202967
۲۳ مرداد ۱۳۹۸

لزوم تولید محتوا در حوزه موضوعات ارزشی برای کودک و نوجوان

نویسنده کتاب «لایکم کن» گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد حوزه ادبیات کودک نیازمند تولید محتوا در حوزه کتاب‌های ارزشی است، وقتی کودکان از والدین و بزرگتر‌ها در خصوص هشت سال دفاع مقدس سوال می‌کنند نشان می‌دهد که کودکان کنجکاوی بسیاری دارند.

به گزارش کودک‌پرس ، مهناز فتاحی نویسنده کتاب کودک و نوجوان دفاع مقدس با اشاره به جایگاه ادبیات کودک و نوجوان در سال‌های اخیر گفت:  ادبیات کودک و نوجوان رشد خوبی را طی سال‌های اخیر تجربه کرده است. در گذشته شاهد رشد ادبیات در حوزه بزرگسالان بوده ایم، اما توجه به حوزه کودک و نوجوان طی سال‌های اخیر از روند چشمگیری برخوردار بوده به نحوی که هم اکنون شاهد ایجاد شاخه‌های مستقل به نام ادبیات کودکان هستیم.

وی روند رشد ادبیات کودکان را ارزیابی و ابراز کرد: کتاب‌های کودک در ابتدا بیشتر ترجمه بودند، اما سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های جهت توسعه کتاب‌های تالیفی رشد مناسبی را داشته به همین دلیل در حال حاضر شاهد رشد روز افزون کتاب‌های تالیف شده در حوزه کودک و نوجوان هستیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به نقاط ضعف حوزه ادبیات مقاومتی کودک و نوجوان بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد حوزه ادبیات کودک نیازمند تولید محتوا در حوزه کتاب‌های ارزشی است، وقتی کودکان از والدین و بزرگتر‌ها در خصوص هشت سال دفاع مقدس سوال می‌کنند نشان می‌دهد که کودکان کنجکاوی بسیاری دارند و برای فهم و شناسایی آنان در سطح مفاهیم از هم اکنون باید اقدام کرد، آشنا کردن این قشر با مفاهیم اولیه و رویداد‌های جنگ تحمیلی می‌تواند کنجکاوی آنان را پاسخ دهد.

این نویسنده به شاخه‌های دیگر در حوزه ادبیات کودک اشاره و اظهار کرد: در حوزه ادبیات کودک ما جای پرداختن به موضوعات مختلف بسیاری را داریم، علاقمندی و کمک به هم نوع برای کودکان یکی از مقوله‌هایی است که همواره مهجور مانده، البته این امر ساز و کار‌ها و اصول خاص خود را می‌طلبد و باید با توجه به مفاهیم خاص روانشناسی و دینی همراه باشد.

فتاحی تصریح کرد: تولید یک کتاب داستانی جالب و ارزشمند که بتواند محتوا‌ی گوناگونی را در خود جای دهد و هنجار‌های درست اجتماعی را برای کودکان درونی کند از جمله رویکرد‌هایی است که همواره باید مد نظر صاحب نظران در حوزه ادبیات کودک باشد.

 

 

منبع: میزان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار