی علاقه‌مند به ادبیات هستم و خوشحال‌تر اینکه مسابقات داستان‌نویسی افسانه‌ها بعد از گذشت وقفه‌ای دوباره از سر گرفته شده و به خانه پنجم خود رسیده.

در این دوره از مسابقه افسانه‌ها، ۳۲۰ نفر با ۶۴۳ اثر شرکت کردند که در سه مرحله داوری صورت گرفت. ۱۷۲ اثر در مرحله مقدماتی و ۲۳۱ اثر در مرحله میانی حذف شدند تا در مرحله نهایی، ۱۴۰ اثر در سه بخش اصلی و سه بخش جنبی توسط داورانی که افتخار همکاری با آنها را داشتم، مورد بررسی قرار گیرد.

در میان سه رشته اصلی مسابقه، یعنی داستان‌نویسی در ژانرهای فانتزی، علمی-تخیلی و وحشت، در گروه داستان‌های فانتزی آثار بهتر و قوی‌تری را شاهد بودیم که مسلماً به دلیل شناخت بهتر از این ژانر و معرفی نمونه‌های بیشتری از آثار این گروه در بازار نشر ماست. در هر سه گروه اما میزان ارجاع به فضاهای بومی و سنت‌های داستانی ایرانی اندک بود و شایسته است که نویسندگان جوان توجه بیشتری به این فضاها داشته باشند. از همه نویسندگانی که آثار خود را به این دوره از مسابقه فرستادند و نیز از همه استادان گرامی که ما را در امر داوری آثار ارسالی یاری دادند سپاسگزارم.

 

خوشحالم که مسئولیت داوری این دوره از مسابقات افسانه‌ها را برعهده داشتم و توانستم تعداد بیشتری از آثار نویسندگان جوان و آتیه ادبیات داستانی ایران را بخوانم. از بخت شکر دارم و از روزگار هم.»

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار