موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
202870
۲۲ مرداد ۱۳۹۸

از تاثیر رفتار سلبریتی‌ها بر نوجوانان تا پخش آگهی در شبکه امید

گفت‌وگویی با مهدی سالم مدیر شبکه امید صورت گرفت که در اختیار شما مخاطبان گرامی قرار می‌گیرد.

به گزارش کودک‌پرس ، امید نام شبکه‌ای دوساله در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. بیستم اردیبهشت‌‎ماه سال 94 محمد سرشار به‌عنوان مدیر شبکه کودک و نوجوان انتخاب و مجموعه فعالیت‌ها برای راه‌اندازی این شبکه آغاز شد. در فروردین 95 پای شبکه امید به تلویزیون باز شد و براساس اظهارات مدیران شبکه کودک و نوجوان، کمبود بودجه مانع راه‌اندازی این شبکه تلویزیونی شده بود.

شبکه امید از راه رسید

دوم بهمن‌ماه 95 شبکه امید به‌عنوان یک شبکه مستقل معرفی شد و سیدمرتضی میرباقری معاون سیما در حکمی مهدی سالم را به سمت مدیر شبکه امید منصوب کرد. میرباقری با قدردانی از تلاش‌های محمد سرشار در راه‌اندازی کانال نوجوان (امید) از مدیریت جدید شبکه خواست تا با استفاده از تجربیات اهالی فرهنگ و هنر در انتقال هنرمندانه آموزه‌های لازم مبتنی بر انسان‌شناسی الهی و اهداف انقلاب اسلامی همت گمارد.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان، پخش آزمایشی کانال امید در شبکه‌ای مجزا همزمان با عید غدیر خم در سی‌ام شهریورماه سال 95 آغاز شد.

در نهایت این شبکه روز جمعه سیزدهم مردادماه سال 96 همزمان با ولادت امام رضا(ع) با حضور رئیس رسانه‌ملی رسماً افتتاح شد.

برنامه‌های شبکه امید فقط ویژه نوجوانان و برای گروه سنی 12 تا 18 سال است. براساس سیاست‌های اعلام‌شده از سوی شبکه کودک و نوجوان 40 درصد برنامه‌های شبکه امید، انیمیشن و 60 درصد آن لایواکشن است. همچنین 50 درصد برنامه‌ها، ساخت ایران و نیمی دیگر، ساخت کشورهای دیگر است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این شبکه در آینده به‌صورت 24ساعته فعالیت خواهد داشت.

مشروح گپ‌وگفت با مهدی سالم رئیس شبکه امید را در ادامه می‌خوانید:

تعارض نوجوان در برابرِ رفتارِ سلبریتی

*همین چندی پیش بود که شما اعلام کردید حضور سلبریتی‌ها در شبکه امید ممنوع است. همواره هم در این راستا صحبت‌ها و اندیشه‌ورزی‌های قابل تأملی داشته‌اید. در روزگاری که بسیاری به‌دنبالِ سلبریتی و چهره‌ها هستند چرا شما تمایلی به حضور این چهره‌ها و سلبریتی‌ها در شبکه امید ندارید؟

من احساسم بر این است که می‌توانیم این پول هنگفت به سلبریتی و یا چهره را انجام ندهیم که در وهله اول متعارض سیر تربیتی شبکه هم هست، و از طرفی دیگر هم باعث درآمدزایی غلط این عده هم می‌شود. من برای این کار ساخته نشدم؛ ما در شبکه امید به‌دنبال ارتقاء اندیشه و تفکر هستیم. من هیچ‌وقت به‌دنبال مخاطب 80درصدی نبودم و نیستم. این نیست که مخاطب مهم نباشد؛ برای من تربیت نوجوان حزب‌اللهی برای آینده این نظام است. واقعاً نمی‌توان با هر ابزاری آدم تربیت کرد.

شبکه امید سِیر تربیتی دارد

ما در شبکه امید سیر تربیتی داریم و در این منظومه اهدافی را دنبال می‌کنیم. اگر یک موقعی “لاک‌پشت‌های نینجا” پخش می‌کنیم تنها به‌دنبال سرگرمی نیستیم و حتماً درون آن بخش‌هایی که از این شبکه روی آنتن می‌رود دنبالِ مفهومی بوده‌ایم. فیلم‌هایی که ما در شبکه امید پخش می‌کنیم و ممیزی‌هایی درنظر می‌گیریم در راستایِ همین سیر تربیتی و منظومه شبکه است.

 

اینجا هر فیلم و برنامه‌ای اجازه پخش ندارد

حتماً فیلم‌ها و سریال‌هایی که در شبکه‌های دیگر روی آنتن می‌روند نکات تربیتی داشته باشند در شبکه امید قابل پخش نخواهند بود. ما اینجا می‌بینیم یک‌سری بازنگری‌هایی انجام می‌شود و سپس از شبکه امید هم پخش خواهد شد. نمونه بارز آن فیلم سینمایی «مرد عنکبوتی» که در چهارشنبه آخر سال پخش شد و تا جایی سانسور انجام شده بود که چند تا از کاراکترهای این فیلم سینمایی در نسخه پخش‌شده شبکه امید نبودند.

رفتارِ برخی از سلبریتی‌ها برای نوجوان تعارض ایجاد می‌کند

در سیر تربیتی شبکه امید یک سلبریتی روی آنتن برود به‌جهت آشنا نبودن نوجوانان با جزئیات و کلیات موجود در شناخت شخصیت حرفه‌ای و خصوصی افراد دچار تعارض می‌شوند، مثلاً می‌گویند فلان چهره نقش روحانی را بازی کرده عجب انسان شریفی است، و یا خانمی که نقش قدیسه را بازی کرده به‌دنبال چهره واقعی او در فضای مجازی می‌گردند و با یک صحنه‌هایی مواجه می‌شوند که خواه‌ناخواه بین شخصیت نمایشی و شخصیت حقیقی آن فرد تفاوت‌هایی وجود دارد و آن نوجوان را دچار تعارض می‌کند.

شبکه از آب‌وگِل درآمده!

*شبکه امید دوساله شد؛ در این روزها پیام و نکته‌ای دارید بفرمایید.

مهمترین اتفاقی که بعد از دو سال در شبکه امید افتاده که الآن می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم شبکه از آب‌وگل درآمده است. تا الآن برای ساخت برنامه پرهزینه، تبلیغات شهری، میدانی و مجازی مقاومت می‌کردم اما الآن عملاً به اینجا رسیدیم. از آن طرف آن همدستی، همخوانی و هماهنگی بین همه دستگاه‌های متولی امر نوجوان اتفاق افتاده است. ما می‌بینیم کانون پرورش فکری و هلال احمر و انجمن اسلامی و… همه با هم هماهنگ شدیم، همچون اتفاقی که از قربان تا غدیر به‌مناسبت سالگرد افتتاح شبکه امید افتاده و مجموعه‌های فرهنگی ذی‌ربط برای هرچه باشکوه برگزار کردن این جشن برای نوجوانان از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند.

کاملاً زیرساخت‌های باشگاه امید ما فعال شده است. در این باشگاه سرویس‌های آموزشی و پرورشی می‌دهیم. کسانی که اعضای باشگاه امید ما بشوند از خدماتی که در باشگاه تعریف شده با تخفیف ویژه برخوردار می‌شوند و در برنامه‌هایمان از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

 

الگوشدن برخی اشتباه است

من همیشه اعتقاد دارم الگو شدن برخی از اتفاقات و اشخاص اشتباه است. شبکه امید تخصصی است و با رفتارها و اتفاقات یک شبکه عمومی متفاوت است. ما نباید به‌رسم عمومیت برخی از شبکه‌ها هرآنچه را مخاطب نیاز دارد به‌عنوان خوراک القاء کنیم. اینجا فقط درباره نوجوان و احتیاجات نوجوان حرف می‌زنیم و رفتار می‌کنیم.

سلبریتی ما باید در خدمت نظام باشد

ما در برخورد با سلبریتی‌ها و چهره‌ها باید درست و اصولی رفتار کنیم. کسانی را که تخصص لازم در عرصه هنر دارند، خوش‌صدا و خوش‌چهره هستند باید در خدمت اهداف نظام و مملکت نگه داریم. متأسفانه چهره ما خودش را وام‌دار نظام نمی‌داند در صورتی که همین صداوسیما و بسترهای جمهوری اسلامی باعث شد تا او چهره شود، و امروز خودش را تافته جدابافته‌ای می‌داند که با دستمزدهای هنگفت 50میلیونی و 100میلیونی و… و ناز و ادا برای فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی قدم برمی‌دارد.

این سلبریتی‌ها تربیت نشدند!

آیا این عدالت است که ما بیاییم به چهره‌ای یک مبالغ هنگفتی بدهیم و آن هم برای پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری این نظام، با ناز و ادا قدم بردارد؟ نمی‌گویم کار هنری سخت است اما هنر قیمت ندارد و به‌میزان مشتری یا همان مقبولیت، قیمت‌گذاری می‌شود. باید درنظر بگیریم این اتفاق به‌واسطه سرمایه‌گذاری نظام رخ داده است. کدام یک از این‌ها خودجوش، چهره شدند؟!‌ نظام آنتن در اختیارشان قرار داد؛ هر دقیقه این آنتن هزینه‌بر بوده و الآن به جایی رسیده‌اند که یادشان رفته با چه پشتوانه‌هایی به اینجا رسیدند. این سلبریتی‌ها و چهره‌ها پرورش پیدا نکردند و تربیت نشدند؛ به جایی رسیدند که درباره همه‌چیز اظهارنظر می‌کنند.

 

شبکه امید در صداوسیما 30 مترمربع استودیو دارد

*جایی گفتید کل بودجه شبکه امید یک‌چهارم برنامه‌ای مثل «عصر جدید» و «خندوانه» نمی‌شود؟

امروز صداوسیما با مشکلات مالی و اقتصادی عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و هزینه‌های برنامه‌سازی و سریال‌سازی‌هایمان گاهی وقت‌ها با این شرایط تناسب ندارد. بارها از من پرسیدند که “مخاطب را با سلبریتی‌ و برنامه‌سازی‌های پرهزینه جذب می‌کنید؟!”، و من هم همیشه گفته‌ام “رویکرد ما چنین رویه‌ای نیست و در وهله بعدی میزان هزینه‌ای که ما می‌کنیم با این برنامه‌سازی‌هایی که نام بردید قابل مقایسه نیست”.

ما اعداد و ارقامی را که برای تولیدمان داریم واقعاً نسبت به سایر شبکه‌ها یا برخی تک‌برنامه‌ها قابل مقایسه نیست. یک برنامه‌ای مثل نود در استودیوی 11 سازمان صداوسیما برای 120 دقیقه برنامه در هفته روی آنتن می‌رفت. استودیوی 11 بزرگترین استودیوی سازمان صداوسیماست که 500 مترمربع است و 300 مترمربع در اختیار این برنامه برای 120 دقیقه در هفته بود. جالب است بدانید شبکه امید همین الآن از مجموعه استودیوهای سازمان صداوسیما 30 مترمربع استودیو برای 24 ساعت برنامه در شبانه‌روز دارد، این عدم برابری و عدالت را نشان می‌دهد. این اختلاف وجود دارد و این هم تدبیر مدیر کلان سازمان صداوسیماست و به آن هم نقد نداریم.

بذرِ دیده‌شدن و خودنمایی خطرناک است

*بارها شنیده‌ام درباره نوجوان تراز انقلاب صحبت می‌کنید، اولاً منظورتان از نوجوان تراز انقلاب چیست و ثانیاً ناراحت نمی‌شوید این همه تولید مؤثر به‌نسبت برنامه‌ها و آثار نمایشی شبکه‌های دیگر کمتر دیده می‌شود؟

می‌دانید که چرا سلبریتی‌های ما در فضای مجازی دچار بحران دیده‌شدن هستند؟ هر وقت طمع وارد می‌شود حیا می‌رود. یک خانم سلبریتی از ایران می‌رود و به‌طمع جذب بیننده و فالوور به هر نوع بی‌حیایی دست می‌زند، حتی جایی گفته بود “اگر بخواهند همه لباس‌هایم را درمی‌آورم،‌ عکس‌ می‌گیرم و به کسی هم ربطی ندارد.”، این بذرِ دیده‌شدن و خودنمایی، خطرناک است. من باید علاقه‌مندی‌ام به این باشد که دستور خدا را انجام دهم. از من می‌پرسند “چرا این نوجوان را با محتوای ضعیف و نادرست منحرف کردی؟”، ولی هیچ کس از من نمی‌پرسد “چرا 20 میلیون یا 10 میلیون مخاطب نداشتی؟!”، ما در شبکه امید دنبالِ دیده‌شدن نیستیم. قرار است در این شبکه تلویزیونی کارهای درست و استاندارد روی آنتن بروند.

 

آموزش‌های ما مترقی‌تر از آموزش‌های دست‌وپا شکسته 2030 است

*یک جایی نوشتند که در برنامه «پرانتز باز» شبکه امید، سند 2030 اجرا می‌شود.

ماجرای هویت جنسیتی و آموزش جنسی دو امر متفاوت است، زیرا هویت جنسیتی یعنی اینکه پرورش مردانه پسران و پرورش زنانه دختران! الآن دخترهای ما برخی اوقات، مردانه پرورش پیدا می‌کنند و پسرهای ما چون با مادرشان در دوران نوجوانی زیادتر ارتباط دارند روحیات زنانه پیدا می‌کنند. این پسری که در دوره شکل‌گیری هویت جنسیتی‌اش از حیث ارتباط زیاد با مادر،‌ زنانه پرورش پیدا می‌کند وقتی 20 و 25 ساله می‌شود نمی‌تواند زندگی‌اش را اداره کند چون روحیات زنانه دارد. بحثِ برنامه «پرانتز باز» همین بود. از آن طرف آموزش‌های جنسی؛ ما یک آموزش‌هایی در اسلام داریم قبل از بلوغ و بعد از بلوغ که اصلاً ربطی به آن مبحث مهم ندارد.

یکی از ایرادات مهم بر سند 2030 آموزش جنسی در مهدکودک‌ها و دبستان‌هاست. ولی دخترخانمی که 9ساله شده آیا قرار است از حدود شرعی‌اش آگاه نشود و یا آقاپسر 13 یا 15 ساله از مسئله جنسی‌اش مطلع نباشد. آموزش‌هایی که داریم خیلی مترقی‌تر از آموزش‌های دست‌وپاشکسته 2030 است.

به حجاب «خانم اژدری» انتقاد می‌کنند

*برخی از بازیگران و عوامل سریال «محرمانه» شما را نقد می‌کنند که این فیلم را با نگاه خودتان در شبکه امید بازتدوین کرده‌اید و پخش می‌کنید؟

سریال «محرمانه» از شبکه سه پخش می‌شود و یک رویکردهای خاص خودشان را دارند. سریال خوب و دغدغه‌مندی است. همین الآن که شبکه امید پخش می‌کنند خیلی از دوستان تذکر می‌دهند “خانم اژدری” یک مدیر مدرسه است چرا مقنعه‌اش را آن طوری می‌پوشد؟ چرا این حجاب این طور رعایت شده است؟ من از پشت‌صحنه سریال بی‌اطلاعم ولی دوستان من در «محرمانه» خیلی کار پیچیده و مهمی انجام دادند. آوردن دختر و پسر نوجوان در برنامه کار سختی است و از همه مهمتر هدایتگری آن کار مشکلی است. مجموعاً کار «محرمانه» کار خوبی است و به این علت بازتدوین مجدد داشت که برخی از لغات، الفاظ و شوخی‌های موجود در سریال نیازمند مراعاتی در سِیر تربیتی شبکه امید بود.

ما حتماً به‌دنبال سرگرمی و خنداندن صرف نیستیم

من این فیلمنامه را نخواندم که تأیید کنم حتماً گروه فیلم و سریال شبکه سه خوانده است، ممکن است یک اختلاف نظرهای تربیتی داشته باشیم، کما اینکه حسین کرمی رئیس سیمافیلم یک فیلمنامه سریال نوجوانانه به من دادند و خواندم یک‌سری از نکات را در اختیارشان قرار دادم. اگر من لوکوموتیو نوجوان صداوسیما را در اختیار دارم می‌توانم ادعا کنم که جزو متخصص‌ترین‌های حوزه نوجوان رسانه هستم. بیش از دو سال است که همه فکر و ذکر و تلاش و کار من 24ساعته معطوف به رسانه نوجوان است. ما حتماً در شبکه امید به‌دنبال سرگرمی و خنداندن صرف نیستیم؛ شاید هم این بُعد توجه به سیر تربیتی باعث شده باشد بخش‌ها و یا دیالوگ‌هایی از بازپخش دوباره سریال «محرمانه» در شبکه امید حذف شده باشد.

 

سریال تولیدی خواهیم داشت

*قرار است سریال تولیدی هم داشته باشید؟

حتماً که سریال نوجوان در صداوسیما کم داریم. ولی اینکه آیا سریال بسازیم و ما پخش کنیم آن جای تأمل دارد. قالب نمایشی پربیننده‌ترین مدل است. اگر بخش نمایشی فعال و یا ورزشی و خبری پویا داشته باشم، مخاطب شبکه امید به‌مراتب بالاتر می‌رود. ولی آیا با توجه به سه باکس، 7، 9 و آخر شب شبکه امید در بحث سریال، نیازی به اتفاقِ سریالی جدید هم داریم؟ این دوباره همان از بین بردن بودجه سازمان صداوسیماست، زیرا با دیگر شبکه‌ها یک همپوشانی ایجاد می‌شود. در حوزه سریالی می‌خواهیم ورود کنیم قبلاً هم نمونه‌ای مثل «خانه مادری» داشته‌ایم. الآن هم داریم کار می‌کنیم فیلمنامه و داستان می‌خوانیم. اگر بتوانیم روی چیدمان کنداکتور کلی سازمان صداوسیما به‌خصوص سیما جای خودمان را پیدا کنیم حتماً سریال تولیدی خواهیم داشت.

مطالبه جدی ما ارتقاء ساختارهای فنی شبکه امید

*یکی دیگر از مشکلات شبکه امید بحث فنی است و آنتن‌دهی که در بخش‌هایی از تهران هم برخی از مخاطبین نمی‌توانند بیننده این شبکه تلویزیونی باشند.

یک تدبیر کلی می‌خواهد؛ یک جابه‌جایی بین چیدمان کانال‌ها. ما فعلاً با توجه به امکانات فنی، روی TS3ماندیم. اصرار جدی هم تا به حال نداشتیم و الآن شبکه به این بلوغ رسیده و با مخاطبین بسیاری که شبکه امید پیدا کرده [امیدواریم] این وضعیت پوشش و آنتن‌دهی ارتقاء پیدا کند. همان طور که می‌دانید خیلی از مخاطبین شبکه امید نوجوانان شهرستان‌ها و شهرهای کوچک‌اند که با پیامک‌هایی برای ما می‌آید این مطالبه‌ها باید جدی‌تر شود.

ای‌کاش صداوسیما به پخش آگهی نیازی نداشت

*تلویزیون تا کی قرار است درگیر پخش متعدد آگهی‌ها و اتکای بیش از حد سلبریتی‌ها شود؟

با وضعیتی که صداوسیما در اعتبارات دارد تحت فشار است یک بخشی از درآمد را مجلس به‌عهده خود سازمان گذاشته که از محل فروش آگهی این کار را انجام دهد. ای‌کاش وضعیت مملکت به‌گونه‌ای بود که صداوسیما نیازی به پخش آگهی نداشت. اگر به اینجا می‌رسیدیم که پخش آگهی‌هایمان صرفاً در راستای حمایت از کالای ایرانی صرف باشد مخاطب صداوسیما که به بیش از 80 درصد می‌رسد تحت تأثیر صداوسیما عمل می‌کردند.

مسابقه‌ای نوجوانانه در راه تلویزیون

*شبکه امید قرار است در فصل‌های جدید چه برنامه‌هایی را برای آنتن داشته باشد؟

مسابقه لیگ میان مدارس کشور را داریم که از ابتدای مهر در برنامه‌هایمان قرار دارد. البته ممکن است با توجه به شادابی و نشاطی که در این برنامه وجود دارد این مسابقات را بعد از ماه صفر شروع کنیم. این مسابقات جنبه مهارت‌افزایی در حوزه‌های مختلفی همچون تحصیلی، علمی، آزمایشگاهی، جسمانی و مدارس دارد.

در باشگاه امید در حال عضو‌گیری هستیم؛ خیلی دقت داریم حتماً از کلمات فارسی استفاده کنیم و به مجریان هم تذکر داده‌ایم از کلمات معادل استفاده کنند.

نوجوانان منتظرِ فراگیری شبکه امید هستند

*فکر می‌کنید در سالگرد شبکه امید، منتظرِ چه هدیه‌ای از سوی مدیران رسانه ملی هستید؟

واقعیت این است در دو سال لطف‌شان بر ما کامل بوده چه رئیس سازمان صداوسیما و چه معاون سیما، در این مدت دو سال از هیچ کمکی فروگذار نکردند و من فکر می‌کنم برای نوجوانان ما هدیه‌ای داشته باشند، جابه‌جایی TS شبکه، میزان پوشش و فراگیری شبکه اتفاق بیفتد در جشن دوسالگی جذابیت دارد، به این واسطه نوجوانان بیشتری از برکت محتواهای تولیدی شبکه امید استفاده خواهند کرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار