موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
208992
۱۹ آبان ۱۳۹۸

قدرت قصه‌پردازی و ضعف تکنیک؛ تفاوت تئاتر کودک ایران با آثار جهانی

محسن پورقاسمی کارگردان نمایش «بالتازار» که با این اثر در بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارد، قدرت در قصه‌پردازی و ضعف‌های تکنیکی را دو عامل اصلی تفاوت نمایش کودک و نوجوان ایران با نمونه‌های جهانی می‌داند.

به گزارش کودک پرس ، محسن پورقاسمی درباره مقایسه جشنواره های تئاتری کشورمان با رویدادهای حوزه نمایش در عرصه بین‌الملل ضمن اشاره به تجربه حضورش در جشنواره های هنرهای نمایشی در ایران و برخی از کشورهای صاحب تئاتر مانند آلمان گفت: باید پذیرفت جشنواره های بین المللی در خارج از کشورمان از لحاظ امکانات و سخت افزار از ما جلوتر هستند. تماشاخانه های کشورهای صاحب تئاتر با سالن های ما قابل قیاس نیست.

وی ادامه داد: امکانات و سخت افزارهای کشورهای صاحب نام در عرصه نمایش از استانداردبودن تالارها گرفته تا امکانات فنی تولید آثار تئاتری مانند ابزارهای مدرن نور، صدا و صحنه در قیاس با امکانات سالن های نمایشی ما بسیار پیشرفته تر و به روزآمدتر است.

این مدرس تئاتر یادآور شد: اما از این نکته نیز نباید غافل شد که مهمترین ویژگی هنرمندان ایرانی متوجه این اصل است که آنها همواره محدودیت ها را به فرصت تبدیل می کنند. به همین سبب است که شاهدیم تولیدات هنری هنرمندان کشورمان در تمامی عرصه ها از جمله تئاتر قابلیت رقابت با آثار جهانی را دارا هستند.

جاذبه قصه‌های ایرانی برای مخاطبان جهانی

پورقاسمی با اشاره به مهمترین امتیاز نمایش‌های کودک و نوجوان کشورمان تصریح کرد: ویژگی مهمی که در تئاتر ما وجود دارد و اصلی ترین تفاوت درام ایرانی با نمونه های جهانی را به خصوص در عرصه تئاتر کودک و نوجوان در قیاس با آثار جهانی رقم می زند به سنت کهن و عمیق قصه گویی فرهنگ ایرانی باز می گردد.

نمایش های کودک و نوجوان ایرانی در روایت و قصه گویی بسیار جلوتر از نمونه های جهانی است. ما به لحاظ ادبیات داستانی، سنت روایت شفاهی و غنا و عمق قصه‌های‌مان بسیار جلوتر از کشورهای غربی هستیم. درست به همین سبب است که مخاطبان بین المللی علاقه زیادی به پیگیری قصه های ایرانی دارند و همواره از فضای قصه های ما استقبال می کنند.

به گفته پورقاسمی اما در نقطه مقابل این ویژگی قدرتمند، تئاتر ایران در همه شاخه ها از جمله نمایش های کودک و نوجوان به لحاظ تکنیک و شیوه های متنوع تولید درام نسبت به آثار جهانی ضعیف تر است. دلیل این مهم از یک سو به کمبود امکانات سخت افزاری و از سوی دیگر عدم روزآمدی دانش و علم هنرهای نمایشی کشورمان نسبت به کشورهای صاحب تئاتر بازمی گردد.

زندگی ماشینی و فضای مجازی، دوست داشتن را بین انسان‌ها کمرنگ کردند

پورقاسمی که با نمایش بالتازار در بخش کودک جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارد، درباره داستان این نمایش گفت: بالتازار روایت کننده قصه پسربچه ای است که با دوست خیالی خود دنبال نیمه گمشده عقلش می گردد.

وی نیمه گمشده ای که پسربچه به دنبال آن است را محبت و دوست داشتن دانست و تاکید کرد: تم اصلی این نمایش بر اساس ارزش و جایگاه دوست داشتن، محبت کردن و مهربانی استوار شده است. در حقیقت آن نیمه گمشده و مجهول همان عشق، محبت و دوستی است.

کارگردان نمایش بالتازار درباره دلایل انتخاب این تم برای بچه ها خاطرنشان کرد: معتقدم یکی از مهمترین مشکلات و آسیب های مهم جامعه امروز ما فراموش کردن ارزش و جایگاه دوست داشتن و محبت در ارتباط میان انسان هاست. زندگی مدرن و همراهی ما با فضای ماشینی، مجازی و دیجیتالی باعث شده تا ارتباط میان انسان ها بسیار کمتر از گذشته شود و همین عامل به کمرنگ شدن محبت، مهربانی و دوست داشتن میان افراد جامعه منتج شده است.

ریشه بسیاری از ناملایمات، تنش های عصبی و افزایش درگیری ها میان انسان های جامعه مدرن به زندگی بسته و محدود شده آنها به فضای مجازی، کمرنگ شدن ارتباطات انسانی و به فراموشی سپردن جادوی محبت و دوست داشتن ها باز می گردد.

دلیل اهمیت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

این کارگردان درباره تکنیک نمایش خود توضیح داد: نمایش بالتازار اثری ترکیبی است. در این نمایش نقش بازیگر اصلی را پسربچه ای شش ساله بر عهده دارد و باقی شخصیت های نمایشی، عروسک ها هستند که به شکل های مختلف عروسک میله ای، عروسک تن پوش و دیگر گونه ها در صحنه حضور پیدا می کنند.

پورقاسمی که در ادوار مختلف جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور داشته است، یکی از اصلی ترین دلایل ارتقای سطح تولیدات تئاتری هنرمندان این استان را برگزاری این رویداد بین المللی دانست و تصریح کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان در طی این سال ها نه تنها توانسته مخاطبان خود را شناسایی کند که موجبات آشنایی عموم مردم این استان با هنر نمایش را نیز سبب شده است.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیری مجید قناد با شعار کودک، تئاتر، طبیعت از ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸ در همدان در حال برگزاری است.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار