موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
14744
۰۸ دی ۱۳۹۵

اهمیت بالای توجه به سینمای کودک

پیش از وقوع انقلاب اسلامی، ژانر سینمایی کودک در سکوتی ممتد به سرمی برد و ردپایی از این قشر در جریان سینمای آن روز به چشم نمی خورد.

به گزارش کودک پرس، پیش از وقوع انقلاب اسلامی، ژانر سینمایی کودک در سکوتی ممتد به سرمی برد و ردپایی از این قشر در جریان سینمای آن روز به چشم نمی خورد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه خاصی به سینمای کودک شد و تا به حال بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی در این ژانر تولید و اکران شده است. اوج شکوفایی سینمای کودک در دهه 60 و اوایل دهه 70 بود و از آن پس این گونه سینمایی در ایران رو به افول گذاشت تا جایی که توجه به سینمای بزرگسال در سال های اخیر عاملی در جهت مهجور ماندن سینمای کودک شده است و حتی در این بین معدود آثاری که در این حوزه ساخته می شوند، تولیداتی مخصوص قشر کودک نیستند. برخی از این آثار به دلیل غامض بودن و برخی دیگر به دلیل ساده انگاری بیش از حد نمی توانند با کودکان ارتباط برقرار کنند. در این میان طرح هایی مثل طرح آشتی دادن آموزش و پرورش با سینما نیز نتوانسته تاکنون مشکلی را حل کند و بعضا دیده می شود که مدارس کودکان را برای تماشای فیلم های مخصوص بزرگسالان به سینما می برند که این رخداد نه تنها فایده ای ندارد بلکه می تواند عاملی برای ایجاد بحران در میان این قشر شود.

سینمای کودک چیزی حدود یک دهه است که زبانش بند آمده و حرفی برای گفتن ندارد و اغلب فیلم هایی که در این ژانر ساخته می شود، مصداق سخن «به نام کودکان به کام بزرگان» است و جذابیتی برای این قشر ندارد. این نیاز احساس می شود که خلاء موجود در سینمای کودک پر شود و مثل دهه ۶۰ و ۷۰ ارتباط صمیمانه ای میان قشر کودک و سینما برقرار گردد. و همچنین شاهد فیلم های جریان ساز و در عین حال خاطره انگیزی برای کودکان باشیم.
واقعیت این است که ژانر سینمای کودک اگر با غفلت مواجه شود هزینه های زیادی روی دست دولت و مردم می گذارد. در صورت غفلت از تغذیه فکری این قشر نمی توان انتظار داشت که کودکان جامعه هنجارهای لازم جامعه را به راحتی بپذیرند و در خود نهادینه کنند. از این رو برای مسئولین و دست اندرکاران این حوزه واجب است که با برگرداندن شور و نشاط به این عرصه مانع از دست رفتن این قشر پراهمیت بشوند. حوزه هنری همواره توجهی ویژه نسبت به تولید آثار فرهنگی و هنری در زمینه کودک و نوجوان داشته است و امسال با 9 اثر به نام های «مبارک»، «آزادی مشروط»، «مثل بادكنك»، «ولد»، «قرار بی قرار»، «علمك»، «رویای گل ها»، «مرد و بچه» و «كودكان باران» در جشنواره کودک «کلکته» هند حضوری پر رنگ دارد. حضوری که می توان به درستی معرف این نکته باشد که حوزه هنری به عنوان نهادی انقلابی و جریان ساز در عرصه ادب و هنر انقلاب اسلامی، برای تمامی اقشار جامعه برنامه ریزی دقیقی دارد و این مساله از رویکرد آن در باب فیلم هایی درباره کودک و نوجوان و حضور پر قدرت آن حتی در جشنواره های بین المللی به خوبی نمایان است. در ادامه به معرفی برخی از این فیلم ها پرداخته ایم.

 

* مبارک
«مبارک» اولین اثر رئال انیمیشن سینمای ایران به کارگردان سید محمدرضا نجفی امامی و بازی الناز شاکردوست داستان پیرمرد نقالی را روایت می‌کند که با عروسک‌هایی که در اقتباس از شخصیت‌های شاهنامه فردوسی ساخته شده‌اند، به کسب و کار مشغول است. پیرمرد بخش فراوانی از زندگی‌اش را در جهان اسطوره‌ها گذرانده و نگران روزی است که شخصیت‌های سیاه افسانه‌ای، دنیا را به سوی تاریکی و تباهی کشانند. نگرانی او، عروسک‌هایش را وادار می‌کند که وارد عمل شوند و برای کمک رساندن به پیرمرد نقال، با نوه جوان او همراه می‌شوند و داستان پرفراز و نشیب و ماجراجویانه‌ ای را آغاز می کنند. مبارک پیش تر در بخش «تمرکزی بر سینمای جهان» جشنواره بین المللی فیلم مونترال کانادا و جشنواره بوسان شرکت داشته است.

 

* آزادی مشروط
آزادی مشروط به زیرساخت های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی در جامعه می پردازد. داستان این فیلم درباره 72 ساعت از زندگی خانواده ای است که با یک مشکل عمده مواجه هستند و سعی در برطرف کردن انرا دارند. مهکام درباره ژانر و  داستان فیلم اش گفته است: «”آزادی مشروط” یک فیلم اجتماعی است و شاید یکی از دلایل اینکه من به حوزه های اجتماعی علاقه بسیاری دارم این باشد که به جز این عرصه در هیچ زمینه دیگری تخصص ندارم و نمی توانم وارد حوزه های دیگر بشوم. این فیلم داستان زندگی ۳ شبانه روز از یک خانواده را روایت می کند که با یک بحران جدی که برای پسر خانواده به وجود آمده روبرو شده و مشغول دست و پنجه نرم کردن با این بحران هستند. این فیلم با رویکردی روانکاوانه سعی در حل مسائل، معضلات و مشکلات خانواده ها دارد.» مقصود جباری تهیه‌کنندگی فیلم را بر عهده دارد و بازیگرانی از جمله رامبد جوان، هنگامه قاضیانی، شاهرخ فروتنیان، حسین پاکدل، علیرضا آقاخانی، علیرضا مظفری، محمد کارت، محمد علی کیانی، بهاران بنی احمدی، میثم غنی‌زاده ، مهدی غفوری در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. این فیلم پیش تز در بخش اصلی سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کمبریج انگلیس و در روز افتتاحیه این جشنواره و جشنواره بین‌المللی فیلم «چنای» هند به نمایش درآمده است.

 

* ولد
«ولد» به زبان عربی و تهیه شده در باشگاه فیلم سوره است و روایت سرنوشت یک میهمان تازه در بیمارستان کوچکی در شهر غزه است که زیر بمباران ودر شرایطی که  هربار قسمتی از این بیمارستان خراب می شود متولد می شود. قصه ای کوتاه از یک جدال مادرانه با بمب های کودک کش… . «ولد» توانسته در جشنواره های مختلف ملی و بین المللی جوایز متعددی را کسب کند. این فیلم در جشنواره های داخلی فیلم رویش، نهال، عمار، اشراق و… برگزیده شده و در آخرین حضور بین المللی خود نیز عنوان بهترین فیلم جشنواره های فیلم «تراسه سینماتوگرافیک ایتالیا» و «اوپن فیلم بنگلادش» را بدست آورده است. عوامل فیلم «ولد» عبارتند از؛ نویسنده و کارگردان: امیرعباس ربیعی، تهیه کننده: محمدرضا شفاه، تصویربردار: هاشم مرادی، صدابردار: مهرداد جلوخانی، بازیگران: اکرم نجفی، حسین دریس، خالد الطنجی، محمد خلیلی، احمد ابوسمره، فاطمه سلیمانی، محصول باشگاه فیلم سوره حوزه هنری

 

* علمک
«علمک» به کارگردانی حسین دارابی فیلم تحسین شده جشنواره مردمی فیلم عمار است که در جشنواره های فیلم کوتاه داخلی و خارجی از جمله جشنواره فیلم «مذاهب امروز» ایتالیا نیز پیش تر به اکران درآمده و جوایزی را نیز کسب کرده است. این فیلم درباره یک علمک گاز است که در جایی قرار گرفته که برای مردم مزاحمت ایجاد می کند و باعث زخمی شدن رهگذران می شود. آنچه «علمک» را به فیلمی دیدنی و جذاب تبدیل می کند تنها ایده مرکزی بکر آن نیست بلکه ساختار فیلم و تم طنزگونه ای که حسین دارابی به آن بخشیده عمده جذابیت این فیلم کوتاه زیباست.
* مرد و بچه
«مرد و بچه» به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان درباره مرد جوان و بی توجهی ست که روی نیمکت پارک نشسته و با اشتیاق به گزارش مسابقه فوتبال از رادیو گوش می کند و با هیجان تخمه می شکند و روی زمین می ریزد. روبروی مرد پسر بچه ای با ناراحتی او را نگاه می کند و در نهایت هم دلش طاقت نمی آورد و به سمت مرد رفته ابتدا به او نگاهی از سر ملامت می اندازد و وقتی متوجه می شود مرد نسبت به دنیای اطرافش کاملا بی اهمیت است خود مشغول پاک کردن زمین می شود و… این فیلم پیش تر در جشنواره های داخلی از جمله جشنواره رویش و فیلم های 100 ثانیه ای به نمایش در آمده است.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار