موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
213268
۱۹ بهمن ۱۳۹۸

برگزاری جشنواره محلی «اُوتُلُگ» در میبد

به مناسبت گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اولین جشنواره محلی «اُوتُلُگ»، روز جمعه با شرکت ۲۷۰ نوجوان ، جوان و بزرگسال در روستای مهرآباد میبد برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، اُوتُلُگ از جمله بازی‌های بومی و محلی استان یزد است که کودکان و نوجوانان در زمان‌های نه چندان دور به صورت انفرادی و تیمی همراه با شور و حال خاصی با هم مسابقه می‌دادند.

به گفته شاهرخ رفیع شریف آبادی از اهالی روستای مزرعه کلانتر میبد، گوبازی ، چوب ، تخته بازی و … از جمله بازی‌هایی بودند که در قدیم افراد بازی می کردند.

وی که در محل برگزاری جشنواره حضور داشت، افزود: در قدیم توپ و امکانات ورزشی همانند امروز در اختیار نداشتیم با استفاده از پارچه چیزی شبیه توپ درست و با آن بازی می کردیم.

همچنین فرامرز خادمی از جمله بازی‌های قدیم  را گرگم به هوا ، گوی و تخته ، چهل تخته و … ذکر کرد .

به گزارش خبرنگار ایرنا رییس اداره ورزش و جوانان میبد هم گفت: اولین جشنواره «اُوتُلُگ» به میزبانی روستای  مهرآباد و با همکاری بخشداری‌های مرکزی و بفروئیه ، اداره ورزش و جوانان ،آموزش و پرورش ، میراث فرهنگی ، گردشگری  و صنایع دستی ، دهیاری و شورای روستای بخش مرکزی و بفروئیه ، فرمانداری و استانداری یزد  برگزار شد.

 

محمدرضا زارع بیدکی افزود: هدف جشنواره ایجاد  تحرک ،  شور و نشاط و سلامتی بین جوانان و نوجوانان روستایی است که با احیای بازی‌های بومی و محلی شاهد شور و نشاط بیشتری در آنها باشیم.

به گفته وی نسل‌های گذشته با اُوتُلُگ آشنایی دارند اما نسل‌ کنونی با این شیوه بازی‌ها آشنا نیستند ، با برگزاری چنین جشنواره‌هایی افراد  به سمت تحرک  بیشتر سوق داده می شوند.

به گفته رییس اداره ورزش و جوانان میبد ، آمار ورزشکاران سازمان یافته شهرستان بر اساس بیمه ورزشی در سال گذشته ۶ هزار نفر و از ابتدای سال جاریتا پایان دی ماه حدود  پنج هزار نفر است و با توجه به تعداد  ورزشکاران متفرقه  ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر در رشته های مختلف ورزشی در میبد فعالیت دارند.

 

همچنین دبیر برگزاری جشنواره گفت: جشنواره یادشده با هدف ایجاد شادابی و نشاط بین نوجوانان و جوانان روستا در سه گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۶ سال و بزرگسالان  برگزار شد.

حسین آقایی افزود: با توجه به اینکه در زمان قدیم تجهیزات و امکاناتی برای ورزش و بازی نبود  با استفاده از لاستیک دوچرخه ، موتورسیکلت و ماشین برای بازی در کوچه‌ها استفاده می شد.

وی ادامه داد: بعضی‌ها هم برای تفریح بیشتر در درون لاستیک اتومبیل رفته  و به صورت چرخشی حرکت می کردند.

 

دبیر برگزاری جشنواره اظهار داشت :جشنواره ورزش‌های بومی و محلی هر ساله در میبد با هدف احیای این بازی‌ها برگزار می‌شود ،  امسال جشنواره به صورت اختصاصی‌تر برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه ۲۴۰ دانش آموز و ۳۰ نفر از بزرگسالان در جشنواره حضور داشتند گفت: در گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال مرتضی حاجی زاده ، محمد رضایی و محمد بارکزاهی به ترتیب اول تا سوم شدند.

وی ادامه داد: در گروه سنی ۱۲ تا ۱۶ سال  مجتبی درویشی ، شیث شه‌بخشی و حسین رضایی حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند و در مقطع بزرگسالان هم حسن خرسندی ، علی خرسندی و علیرضا آقایی بر حریفان خود پیروز شدند.

 

مرکز شهرستان ۱۰۵هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار