موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
203858
۰۴ شهریور ۱۳۹۸

نرم‌افزار جستجو در کتاب‌فروشی تخصصی کودک لازم است

مدیر خانه کتاب جم، مهم‌ترین مولفه کتاب‌فروشی تخصصی کودک را وجود کتاب‌فروش متخصص می‌داند و معتقد است می‌توان در این کتاب‌فروشی از نرم‌افزار جستجوی کتاب وبژه کودکان استفاده کرد.

به گزارش کودک پرس ، فاطمه واحدی، مدیرخانه کتاب جم درباره معیار‌ و مولفه‌های تعریف کتاب‌فروشی تخصصی کودک بیان کرد: نخستین معیار شناسایی کتاب‌فروشی تخصصی کودک، فیزیک متفاوت کتاب‌فروشی است که شامل وضعیت قفسه‌ها و نوع چیدمان کتاب‌ها می‌شود؛ به‌عبارت دیگر کتاب‌ها باید از رخ چیده شود تا شرایط بهتری برای انتخاب مخاطب مهیا شود.

برای انتخاب کتاب باید زمان گذاشت 
وی ادامه داد: باید توجه داشت علاوه بر عرضه کتاب، مکانی برای نشستن و مطالعه کودک در نظر گرفته شود؛ همچنین قفسه‌ها متناسب با قد و قواره مخاطب باشد. پیش‌بینی بخش معرفی کتاب با المان‌های جذاب نیز در جذب مخاطب، تاثیر‌گذار خواهد بود.

واحدی با اشاره به اهمیت انتخاب کتاب‌ها برای عرضه در کتاب‌فروشی کودک افزود: لزوما نباید بر عرضه کتاب‌ ناشران معروف در کتاب‌فروشی تخصصی تمرکز کرد. در جریان انتخاب کتاب باید زمان قابل‌توجهی را صرف کرد تا از ابعاد مختلف از‌جمله محتوا و تصویری‌سازی و قطع کتاب، کتاب با کیفیت انتخاب شود.

مدیر خانه کتاب جم ر با بیان این مطلب که می‌توان خدمات کتاب‌فروشی بزرگسالان را برای کودکان شبیه‌سازی و متناسب‌سازی کرد، گفت: یکی از اقدامات در کتاب‌فروشی تخصصی کودک، طراحی نرم‌افزا جستجوی کتاب است؛ هرچند این قابلیت در کتاب‌‌فروشی‌های ما وجود ندارد. این نرم‌افزار که کاربرد ساده‌ای دارد فقط با یک کلیک، خلاصه صوتی جذابی از کتاب را ارائه و  مخاطب را به خرید ترغیب و تشویق می‌کند.

واحدی ادامه داد: فروشنده ماهر و مسلط و آشنا با کتاب‌های کودک یکی دیگر از مولفه‌های مهم در کتاب‌‌فروشی تخصصی کودک است. به‌عنوان کتاب‌فروش بار‌ها توصیه کرده‌ام، فروشنده‌ها در پاسخ به مخاطب خود، روی پا نشسته و هم‌قد کودک پاسخگوی پرسش او باشند؛ علاوه براین فروشنده برای برقراری ارتباط صمیمی‌تر می‌تواند روی زمین و کنار کودک بنشیند و با او در برداشتن و تورق کتاب‌ها همراهی کند.

فروشنده کتاب‌فروشی کودک باید با کودک همراه باشد
وی با مقایسه رفتار فروشندگان کتاب‌فروشی‌ها تخصصی کودک در ایران و کشور‌های صاحب‌نام در این عرصه بیان کرد: همراهی نکردن فروشنده با مخاطب کودک از ضعف نظام کتاب‌فروشی‌های ماست در حالی‌که فروشندگان کتاب‌فروشی‌‌های تخصصی در کشور‌های پیشرو با کودک برای حرکت در فضای کتاب‌فروشی همراهی می‌کنند؛ حتی اگر کودک کتاب را در حین تورق پاره کند، فرصت خرید کتاب سالم بدون پرداخت هزینه وجود دارد.

واحدی افزود: حضور فروشنده متخصص از هر مولفه دیگری از کتاب‌فروشی تخصصی کودک مهم‌تر است و متاسفانه این مولفه وجود ندارد؛ به‌عبارت دیگر نیرو‌هایی در این عرصه فعالیت دارند که به نظر می‌رسد علاقه‌ای به ادبیات کودک ندارند. فروشنده‌ها باید کتاب‌های کودک را بخوانند.

مدیر خانه کتاب جم درباره لزوم ایجاد فضای بازی در کتاب‌‌فروشی‌ تخصصی کودک گفت: فضای بازی به مخاطب و والدین اجازه می‌دهد تا دقیق‌تر به انتخاب کتاب اقدام کنند؛ به‌عبارت دیگر این فضا زمینه‌ای برای کنترل انرژی کودک است.

تخصیص وام به علاقه‌مندان تاسیس کتاب‌فروشی تخصصی کودک
واحدی درباره امکان تاسیس کتاب‌فروشی تخصصی کودک با توجه به وضعیت اقتصادی صنعت نشر گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ها، یکی از راه‌های موثر، تخصیص اعتبار و وام‌ به علاقه‌مندان برای تاسیس کتاب‌فروشی‌های تخصصی ازجمله کتاب‌فروشی کودک است.

وی ادامه داد: اجاره ملک در شهر‌های مختلف از سوی نهاد‌های مربوط مانند شهرداری‌ها و حتی اجاره فضا در مجتمع‌های مسکونی با بهای پایین به علاقه‌مندان حوزه کتاب برای تاسیس کتاب‌فروشی‌ تخصصی کمک می‌کند.

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار