موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
206690
۰۸ مهر ۱۳۹۸

دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان به خوبی تبیین نشده است

تبیین ارزش‌ها و حماسه‌های دفاع مقدس و انتقال این آموزه‌ها به نسل جدید جهاد بزرگ است که با توجه به هجمه‌های فرهنگی به نسل جوان و نوجوان به نظر می‌رسد اقدامات صورت گرفته فقط در حد ساخت یک خاکریز بوده است.

به گزارش کودک پرس ، هر چند این روزها عبارت کلیشه ای “انتقال آموزه های دفاع مقدس” بسیار به گوش می خورد اما با کنکاش در حوزه های نشر، فیلم و انیمیشن، روایتگری و ارتباط رو در رو در عرصه دفاع مقدس با این واقعیت روبرو می شویم که پشت خاکریز تبیین ارزش‌های دفاع مقدس اوضاع قابل قبول نیست و ارتباط با مخاطب کودک ونوجوان چنان که باید و شاید برقرار نشده است.

 

راهبرد تربیت روایتگران جوان

رئیس هیات مدیره موسسه مردم‌ نهاد انجمن راویان فتح رضوی در باره تبلیغ چهره به چهره دفاع مقدس به خبرنگار ایرنا گفت: ۷۰۰ راوی فعال حوزه دفاع مقدس در خراسان رضوی در این موسسه ساماندهی شده اند.

عباس آرانیان شمار راویان زن این انجمن را نیز ۱۰ نفر اعلام کرد و افزود: این تعداد اغلب همسران و خواهران شهدای مدافع حرم هستد که با این انجمن همکاری دارند و راهبرد بلند مدت این موسسه مردم‌ نهاد، تربیت هفت هزار طلبه و دانشجوی آموزش دیده در زمینه روایتگری دفاع مقدس است.

وی بر لزوم ایجاد ارتباط آموزشی با کودکان و نوجوانان در زمینه روایت رویدادهای دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: تربیت روایتگران جوان در این راستا انجام می شود و باید به این نکته توجه داشت که روایتگری در قالب های قدیمی مبتنی بر بیان شفاهی، اقدامی کارگشا نیست و می‌بایست در این حوزه از امکانات، تصاویر متحرک، آهنگ‌ های مخصوص و پرده خوانی‌ های ویژه کودکان و نوجوانان نیز بهره گرفت.

رئیس هیات مدیره انجمن راویان فتح رضوی همچنین به مشکلات مالی سازمان‌ های مردم‌ نهاد اشاره کرد و افزود: تامین اقلام و امکانات تبلیغی نیازمند حمایت است و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه اعزام راوی به مناطق جنگی، ارائه امکانات و اقامت راویان و موارد مشابه ما را حمایت کرده است.

آرانیان اظهار داشت: در روزهای گرامیداشت هفته دفاع مقدس، این موسسه روزانه تا ۵۰ روایتگر را برای اجرای برنامه به مراکز آموزشی، نهادها و اداره ها در کلانشهر مشهد اعزام می کند که بخش عمده آنها به مدارس و مراکز آموزشی اعزام می شوند از این رو توجه به جوان گرایی و تربیت روایتگران جوان اهمیت یافته است.

سهم ناچیز دفاع مقدس در بازار نشر

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم گفت: ۳۹ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس طی نیمه نخست امسال در خراسان رضوی مجوز انتشار گرفته است.

افشین تحفه گر افزود: طی این مدت در مجموع هزار و ۲۰۲ عنوان کتاب در موضوعات مختلف مجوز نشر گرفتند که نشان دهنده سهم نامناسب کتاب‌های با موضوع دفاع مقدس در این زمینه است.

وی ادامه داد: انتشار کتاب در حوزه فعالیت بخش خصوصی است و این فعالان نیز متناسب با شرایط بازار عمل می کنند.

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به ماندگاری آثار مکتوب منتشر شده در حوزه ایثار و شهادت اشاره کرد و گفت: فعالیت ناشران دولتی در این عرصه می تواند در حوزه الگوسازی و نمونه‌ سازی یاریگر این عرصه باشد اما فعالیت اصلی مانند دیگر حوزه های نشر کتاب بر دوش ناشران خصوصی است که متناسب با بازار و ذائقه خواننده رفتار می کنند.

تحفه گر به رتبه نخست و دوم کتاب‌های کمک درسی و کودک و نوجوان در مجوزهای صادر شده نشر کتاب در خراسان رضوی  اشاره کرد و افزود: سهم یاد شده بیانگر رغبت مردم و جذابیت‌های موجود دربازار است و در راستای افزایش سهم دفاع مقدس در حوزه کتاب باید ناشران بخش خصوصی حمایت شوند.

 

ابتکار انتشار رمان نوجوان

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی نیز گفت: فعالیت های نشر این کانون در تهران متمرکز است و از ابتدای دهه ۹۰ این مجموعه با روی آوردن به تدوین مجموعه رمان نوجوان، آثار خوب و متعددی در عرصه دفاع مقدس تولید نمود.

محبوبه بزم آرا افزود: رمان “هستی” با محوریت شخصیت یک دختر بچه در دوران جنگ تحمیلی به قلم فرهاد حسن زاده از آثار شاخص و پرطرفداری بود که تا مدت ها مدام به مخاطبان این کانون امانت داده می شد.

وی اظهار داشت: “گردان قاطرچی ها” به نویسندگی داوود امیریان و با فضایی طنزآلود و “هیچکس جراتش را ندارد” به قلم حمید رضا شاه آبادی از دیگر آثار شاخص تولید شده در این انتشارات دولتی است که در حوزه رمان نوجوان منتشر شده و با اقبال خوبی مواجه گردید.

وی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان نیز در راستای نقد آثار ادبی دفاع مقدس به صورت مداوم جلسات نقد کتاب با حضور نویسندگان و مخاطبان این آثار که اغلب نوجوان هستند برگزار می کند.

 

پویانمایی کودک و نوجوان قربانی رئالیسم

فعالیت ها در حوزه فیلم و بویژه پویانمایی بیشتر متاثر از تولیدات تلویزیون است و در خراسان رضوی هم فعالیت ها در این بخش به نسبت با سابقه است.

کارگردان ۲ مجموعه پویانمایی شهید صیاد شیرازی و شهید کاوه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ماهیت انیمیشن و مخاطب کودک و نوجوان آن به گونه ای است که باید در فضای فانتزی و خیال انگیز ساخته شود اما آثار ساخته شده بویژه در موضوع دفاع مقدس از این فضا فاصله دارد.

محمود رضا سلطان پور افزود: تهیه کنندگان با هراس و دلهره در جهت دریافت مجوز ساخت این قبیل آثار به مستقیم گویی و شعارگویی و فضای رئال روی می آورند.

وی اظهار داشت: به خاطر همین رویکرد که از سوی سازندگان آثار انیمیشن دنبال می شود، این محصولات به سوی فضای کم چالش تر می روند و در نهایت اثر پویانمایی که ممکن است در ژانر دفاع مقدس باشد جذابیت خود را برای مخاطب کودک و نوجوان از دست می دهد.

این کارگردان با سابقه پویانمایی گفت: اکنون وضعیت بهتر شده و رویکرد مدیران در زمینه انیمیشن تغییر کرده است اما درسال های گذشته نسل فیلمساز و انمیشن ساز با رویکردهای گذشته سوخته شدند.

وی ساخت پویانمایی در تلویزیون را جزو آثار پرهزینه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بودجه مانند گذشته نیست و صدا و سیما بیشتر به ساخت برنامه های ترکیبی و مسابقه ای با حامیان مالی روی آورده است و اگر به تازگی پخش سریال انیمیشن ایرانی جدید در تلویزیون آغاز می شود مربوط به پروژه های نیمه تمام و باقی مانده گذشته است که با تزریق بودجه به سرانجام رسیده است.

سلطان پور با اشاره به نبود بودجه دولتی برای انیمیشن اظهار داشت: انیماتورها و فعالان عرصه پویانمایی به بخش خصوصی روی آورده اند لذا با کاهش وابستگی آینده انیمیشن امیدوار کننده تر شده است و البته پویانمایی باید نگاهی به گیشه و مخاطب نیز داشته باشد.

لشکر پنج نصر، لشکر ۲۱ امام رضا (علیه‌السلام)، لشکر ویژه شهدای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و لشکر ۷۷ ارتش پیروز ثامن‌ الائمه (علیهم‌السلام) به همراه چندین تیپ و گروه مهندسی مستقل سپاه، ارتش و جهاد سازندگی، عمده‌ترین یگان های نظامی مدافع میهن اسلامی از خراسان در دوران دفاع مقدس بودند.

خراسان رضوی ۱۷ هزار و ۲۲۶ شهید، ۴۹ هزار و ۲۸۶ جانباز و سه هزار و ۳۹۶ آزاده در راه تحقق آرمان های انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرده است.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار